Агромаркет

Мобілізація техніки в Україні: що, коли та як

Мобілізація транспортних засобів

Мобілізація транспортних засобів

Мобілізація техніки в Україні: що, коли та як.  

Від самого початку російської агресії точаться численні дискусії навколо питання мобілізації транспортних засобів. З одного боку, виконання військово-транспортного обов’язку є складовою частиною забезпечення національної безпеки й обороноздатності країни. З іншого — відсутність чіткого переліку транспортних засобів і техніки, які можуть призначатися для задоволення потреб військових формувань, призводять до численних зловживань, які викликають недовіру суспільства. Можна скільки завгодно дискутувати щодо внесення законодавчих змін і ухвалення відповідної нормативно-правової бази, але розберімося з тим, що маємо сьогодні, і як із цим працювати. 

Так, виконання військово-транспортного обов’язку під час мобілізації здійснюється згідно з Мобілізаційним планом України шляхом безоплатного залучення транспортних засобів підприємств, установ та організацій усіх форм власності для забезпечення потреб Збройних сил України, інших військових формувань на умовах їх повернення власникам після оголошення демобілізації. 

Обсяги транспортних засобів за типами та марками, що планується залучити під час мобілізації, для підприємств, установ й організацій усіх форм власності встановлюють згідно з Мобілізаційним планом України місцевими державними адміністраціями за поданням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки. 

Облік ТЗ і відповідальність за ненадання інформації 

Так, п. 15 Положення про військовотранспортний обов’язок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2000 року №1921 (далі — Положення), визначено, що керівники підприємств, установ та організацій подають територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки щороку до 20 червня та 20 грудня інформацію про наявність транспортних засобів і техніки, їх технічний стан, а також про громадян, які працюють на підприємствах, в установах й організаціях на таких транспортних засобах і техніці, за формою згідно з додатком 1. 

Посадові особи та громадяни несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання військово-транспортного обов’язку відповідно до закону — накладення штрафу на посадових осіб юридичних осіб у розмірі від 2000 до 3500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ст. 2101 КУпАП). 

Таким чином, з 19 травня 2024 року розмір штрафів збільшився у кілька разів. Якщо раніше мінімальний штраф становив 5100 грн, а максимальний — 8500 грн, то станом на сьогодні це — 34 000 та 59 500 грн відповідно. 

Сьогодні можна сміливо говорити про існування великої кількості судових спорів щодо скасування постанов, якими керівників підприємств визнають винними у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст.2101 КУпАП (ненадання інформації про наявні транспортні засоби). 

Судова практика у цій категорії справ формується далеко не на користь юридичних осіб. На думку суду, перебування у відпустці керівника підприємства, який є єдиним працівником, не є законною підставою для звільнення останнього від виконання військово-транспортного обов’язку, включно з організацією звітності (рішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 03.10.2023 по справі №185/10056/23). Перебування керівника на лікарняному також не є підставою для звільнення його від відповідальності за ненадання звітності (рішення Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 03.05.2024 по справі № 175/4794/24). 

Обмеження щодо розпорядження ТЗ 

Частиною 7 ст.6 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначено, що з моменту оголошення загальної мобілізації транспортні засоби, що призначено для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період і перебувають на військовому обліку в територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, забороняється відряджати за межі території України й до інших областей, передавати права власності на них юридичним особам або громадянам, в оренду (лізинг), надавати їх як предмет застави для виконання зобов’язань за договорами  про надання кредиту й гарантії перед  банківською установою, а також вчиняти інші дії, що унеможливлюють передання таких транспортних засобів Збройним силам України та іншим військовим формуванням. Відряджання таких транспортних засобів під час загальної мобілізації до суміжних областей дозволяється після повідомлення територіального центру комплектування та соціальної підтримки про місце перебування транспортних засобів на строк не більший як один місяць. 

Варто звернути увагу на той факт, що ці обмеження не поширюються на транспортні засоби й техніку, які на дату опублікування Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11 квітня 2024 року №3633-IX вже були передані в оренду (лізинг), або надані як предмет застави для виконання зобов’язань за договорами про надання кредиту та гарантії перед банківською установою. 

