Мільйони в розвиток зберігання
Наталія Бондарчук |
Наталія Бондарчук: «Будівництво потужних елеваторів із розташуванням на магістральних залізничних шляхах має прийнятний строк окупності і є вигідним».
Компанія AgroGeneration розпочала свою діяльність у 2007 році, ставши за цей час одним із провідних сільськогосподарських виробників України. Наразі холдинг обробляє 120 га орних земель в Харківській, Сумській, Житомирській, Тернопільській і Львівській областях. Головним напрямом діяльності компанії є вирощування зернових й олійних культур, а основним завданням менеджменту — досягнення операційної синергії від зростання масштабів бізнесу та максимальна оптимізація ланцюгів виробництва, зберігання й продажу продукції.
Про поточну забезпеченість AgroGeneration потужностями зберігання зерна та плани щодо розвитку свого елеваторного господарства ми розпитали директора компанії з операційного вдосконалення й розвитку Наталію Бондарчук.
— Не можу спочатку не запитати, як в AgroGeneration пройшла весняна посівна? Які попередні прогнози компанії щодо врожайності та валового збору зерна й олійних?
— Посівна пройшла за планом — відсіялись у запланованих обсягах і в оптимальні строки, незважаючи на досить мінливу погоду цієї весни. Озимі культури перезимували добре, й зайняті ними площі не довелося пересівати. Загалом під урожай поточного року компанію засіяно близько 110 тис. гектарів, із них під ярими культурами — близько 54% площ. Основні культури, що вирощує AgroGeneration, досить традиційні: озимі пшениця, ріпак і ячмінь, серед ярих — кукурудза, соняшник, горох, соя, ячмінь. Проте є в нас і площі, засіяні не дуже поширеною в Україні культурою, а саме нутом.
На сьогодні всі культури в доброму стані, тож прогноз по врожайності й валовому збору відповідає нашим очікуванням згідно з виробничим планом. Проте, звичайно ж, «урожай не той що на полі, а той що в коморі», тому доведеться трохи зачекати, щоб з’ясувати, чи виправдаються наші очікування.
— Яку плануєте завантаженість елеваторів у сезоні 2018/19? Чи рівномірною буде ця завантаженість по областях, у яких працює AgroGeneration?
— Завантаження наших зберігальних підприємств буде стовідсотковим, ще й на інші елеватори возитимемо, які теж заповнимо по максимуму. Ті елеватори, котрі розташовані у вигідних місцях, наприклад, на магістральних залізничних шляхах, а також мають високопродуктивну систему відвантаження, так звані «маршрутні» елеватори, напевне, зроблять не один оборот. Водночас забезпеченість зерносховищами на Західній Україні не така, як хотілося б, не кажучи вже про те, що вони не в змозі ефективно проводити відвантаження. Принаймні за досвідом минулого року можна констатувати, що мало хто з них здатний вчасно приймати з поля зерно пізніх культур і його відвантажувати. Значних інвестицій у цей сектор не було, тому готуємося до викликів нового сезону, насамперед для наших господарств у Львівській і Тернопільській областях, які обслуговує Львівська залізниця.
— Наразі потужність одночасного зберігання компанії становить близько 240 тис. тонн. Цього вистачає, щоб забезпечити поточні потреби компанії?
— Щорічний валовий збір збіжжя AgroGeneration перевищує 400 тис. тонн, тож зрозуміло, що власних елеваторних місткостей для забезпечення поточних потреб компанії в зберіганні зерна недостатньо. Хоча в кожного господарства групи є і певні власні потужності зі зберігання. Так, деякі мають токи, склади й ангари з відповідним технологічним обладнанням, на яких можна приймати зерно, доробляти його, зберігати й відвантажувати. А в п’яти господарств є навіть власні сертифіковані елеватори.
— Минулого року AgroGeneration оприлюднила наміри щодо розширення потужності наявних елеваторів, збільшення швидкості приймання зерна на них, а також зведення нових зерносушарок. Чим викликана така потреба?
— Основну причину я вже озвучила раніше: потреби компанії в обсягах зберігання, швидкості приймання й відвантаження, а також ефективності наявного на елеваторах обладнання задоволені не повною мірою. Частина наших потужностей для приймання, доробки й відвантаження зерна є досить застарілими. Сучасна транспортна технологічна інфраструктура елеваторів подекуди не дозволяє збільшити продуктивність процесів і, відповідно, їхню ефективність.
Розширення потужності наявних елеваторів, збільшення швидкості приймання та відвантаження зерна на них, а також побудова нових зерносушарок дозволять компанії збирати врожай в оптимальні строки без загрози, що зовнішні елеватори не зможуть вчасно прийняти наше зерно. Крім того, ми збільшимо частку врожаю, який доробляється «всередині» компанії. Все це має зменшити наші витрати не лише на послуги сторонніх елеваторів, а й на логістику, дозволить знизити втрати зерна під час його транспортування й приймання. Крім того, якість зерна буде під нашим повним контролем.
— Компанія повідомляла, що минулого року вона газифікувала елеватор ТОВ «Агрозем» у Сумській області. А чи є у вас плани щодо використання не природного газу, а альтернативних видів палива?
