На телескопічні навантажувачі припадає дедалі більше робіт на агропідприємствах
SCORPION — допомога та економія
На телескопічні навантажувачі припадає дедалі більше робіт на агропідприємствах, і від ефективності їх роботи залежать як внутрішня зернова логістика, так і безліч інших робіт.
Телескопічний навантажувач давно став невіддільною частиною машинного парку агровиробників. Він виконує таку кількість робіт, що й перелічувати не варто. Навіть на невеликих підприємствах із земельним банком у кілька тисяч гектарів «телескоп» працює з ранку до вечора, не зупиняючись. Навіть у зимове міжсезоння ці машини залучають у логістичні та господарські процеси. Зважаючи на це, вимоги до телескопічного навантажувача є високими. Покупці розуміють, що для машини, яка працюватиме практично без зупинок протягом року, ніяких компромісів бути не може. Однією з небагатьох машин, що справді здатні інтенсивно працювати практично без зупинок і водночас відповідати всім вимогам агровиробників, є телескопічний навантажувач CLAAS SCORPION.
Акцент на економію
Однією з головних особливостей телескопічних навантажувачів компанії CLAAS є економність. Завдяки системі CPS (CLAAS POWER SYSTEM) у кожен момент часу двигун «видає» тільки потрібну потужність. Більшість машин оснащено моторами об’ємом 3,6 л потужністю 142 к. с., і тільки на двох «старших» моделях (756 і 960) застосовують 4,1-літровий силовий агрегат потужністю 156 к. с. Як трансмісія тут працюють варіанти безступеневого «гідростата» VARIPOWER, VARIPOWER 2 та VARIPOWER PLUS. Таке оснащення дає змогу точно оцінювати потреби в потужності для пересування й робіт зі стрілою, ефективно керувати режимом роботи двигуна, зменшуючи витрати пального. Навіть недосвідчений оператор зможе працювати з цією машиною й демонструвати хороші експлуатаційні показники.
Точніше і швидше
На «старших» моделях доступна функція Smart Loading, яка автоматично повертає каретку стріли у вихідне положення. Оператор може не фокусуватись на цьому і зосереджуватися на інших діях, скорочуючи тривалість операції. З наступного року Smart Loading пропонуватиметься для всього модельного ряду телескопічних навантажувачів CLAAS SCORPION. Стріла висувається швидше, ніж у конкурентів, і для цього не потрібно спеціально підвищувати оберти двигуна. Як опцію пропонують систему компенсації схилів. Її пропонують тільки для великих моделей, працює вона за допомогою гідроциліндрів, що вирівнюють навантажувач.
Функція вібрації циліндра нахилу сприяє швидшому розвантаженню ковша під час роботи з клейкими матеріалами й допомагає рівномірно розподіляти розсипчастий вантаж. Амортизація стріли перешкоджає розгойдуванню машини під час руху. Ця система автоматично вимикається на швидкості меншій за 7 км/год, щоб точніше працювати навіть із великими вантажами.
Рульове керування здійснюється в чотирьох режимах: керовані тільки передні колеса, передні та задні колеса, крабовий хід (зміщення по діагоналі), а також керований крабовий хід, коли для передніх і задніх коліс кут повороту встановлюється окремо. Останній режим дає змогу виконувати роботи з ковшем або щіткою вздовж стін чи загорож.
Серед корисних опцій слід згадати можливість під’єднання пневматичних або гідравлічних гальм причепа. Це дає змогу безпечно переміщувати більший вантаж. Електрогідравлічне стоянкове гальмо вмикається автоматично, коли оператор встає із сидіння, вимикає двигун або знижує швидкість руху до 0 км/год. Вимкнення стоянкового гальма відбувається під час вибору напрямку руху або натискання педалі акселератора. Також стоянкове гальмо можна активувати вручну за допомогою тумблера.
Захист від перегрівання
Транспортний режим не має обмежень тривалості руху на максимальній швидкості. Наприклад, коли доводиться буксирувати причіп або якесь знаряддя, більшість виробників радять або й взагалі прописують у правилах експлуатації робити зупинки для охолодження трансмісії. За роботи на максимальній швидкості тиск оливи в системі також максимальний, що веде до перегрівання. Навантажувачі CLAAS SCORPION таких обмежень не мають і здатні рухатись на максимальній швидкості стільки часу, скільки потрібно. Це досягається за участі системи CPS, яка підтримує режим низьких обертів і достатній тиск у гідросистемі трансмісії.
Оскільки навантажувачі зазвичай працюють у досить запилених умовах, виробник установив автоматичний реверс вентилятора системи охолодження. Кожні 20 хв він починає працювати у зворотному напрямку, щоб продути сітку й стільники радіаторів. Також існує можливість примусового ввімкнення реверса вентилятора, коли оператор бачить у цьому потребу.
Що подовжує життя навантажувача
Обслуговування телескопічного навантажувача завжди було досить трудомісткою операцією. Конструктори CLAAS суттєво спростили цю процедуру, зменшивши кількість точок змащування до двох: по одній із кожного борту. Від цих точок прокладено трубки, якими мастило переміщується до мостів, стріл та інших точок. Раніше доводилось змащувати понад 20 точок, і далеко не всі оператори знаходили усі ці точки.
Навантажувачі можуть обладнувати комунікаційним модулем, який відправляє дані про роботу машини на портал CLAAS. Це дає змогу дистанційно відстежувати рівень пального, статус двигуна, швидкість, мотогодини тощо. Окрім безпосереднього контролю полегшується планування сервісного обслуговування, а також відкривається доступ до каталогу запчастин. Інформація за допомогою модуля передачі даних через мобільний Інтернет раз на 5 хв передається на сервер. Щоб почати користуватись послугою, власнику достатньо зареєструватись на порталі й додати туди свою машину.
Не забути про оператора
Як уся техніка CLAAS, телескопічні навантажувачі оснащено кабінами з високим рівнем комфорту. На вибір пропонують сидіння з пневмопідвіскою, різною кількістю регулювань і підігрівом. Оновлений кондиціонер пропонує ще більше свіжого повітря, тому навіть велика площа вікон не заважає створювати приємний мікроклімат усередині. У великих моделях є охолоджувальний бокс для зберігання їжі та напоїв. Замість традиційних стрілочних приладів можна замовити LCD-дисплей, як на сучасних легкових автомобілях. Хороший огляд із кабіни забезпечується завдяки похилому капоту праворуч, а також опційним камерам — їх можна встановити ззаду, спереду й на стрілі.
Володимир Василенко