Вартість оренди вагона-зерновоза у 2023 буде найнижчою за всю історію, - думка
Зменшення обсягу врожаю зернових, надлишок вагонів-зерновозів та переміщення значної частини зернової вантажної бази «Укрзалізниці» на приватний автотранспорт обумовлять суттєве зниження вартості оренди вагонів-зерновозів у 2023 році.
Такий прогноз озвучив експерт, член Комітету з логістики ЄБА Юрій Щуклін.
Він зазначає, що вирішальним чинником запобігання ажіотажному попиту на вагони з одночасним зменшенням їх пропозиції стане зміна структури агровиробництва й переорієнтація аграрної логістики на інші напрями та транспортні засоби.
«Як я і попереджав ще на початку року, рекордні доходи 2022 року від оренди вагонів-зерновозів обернуться для вагоновласників втратою джерела цих доходів у 2023 році. І найбільше постраждає від цього «Укрзалізниця». Адже її аграрна вантажна база перейшла на автотранспорт, і немає передумов її повернення, оскільки власники автомобілів-зерновозів прагнутимуть амортизувати свої витрати. Незалежно від того, які залишаться сухопутні або морські коридори для експорту, зерна все одно буде менше. А вагонів для перевезення майбутнього врожаю – на 9-10 тисяч більше, ніж треба. Я впевнений, що ціна добової оренди вагона-зерновоза до кінця 2023 року буде мінімальною за всю історію і становитиме в межах 500 грн. Це буде важкий рік для вагоновласників», – констатує експерт.
Він акцентує, що втрата власної аграрної вантажної бази спонукатиме «Укрзалізницю» змінювати ціноутворення та структуру послуг. Водночас профіцит вагонів стимулюватиме приватні вагонні парки укладати з аграріями довгострокові взаємні зобов’язання, коли власник зерна гарантує наявність вантажу, а вагоновласник – наявність рухомого складу за фіксованою вартістю на певний період. Це убезпечить аграріїв від наслідків можливого зростання фінансового навантаження на приватні вагонні парки з боку «Укрзалізниці».
Юрій Щуклін додав, що надалі суттєвим чинником формування попиту й пропозиції на ринку вагонів стане настання у 2024 році граничних термінів експлуатації великої кількості зерновозів.
«У 2023 році буде списано незначну кількість зерновозів, яка не вплине на ринок. Але починаючи з 2024 року списуватимуться тисячі зерновозів «Укрзалізниці» та приватних парків. Також спишеться чимала кількість напіввагонів. Оскільки напіввагони перевозять будівельні вантажі, після війни на них виникне колосальний попит і вони будуть пріоритетом для вагонобудівних заводів. Відповідно, для виробництва зерновозів буде менше можливості, і їхня вартість буде суттєво вищою від теперішньої, через дорожнечу металу, електроенергії, лиття. Тож за цьогорічним падінням вагонної складової настане різке зростання. І правильним було б готуватися до цього моменту, щоб він не завдав економіці чергових шоків», – прогнозує експерт.
Уникнути цінового сплеску має допомогти відповідна державна політика, що сприятиме ефективності «Укрзалізниці» та будівництву нових зерновозів із тривалим терміном окупності, до 30 років.