— Можу сказати, що спеціалісти AgroGeneration не лише цікавляться, й постійно розглядають можливості використання альтернативних джерел енергії. Нагадаю, що наша компанія працює тільки в рослинництві — без переробки й тваринництва, тому для нас більш прийнятною й логічною є побудова установок для виробництва біогазу з використанням біомаси, а саме соломи, щепи, пелет, брикетів. Проте з урахуванням поточної ціни на природний газ окупність таких проектів наразі занадто довгострокова.
— Нещодавно агентство Reuters з посиланням на віце-голову AgroGen eration Пьєра Данона повідомило, що компанія планує вдвічі збільшити потужності зі зберігання зерна в Україні. Це пов’язано з планами щодо розширення земельного банку?
— Плани зі збільшення обсягів зберігання пов’язані перш за все з необхідністю підвищити ефективність обслуговування вже наявних у нашому обробітку земель. Проте компанія стало розвивається й справді має наміри з розширення земельного банку. Також ми розраховуємо, що збільшені потужності зберігання дозволять нам забезпечити покращення «польових» технологій із погляду кількості зібраного зерна й обслуговуватимуть нові земельні площі.
— Повідомлялося також, що в розширення елеваторів буде вкладено 10 млн євро. Це приватні інвестиції власників, банківські кредити? За який час плануєте окупити капіталовкладення?
— Поки що точний обсяг інвестиції прораховується. В основному, планується залучення коштів фінансових установ. Оскільки обсяг інвестицій поки що в процесі розрахунків, кінцеву окупність зможемо повідомити після їх завершення. Орієнтуємось на окупність від 2 до 6 років залежно від розміру проекту.
— А у яких областях будуть збільшені потужності? Це буде будівництво нових елеваторів із нуля, добудова наявних чи якісь об’єкти компанія купуватиме на вторинному ринку?
— В основному, ми плануємо проводити модернізацію та збільшення потужності наявних зерносховищ, підвищувати їх ефективність. Проте серед проектів, які ми прораховуємо, є й проекти green-field, тобто будівництво елеваторів «з нуля». Розташування плануємо в тих регіонах, де ми вже вирощуємо нашу продукцію. Купівля об’єктів, що працюють, на вторинному ринку теж розглядається, але не в першу чергу, до того ж на ринку не так багато пропозицій із продажу ефективних сучасних елеваторів.
— На вашу думку, чи вигідно сьогодні будувати елеватори в Україні з погляду їх ефективності та чи варто це робити з огляду на сучасні проблеми, найперше — з транспортною логістикою?
— Тут є ціла низка моментів, на які ми зважаємо. Насамперед, ідеться про можливість ефективного керування якістю продукції, яку ми продаємо клієнтам та за яку відповідаємо нашою репутацією на ринку. Також слід ураховувати ризики в роботі із зовнішніми елеваторами — їх доступність для розміщення зерна, вчасність і якість послуг, інші ризики контрагента. Крім того, мова й про можливість проведення збирання врожаю в оптимальні строки для уникнення втрат, витрати на транспортування зерна з поля до місць зберігання, його втрати за додаткових переміщень. Ще один чинник — недоотримання прибутку від невчасного продажу в «піковий сезон», зумовлених, зокрема, недостатністю потужності зі зберігання чи низькою продуктивністю відвантаження.
У комплексі всі ці чинники безпосередньо впливають на результати й ефективність роботи будь-якої зернової компанії. Здійснені нами обчислення дозволяють стверджувати, що будівництво сучасних потужних високопродуктивних елеваторів із правильним розташуванням, а саме — на магістральних залізничних шляхах — має прийнятний строк окупності і є вигідним. Особливо, якщо враховувати наявні логістичні проблеми, зокрема, з перевезеннями зерна залізницею, що з ними стикаються всі агровиробники й трейдери в Україні, а також сталий тренд до зростання врожайності завдяки покращенню агротехнологій.
— Які проблеми щодо зберігання й логістики зерна будуть для Agro Generation найболючішими цього сезону та яким чином ви їх плануєте розв’язувати?
— Найбільшим викликом для компанії і поточного, і наступного сезону ми вважаємо залізничну логістику. «Укрзалізниця» через свою монополію впливає на всіх учасників ринку сільськогосподарської продукції. Вже чимало років поспіль залізничники не здатні вчасно й у повному обсязі задовольнити наші потреби в перевезеннях. Найбільше претензій до Львівської залізниці, багато шляхів якої не електрифіковано. Проблема не тільки та не стільки у вагонах, як у тяговій силі, оскільки чисельності локомотивів, що здійснюють маневрові станційні роботи, критично недостатньо, а їхній стан незадовільний. Хотілося б бачити реальний прогрес у розв’язанні цих проблем, а не тільки декларації з боку очільників «Укрзалізниці».
Поки що розв’язуємо проблему перевезень завдяки підвищенню якості планування, модернізації наших об’єктів, а також завдяки ефективному партнерству учасників Supply Chain (ланцюжка доданої вартості).
Дякую за відверту й змістовну розмову. Успіхів вам і AgroGeneration!
Ярослав Левицький
журнал “The Ukrainian Farmer”, червень 2018 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “The Ukrainian Farmer” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».