Техніка

У важкій вазі

У важкій вазі

Гусеничний трактор Case IH Quadtrac 600 тільки з’являється в українських господарствах. І хоча сама модель Quadtrac давно відома, досвіду експлуатації 600-сильної версії поки що мало. Тому ми завітали в гості до власника такої машини — Зигмунда Лампки.

  

 

ТОВ «Лампка Агро» має значний досвід експлуатації гусеничної техніки. Деяка частина угідь — це горбистий рельєф, тому не завжди колісна техніка може ефективно працювати в таких умовах. Крім того, в господарстві дбають про ґрунти, намагаючись зменшити їх переущільнення. Самі ґрунти досить важкі, глинисті, тому трактори мають забезпечувати максимальне тягове зусилля.

 

Першим гусеничним трактором Case IH, що з’явився в господарстві, став Quadtrac 500. На нього було покладено завдання з обробітку ґрунту й сівба. Трактор успішно працював, але не завжди вистачало потужності. Навіть не так — потужності не бракувало, але досить часто навантаження на двигун сягало 100%. Це не зовсім правильно з погляду експлуатації, оскільки за роботи в таких умовах терміни експлуатації двигуна значно скорочується. Тому було вирішено про придбати потужнішу модель Quadtrac 600.

 


Зигмунд Лампка, директор ТОВ «Лампка Агро»

 

На вибір трактора вплинули кілька чинників. По-перше, вся техніка в господарстві — гусенична, включаючи комбайни. Це дуже важливо для нас, оскільки в умовах надмірної вологості колісні машини сильно руйнують поверхню поля, й потім доводиться витрачати надто багато зусиль для ліквідації наслідків. Однак і в нормальних умовах гусеничні трактори набагато менше ущільнюють ґрунт проти колісних. Площа контакту істотно більша, ніж в аналогічних за потужністю тракторів зі здвоєними колесами. Це дозволяє якщо не уникнути створення плужної підошви, то принаймні сповільнити цей процес. Звичайно, нині, коли дощів не було вже дуже давно, ця проблема не є такою актуальною, але все ще попереду.

 

У господарстві вже є трактор Quadtrac потужністю 500 кінських сил. Ми побачили, як цей трактор працює, й дійшли висновку, що додаткова потужність усе ж потрібна. У нас поля нерівні, трапляються досить круті схили. Тягти вгору важке знаряддя буває досить складно навіть таким потужним машинам. Тому Quadtrac 600 підходить набагато краще, ніж 500-сильна модель. Переплата виправдана, оскільки так ми зберігаємо ресурс двигуна. Наприклад, якщо ви свою легкову машину постійно експлуатуватимете на максимальній швидкості, вона прослужить набагато менше, ніж коли вона буде їздитиме в спокійному режимі. Так само і з трактором. Постійна експлуатація на максимумі можливостей призведе до пришвидшеного зносу двигуна. Нашому Quadtrac 600 рідко доводиться працювати на повну потужність двигуна, але, коли з’являється потреба, ми можемо розраховувати на її запас. У крайніх випадках є змога увімкнути систему максимальної потужності PowerBoost, яка додає 60 кінських сил. Ми змогли в цьому переконатися, коли працювали в умовах пересушених ґрунтів. На наших полях ґрунти взагалі важкі, глинисті, в таких, прямо скажемо, жорстких умовах. Проте трактор справляється.

 

Пробуксовування збільшує витрати палива, і до того ж збільшуються витрати часу на виконання певного обсягу робіт. Гусеничний трактор дозволяє істотно зменшити буксування. Гусениці вигідні ще й тим, що вони дозволяють не перевищувати встановлений для доріг загального користування габарит. Це також важливо, тому що наші поля розташовані одне від одного на відстані понад 100 кілометрів. Немає бажання постійно залучати спеціалізований транспорт для перевезення трактора. Гусеничний трактор може їздити самостійно, не порушуючи правил. Щодо зносу гусениць, то здвоєні колеса коштують не менше, а зношуються так само, тому для мене це питання не принципове.