Окрім того, п.11 Положення передбачено, що для державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів у територіальних органах із надання сервісних послуг МВС (крім транспортних засобів, власниками яких є громадяни), крім документів для реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку, представником підприємства, установи чи організації, транспортні засоби яких підлягають реєстрації (перереєстрації), зняттю з обліку, подається довідка, форма якої визначається Міноборони, з відміткою керівника територіального центру комплектування та соціальної підтримки про постановку транспортного засобу на військовий облік або зняття з такого обліку. 

Варто зазначити, що станом на сьогодні порушено численну кількість кримінальних проваджень за ч.1 ст.366, ч.3 ст.369-2 КК України щодо підробляння відповідних довідок, а також за ч.4 ст.425 КК України щодо можливого порушення вимог законодавства під час видачі, оформлення та ведення документації посадовими особами, внаслідок недбалого ставлення до своїх службових обов’язків, усупереч інтересам служби, що призводить до невиконання мобілізаційних планів і завдань в умовах воєнного стану. 

Таким чином, навіть якщо вам вдалося отримати відповідну довідку і відчужити (перереєструвати) транспортні засоби, це ще не є стовідсотковою гарантією того, що згодом до вас не завітають представники правоохоронних органів. Зазначені вище кримінальні провадження активно використовуються останніми як додатковий важіль тиску на бізнес й обґрунтування для проведення майбутніх обшуків на потрібному підприємстві. Тому, як би це не лякливо звучало, але до можливих наслідків у вигляді ініціювання кримінальних проваджень і проведення слідчих дій потрібно готуватись заздалегідь. 

Порядок ухвалення рішення про залучення ТЗ і техніки під час мобілізації 

Мобілізація ТЗ і техніки здійснюється на підставі розпорядчого документа голови місцевої держадміністрації — часткового наряду, у якому встановлено для керівників підприємств, установ та організацій завдання з передання військовим формуванням визначених транспортних засобів і техніки, а також порядок, пункти й строки передання. 

Вимоги до часткового наряду: 

1. Завдання з передання ТЗ і техніки. 

2. Порядок, пункти та строки передання. 

3. Наявність підписів голови місцевої держадміністрації та керівника територіального центру комплектування та соціальної підтримки. 

4. Скріплення підписів відповідними печатками. 

Варто зазначити, що частковий наряд має бути доведений до відома власника транспортного засобу. Відсутність відповідного часткового наряду та недоведення його до директора є підставою для відмови в переданні ТЗ. Відповідну позицію викладено в постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2024 року по справі №240/31476/22. Слід зауважити, що підставою для постановлення відповідного рішення став той факт, що під час розслідування кримінального провадження правоохоронними органами було встановлено, що вимоги представників ТЦК до директора підприємства про необхідність поставки сідлового тягача на потреби ЗС України були незаконними, бо встановлено порушення вимог Положення №1921 — зведений наряд щодо підготовки до передання транспортних засобів і техніки військовим формуванням на підприємство не було складено й до директора не доведено. 

Як оформлюють залучення техніки 

Залучення транспортних засобів і техніки має бути оформлено відповідним актом приймання-передання, який складається у трьох примірниках, його підписує керівник підприємства, установи й організації або його уповноважений представник, керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його уповноважений представник і командир (начальник) військової частини (підрозділу), установи та організації військового формування або його уповноважений представник, якому передається транспортний засіб або техніка, і скріплюють печатками. 

В акті приймання-передання транспортних засобів і техніки зазначається залишкова (балансова) вартість транспортного засобу або техніки, відомості про власника ТЗ та технічний стан ТЗ. 

Варто зазначити, що ми дуже радили б за власною ініціативою проводити оцінювання ТЗ, адже саме ця сума має бути компенсована в разі неповернення ТЗ або його знищення. 

Ураховуючи наведене вище, зазначу, що мобілізація техніки в Україні є важливим інструментом забезпечення національної безпеки та обороноздатності держави. 

А тому такий інструмент вимагає ефективної правової бази, фінансової підтримки та координації між усіма учасниками процесу. Тільки за умови розв’язання цих викликів Україна зможе забезпечити готовність до реагування на будь-які загрози та надзвичайні ситуації. Своєю чергою, представникам бізнесу ми б все ж таки радили захищати свої активи, застосовуючи всі можливі правові механізми. 

Інші статті в цьому журналі
The Ukrainian Farmer
The Ukrainian Farmer
The Ukrainian Farmer
7
Статті з журналу:

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