Елеватор

Підприємство «Захід Агропром» у будівництві власних елеваторів робить ставку на універсальність

Оптимальна схема

Оптимальна схема
Разом із підлоговими сховищами працюють три металевих силоси на 5000 т кожний

Підприємство «Захід Агропром» у будівництві власних елеваторів робить ставку на універсальність і оптимізацію витрат

Продовжуючи серію матеріалів про підхід до будівництва елеваторів, захотілось навести успішний приклад створення двох елеваторів у Рівненській області компанією «Захід Агропром». Перший елеватор було збудовано в Малинську на території колишнього ХПП. Там лишили кілька підлогових складів і додали три металевих силоси по 5000 т кожний. У результаті загальна потужність одночасного зберігання становила 36 тис. тонн, і це не враховуючи можливості зберігати 4000 т у поліетиленових рукавах. На підприємстві 2014 року встановили зерносушарку Brice-Baker SCN-16/48, сепаратор барабанного типу КБС, транспортне обладнання та хопер виробництва KMZ Industries. У 2019 році тут збільшили продуктивність із сушіння, придбавши ще одну аналогічну зерносушарку Brice-Baker, яку додали у єдину технологічну лінію елеватора. 

У 2019 році ввели в експлуатацію дуже схожий елеватор у Костополі. Його також збудували на базі місцевого ХПП, і його параметри практично повторюють перше підприємство. Як розповів Олександр Якуба, директор Костопільського і Малинського елеваторів, під час будівництва довелося стикнутись із певними труднощами. Наприклад, високий рівень ґрунтових вод змусив застосовувати спеціальні ізоляційні матеріали для фундаментів і нижніх галерей. Термін будівництва становив один рік — від початку демонтажу старого обладнання й до завершення випробувань і тестування нового. Було зроблено реконструкцію наявних потужностей підлогового зберігання й зведено нові об’єкти. Тут лишили три підлогових склади по 3–3,5 тис. тонн, поставили металеві силоси італійського виробника FRAME по 5000 т із верхньою і нижньою галереями того самого виробника. Загальний обсяг одночасного зберігання становив 30 тис. тонн. 

На підприємстві є територія, на якій можна добудувати ще шість силосів по 5000 т і таким чином збільшити потужності одночасного зберігання до 60 тис. тонн. На сьогодні на цій території зберігають продукцію в зернових рукавах. 

Головними машинами елеватора стали сушарка Briсe-Baker і очисні машини КБС виробництва KMZ Industries. Обрали саме цей завод із багатьох причин. Це і підтримка вітчизняного виробника, і можливість заощадити: держава повертала частину вартості обладнання, що скоротило обсяги інвестицій. Для підприємства це питання було важливим, оскільки господарювання на землях Рівненщини вимагає значних вкладень в інші інфраструктурні проєкти. Крім того, за досвідом Малинського елеватора обладнання КМZ Industries показало себе надійним і простим в обслуговуванні. Це підтвердилось і на новому об’єкті: після двох років експлуатації власники не мають нарікань і готові порівнювати якість роботи із закордонними аналогами. 

Сушарка 

У цьому регіоні підприємство обробляє 10 тис. гектарів землі, погодно-кліматичні умови тут є досить специфічними. Наприклад, ті самі ріпак, жито і пшениця хоч і є ранніми культурами, однак, незважаючи на це, часто вимагають сушіння відразу після збирання. Пізні культури вимагають сушіння в будь-якому разі, і до того ж їхня вологість значно перевищує базисні показники. Отже, вимоги до сушарок були високими. Досвід експлуатації сушарок BriсeBaker на Малинському елеваторі показав, що це обладнання забезпечує необхідну продуктивність, якість і прийнятні витрати пального. Наприклад, той факт, що за постійної роботи в екстремальних умовах (максимальна температура сушильного агента і велика різниця з температурою навколишнього середовища) жоден елемент за 5 років не деформувався, свідчить про високий рівень надійності конструкції. Це дало підстави придбати 3-шахтну сушарку Briсe-Baker SCN-16/72 для Костопільського елеватора. 

Сушарку оснащено системою аспірації, оскільки поруч із елеватором є житлові будинки, і жодних викидів тут не допускається. Підприємство готове переплачувати за це обладнання, бо насамперед піклується про довкілля і тих, хто проживає поруч. 

Робоча башта

Пальники встановлено італійського виробника Tekflam. На зняття одного тонновідсотка витрачається 1,6–1,9 м. газу. Багато залежить від культури й сезону сушіння, але, враховуючи досить пізнє достигання основних культур, сушарка працює за несприятливих умов. Низька температура і висока вологість навколишнього повітря вимагають більших енерговитрат. Наприклад, вологість кукурудзи в цьому сезоні в період збирання була 25–35%, що вимагає інтенсивного сушіння. 

