Елеватор

Вартість оренди вагона-зерновоза у 2023 буде найнижчою за всю історію, - думка

Вартість оренди вагона-зерновоза у 2023 буде найнижчою за всю історію, - думка

Зменшення обсягу врожаю зернових, надлишок вагонів-зерновозів та переміщення значної частини зернової вантажної бази «Укрзалізниці» на приватний автотранспорт обумовлять суттєве зниження вартості оренди вагонів-зерновозів у 2023 році.

Такий прогноз озвучив експерт, член Комітету з логістики ЄБА Юрій Щуклін.

Він зазначає, що вирішальним чинником запобігання ажіотажному попиту на вагони з одночасним зменшенням їх пропозиції стане зміна структури агровиробництва й переорієнтація аграрної логістики на інші напрями та транспортні засоби.

«Як я і попереджав ще на початку року, рекордні доходи 2022 року від оренди вагонів-зерновозів обернуться для вагоновласників втратою джерела цих доходів у 2023 році. І найбільше постраждає від цього «Укрзалізниця». Адже її аграрна вантажна база перейшла на автотранспорт, і немає передумов її повернення, оскільки власники автомобілів-зерновозів прагнутимуть амортизувати свої витрати. Незалежно від того, які залишаться сухопутні або морські коридори для експорту, зерна все одно буде менше. А вагонів для перевезення майбутнього врожаю – на 9-10 тисяч більше, ніж треба. Я впевнений, що ціна добової оренди вагона-зерновоза до кінця 2023 року буде мінімальною за всю історію і становитиме в межах 500 грн. Це буде важкий рік для вагоновласників», – констатує експерт.

Він акцентує, що втрата власної аграрної вантажної бази спонукатиме «Укрзалізницю» змінювати ціноутворення та структуру послуг. Водночас профіцит вагонів стимулюватиме приватні вагонні парки укладати з аграріями довгострокові взаємні зобов’язання, коли власник зерна гарантує наявність вантажу, а вагоновласник – наявність рухомого складу за фіксованою вартістю на певний період. Це убезпечить аграріїв від наслідків можливого зростання фінансового навантаження на приватні вагонні парки з боку «Укрзалізниці».

Юрій Щуклін додав, що надалі суттєвим чинником формування попиту й пропозиції на ринку вагонів стане настання у 2024 році граничних термінів експлуатації великої кількості зерновозів.

«У 2023 році буде списано незначну кількість зерновозів, яка не вплине на ринок. Але починаючи з 2024 року списуватимуться тисячі зерновозів «Укрзалізниці» та приватних парків. Також спишеться чимала кількість напіввагонів. Оскільки напіввагони перевозять будівельні вантажі, після війни на них виникне колосальний попит і вони будуть пріоритетом для вагонобудівних заводів. Відповідно, для виробництва зерновозів буде менше можливості, і їхня вартість буде суттєво вищою від теперішньої, через дорожнечу металу, електроенергії, лиття. Тож за цьогорічним падінням вагонної складової настане різке зростання. І правильним було б готуватися до цього моменту, щоб він не завдав економіці чергових шоків», – прогнозує експерт.

Уникнути цінового сплеску має допомогти відповідна державна політика, що сприятиме ефективності «Укрзалізниці» та будівництву нових зерновозів із тривалим терміном окупності, до 30 років.

Раніше УЗ дозволила зерновозам їздити вдвічі швидше.