 

У роботі послуговуємося системою навігації з платним сигналом. Не можна працювати з пропусками або перекриттями: це все одно, що купити дорогу іномарку без навігатора, приїхати в чуже місто й шукати потрібну вулицю. Маркери можуть розв’язати цю проблему тільки частково, але тракторист буде постійно керувати трактором, і ефективність його роботи знизиться.Крім того, точність у використанні маркерів усе ж не така висока. Враховуючи, що в гарячу пору доводиться працювати цілодобово, автопілот сильно допомагає. Точний сигнал дозволяє працювати з похибкою близько 2–5 см, а маркер такої точності не дасть.

 

За допомогою цього трактора ми за два місяці засіяли 3500 гектарів ріпаком і пшеницею. Напрацювання становило близько 1080 мотогодин. Обслуговує наше господарство Titan Machinery, чиї фахівці приїздять до нас і через кожні 250 мотогодин замінюють оливу, фільтри, перевіряють роботу всіх вузлів й агрегатів. За цей час трактор працював без зауважень, і, сподіваюся, так буде й далі. Цього року наш Quadtrac 600 виконав усі свої завдання, а навесні буде сіяти сою та гарбуз. Узагалі для цього трактора планується близько 3000 мотогодин роботи на рік. Так що вже через кілька років можна буде казати про суттєвіший досвід експлуатації цієї моделі.

 


Тимур Ваврінчук, тракторист

 

Ми з напарником два місяці працюємо на цьому тракторі. Управління дуже просте, бортовий комп’ютер зручний, усі налаштування виконуються натисканням кількох кнопок. З кабіни все добре видно, гусениці не закривають огляд, як на тракторах зі здвоєними колесами. У кабіні влітку прохолодно, а нині, навпаки, тепло.

 

Трактор дуже потужний — 500-сильний не завжди справляється, коли їдеш полем із широкозахватною сівалкою вгору. Там і пробуксування були, і двигун працював на повну потужність. Із цим трактором таких проблем немає. Так, трапляються важкопрохідні місця, але він їх проходить набагато легше. Сам трактор важить 29 тонн, тому в нього добре зчеплення з ґрунтом, а потужності вистачає із запасом. Пробуксовування якщо й трапляються, то десь у межах 3–5%.

 

Дуже добре, що тут великий паливний бак — 1800 літрів. Однієї заправки вистачає більше ніж на зміну, не потрібно витрачати час на дозаправки. Обслуговувати трактор теж дуже просто. Перевіряємо рівень оливи й інших рідин, змащуємо деякі вузли, а коли потрапляємо на базу, продуваємо моторний відсік стисненим повітрям.

 

Quadtrac 600 оснащено 13-літровим дизельним двигуном Cursor із двома турбінами, розташованими послідовно. Висока потужність досягається завдяки підвищеному тиску. Після турбін повітря потрапляє в інтеркулер, де охолоджується. До речі, температура повітря, що подається в циліндри, постійно контролюється комп’ютером, а значення температури тракторист може бачити на дисплеї, розташованому на правій передній стійці кабіни. Там само можна побачити температуру охолоджувальної рідини, тиск і температуру в гідросистемі, обороти двигуна, швидкість руху тощо. Інші параметри (витрата палива, інтенсивність роботи, пробуксовування, відсоток використання потужності двигуна тощо) видаються на монітор бортового комп’ютера.

 

Трактор обладнано 16-ступінчастою КПП, з двома передачами заднього ходу. Зчеплення мокре багатодискове. Взагалі ж трактористу в полі практично нічого робити, особливо якщо застосувати систему навігації й автопілот.

 

Оператору треба тільки стежити за роботою трактора та начепленого на нього знаряддя, й не забувати розвертатися на краю поля.

 

 

Владислав Олійник

журнал “The Ukrainian Farmer”, листопад 2015 року

  

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “The Ukrainian Farmer” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа». 

 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