Сушарка в сезон працює, не зупиняючись. Головне, щоб погода не заважала збиранню. Продуктивність сушарки за умови зняття 15–16% вологи за один прохід за розрахунками становить 25–26 т/год. З досвіду встановлено, що за вологості кукурудзи 30–33% продуктивність становить 26–27 т/год. Можливо, це не зовсім ощадне сушіння (за один прохід), але якщо сушити в кілька етапів, зерно отримає більше механічних пошкоджень у норіях і транспортерах. 

Сушарку чистять раз на 6–7 днів, навіть якщо є потреба працювати без зупинки. Через перепади температури на деяких «циклофанах» (турбовентиляторах) відбувається налипання пилу, наприклад на лопаті робочого колеса (крильчатки вентилятора), що може призвести до дисбалансу колеса — надмірної вібрації вентилятора, тому це потребує додаткової уваги, зокрема періодичного очищення. Також щозміни виконується візуальний контроль стану сушарки, і це обов’язково робиться в денний час, щоб уночі не виникало жодних несподіванок. На очищення сушарки витрачається близько 4 год. 

Тут планують установити фотосепаратор для насіння

Транспортне обладнання 

Підлогові склади обладнано стрічковими транспортерами, всі інші магістралі — ланцюговими. Цього року виконали футерування однієї лінії від сушарки до силосів, щоб зменшити травмування продукції. Продуктивність ланцюгових транспортерів — 100 т/год. Стрічкові працюють дещо повільніше — 60–80 т/год, але ще не було жодного випадку, коли б знадобилася більша продуктивність. 

Силоси 

У силосах FRAME окрім системи аерації встановили дахові вентилятори. Оскільки продукція завжди має температуру, більшу за навколишню, та залишкову вологу, волога конденсується на внутрішній поверхні даху. Там нагромаджується і пил, який разом із вологою може стати причиною небажаних процесів. Тому періодично через верхні люки ведеться спостереження за станом зерна і внутрішніми поверхнями силосів, за потреби вмикається верхня вентиляція. Аераційні вентилятори використовували минулого року, а в цьогоріч потреби не виникало через відчутно нижчу температуру навколишнього середовища. Контроль температури в силосах ведеться за допомогою кабельних датчиків. Інформація виводиться на центральний комп’ютер, і диспетчер має змогу постійно відстежувати ситуацію. Після початку експлуатації перевіряли стабільність конструкції силосів і фундаментів, і все було добре. 

Підлогові склади 

Травмування зерна завжди є проблемою будь-якого елеватора. Це додаткові збитки через потребу в додатковому очищенні, а також через втрату якості. Тому в обох елеваторах компанії поруч із сучасними металевими силосами й далі експлуатують підлогові склади, у яких зерно практично не травмується. Тут зберігають бобові культури (сою, горох), а також ріпак і соняшник. Висота насипу — всього 2,5 м, що забезпечує природну вентиляцію, а також дає змогу в будь-який час легко проконтролювати стан масиву. Склади оснащено вентиляційними каналами, і будь-яку точку можна завжди продути. У силосах це зробити важче — там доводиться продувати весь масив, що потребує значних енерговитрат. 

Приймання та відвантаження 

Приймальний бункер зробили досить великим — на 60 т. Це дає змогу розвантажити дві вантажівки У нижніх галереях завальної ями, зерносховищ і очисної вежі довелося виконати додаткову гідроізоляцію, щоб ґрунтові води не просочувалися всередину. Нині там сухо за будь-якої погоди. Потужність приймання — 1200 т/добу. Все залежить від вологості зерна і продуктивності сушіння. Серед культур, із якими працює підприємство, є кукурудза, соняшник, пшениця, жито й ріпак. Торік були соя, горох і просо. 

Блок відвантаження на залізничний і автомобільний транспорт

Відвантаження можливе як автомобільним, так і залізничним транспортом. Для залізничного використовується проміжний бункер на 70 т, для автомобілів — на 30 т. Тупикова колія вміщує одночасно 10 вагонів, які можна рухати лебідкою. Загалом протягом доби вдається відвантажувати до 14–15 вагонів. Однак усе залежить від культури. Наприклад, кукурудзу перед відвантаженням доочищують, оскільки первинне очищення під час приймання не здатне забезпечити достатню чистоту продукції. Пшеницю й жито чистять усього один раз під час приймання, тому із цими культурами вдається працювати швидше. 

Власну продукцію намагаються оперативно збувати, щоб максимально вивільняти склади й силоси під зерно сторонніх поклажодавців. Озима пшениця практично вся продається до осені, аналогічна ситуація і з ріпаком. До того ж існують ризики зі зберіганням через перепади температур, тому не варто чекати високої ціни — краще швидше продати й намагатися заробляти на доробці й зберіганні власних пізніх культур і сторонньої продукції. Загалом протягом сезону вдається робити півтора обороти, але це ще тільки початок — надалі підприємство розраховує збільшити обсяг перевалки. 

