Елеватор

Цього літа Дунай знову очікує зерновий бум

Цього літа Дунай знову очікує зерновий бум

За останній рік Дунай перетворився на другий за значенням коридор для експорту українського врожаю.

Про це повідомляє пресслужба УДП за результатами конференції EUROGRAINHUB у Бухаресті. Участь у заході спільно з представниками найбільших логістичних компаній дунайських країн брала делегація Українського Дунайського пароплавства на чолі із заступником генерального директора Владиславом Бєлахом.

Через українські дунайські порти на Констанцу було відправлено 15 млн тонн, або четверта частина українських агарних вантажів (перше місце займає «Зернова ініціатива» з часткою 44%). Баржевим флотом у Констанцу доставлено 4,4 млн тонн агропродукції. Майже четверту частину цього обсягу виконав флот УДП.

Саме за рахунок українського зерна Констанца збільшила вантажообіг з 67,5 млн тонн у 2021 році до 75,5 млн тонн у 2022 році.

Як ситуація буде розвиватися у новому сезоні?

Експерти, які брали участь у заході, дають наступний сценарій.

Щорічно Румунія, Сербія та Угорщина експортують через Констанцу 20-24 млн тонн агропродукції. Минулий рік, рекордно посушливий, виявився для європейських аграріїв не надто вдалим. Проте за прогнозами у 2023 році країни Придунав’я очікує суттєве збільшення врожаю. Тобто вже цього літа Констанца може бути переповнена зерновими з Середнього Дунаю.

Щодо українського зернового потоку, то наразі значна частка експорту з дунайських портів оминає Констанцу. Агропродукція завантажується на морські судна, які рухаються через гирло Бистре. Проте сезонне падіння рівня води в Дунаї, яке розпочинається в липні, може зашкодити виходу морських суден з Бистрого. В результаті, Суліну знову скують корки. Зернові вантажі переорієнтуються на баржевий флот, який масово попрямує до Констанци.

В результаті у Констанці можуть зустрітися два потужних вантажних аграрних потоки – з України та її сусідів. Вантажообіг Констанци може збільшитись до 90 млн тонн, а за деякими прогнозами і до 100 млн тонн. І це призведе до катастрофічної перевантаженості портової інфраструктури.

Нагадаємо, ПрАТ «УДП» планує будівництво 31 барж та 16 буксирів. Також ми писали, що УДП нарощує обсяги контейнерних перевезень.