Очищення 

Для очищення використовують сепаратори КБС барабанного типу. Під час приймання виконується первинне очищення перед сушінням. Відбирають дрібну та грубу, важку домішку, стебло й інше сміття, що може заважати роботі сушарки. У майбутньому є бажання придбати ще й решітну очисну машину, щоб досягти ще меншого травмування зерна. Для зменшення витрат підприємство використовує власне насіння пшениці й жита. 

Основна підготовка насіння виконується на очисних машинах елеватора. Також цього року було придбано фотосепаратор китайського виробництва, який допоможе краще відбирати насінини за зовнішніми ознаками. Це значно покращить якість насіннєвого матеріалу, бо жоден сепаратор не здатен виділити зерна іншого кольору або відтінку. Оскільки насіння надалі обробляється дорогими протруйниками, не хочеться витрачати препарати на неякісний посівний матеріал. 

ГОВОРИТЬ ЕКСПЕРТ 

Олександр Якуба

Олександр Якуба, директор костопільського і малинського елеваторів 

— Взагалі якщо казати про українське й імпортне обладнання, то тут можна багато дискутувати. Але навіщо платити більше, якщо і наше добре працює? У нас вітчизняне обладнання відпрацювало два роки на Костопільському елеваторі без жодних зауважень, виконували тільки обслуговування й один раз доналаштування. Ще більше позитивного досвіду отримали на Малинському елеваторі — там це обладнання працює шостий рік. Тому навіщо збільшувати розмір інвестицій? Щоб довше чекати їх повернення? 

Починаючи з першого сезону, ми почали надавати послуги з доробки та зберігання зерна стороннім підприємствам. У нас працює сертифікована лабораторія, яка оснащена всім сучасним обладнанням. Аналізи виконують швидко, і будь-який клієнт може зайти всередину й подивитися на показники, які видають прилади. Таким чином, у жодного поклажодавця не виникає сумнівів щодо вологості або якості зерна. 

Елеватор повністю автоматизований, все керування здійснюється з диспетчерського пульта. На зміні працюють усього шість осіб — диспетчер, оператор сушарки, оператор очисних машин, приймальник, технік і лаборант.  

Роман Штельмах

Роман Штельмах, директор департаменту клієнтського сервісу KMZ Industries 

— Ми дивимося на елеватор як на цілісний організм і зацікавлені в злагодженій роботі всього обладнання, що на ньому працює: як виробництва KMZ Industries, так й інших брендів. Обов’язково звертаємо увагу на те, як саме буде експлуатуватись обладнання. Наприклад, при поставці другої сушарки Briсe-Baker SCN-16/48 на Малинський елеватор розробили та встановили на даху та між сушарками платформи обслуговування, на платформах розмістили транспортер завантаження зерносушарок. Урахували досвід експлуатації «Захід Агропром» першої придбаної сушарки Briсe-Baker. Наприклад, дообладнали їх зручними майданчиками на всю висоту шахти для полегшення процесу чищення. Після першої експлуатації сушарки з майданчиками обслуговування в Костополі модернізували першу сушарку на Малинському елеваторі, а друга сушарка для Малинського елеватора (третя для «Захід Агропром») вже постачалася з майданчиками. На «Захід Агропром» — сушарки із системою аспірації, і такі майданчики додаються до комплекту за бажанням замовника. Натомість усі зерносушарки Brice-Baker, що обладнані системою пилопригнічення, штатно комплектуються такими сходами та майданчиками. Це турбота і про обладнання, і про людей, що чиститимуть сушарку, про їхню безпеку. 

Щодо безпеки людей, то тут потрібно думати не тільки про тих, хто працює на елеваторі, а й про мешканців. Саме тому всі зерносушарки Brice-Baker, що працюють на елеваторах «Захід Агропром», обладнано високоефективною системою аспірації — до 95%, і це доведено практичними офіційними вимірюваннями. 

Співпраця замовника із заводом — це завжди взаємодія конкретних людей, саме це робить роботу за проєктом персоналізованою. Клієнт працює не з уявним безтілесним заводом, а з конкретною людиною, яка на зв’язку 24 год на добу. Я не перебільшую: були випадки, коли форс-мажорні завдання вирішувалися і на свята, і вночі… Тож кожен наш замовник може бути впевнений, що фахівці заводу зроблять усе можливе й неможливе як задля вирішення питань, що трапляються протягом реалізації проєкту, так і для запобігання можливим необачним крокам замовника, що впливатимуть або на результат загалом, або ж призведуть до додаткових витрат. 

Володимир Огійчук

журнал The Ukrainian Farmer, березень 2021 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернетсторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону УкраїниПро авторське право та суміжні права”.
Використання
інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