Механізація транспортування соломи
Одними з найперспективніших рішень для транспортування соломи в тюках є самозавантажувальні моделі, що дозволяють використовувати лише один агрегат для виконання всіх операцій.
Для оптимізації процесу збирання соломи з полів під час жнив використовуються ряд машин та обладнання. Зокрема, зернозбиральні комбайни обладнують подрібнювачами і пристроями для транспортування спеціального причепа з кузовом великої місткості (45-60м3). Це – переважно тракторні причепи Джанкойського машзаводу моделей 8545 та їх модифікації. Однак враховуючи недоліки, пов’язані із застосуванням потокової технології, аграрії віддають перевагу валковій технології заготівлі соломи, за якої ущільнені паки або рулони соломи транспортуються з поля за допомогою спеціальних причепів.
Вітчизняні пропозиції
Компанія «Агро-Ідея» (м. Тернопіль) виробляє причепи серії РВ, призначені для перевезення рулонів і тюків соломи чи сіна. Велика вантажна поверхня платформи причепа дозволяє оптимально використати його вантажопідйомність, що для рулонів соломи, які мають великий об’єм при відносно низькій власній масі, є важливою характеристикою.
Завод Кобзаренка пропонує причепи-платформи для перевезення тюків ПП-12/3, призначені для перевезення ущільненої соломи у формі тюків або рулонів. Особливість конструкції причепів-платформ полягає в наявності пневматичної одноконтурної гальмівної системи; натяжних тросів для фіксації тюків під час транспортування; електричної системи. Інша конструкція цього виробника – причеп-тюковоз самозавантажувальний моделей ПТ-10, ПТ-12 або ПТ-15. Принцип роботи причепа полягає в підбиранні і завантаженні вилочним захватом, який за допомогою гідроциліндра підіймає тюк на платформу. Передня стінка пересуває тюк назад. Після перевезення до скирти розвантаження відбувається шляхом зсуву тюків передньою стінкою через задній гідравлічно-відкриваючий борт. Тюки ковзають за направляючими, зберігаючи форму і цілісність. Ланцюговий транспортер знаходиться в закритій ніші, що повністю виключає контакт ланцюга з тюками і пошкодження обв’язувального шпагату.
Закордонні пропозиції
Серед великої кількості моделей різних причепів для транспортування соломи відмітимо найбільш оптимальні для вітчизняних умов – білоруські та канадські. Білоруський «Амкадор-Можа» виробляє тракторний причіп СТП-2, що має вантажопідйомність 1,5-2 т та ємність камери 25м³. Він складається з шасі, передньої стінки з несучими пальцями, проміжної та притискної рамок, гідросистеми.
Інший білорус – «Бобруйскагромаш» – має транспортувальник рулонів ТП-10, що відрізняється універсалізмом. Всі роботи на агрегаті виконуються одним трактористом, причому з кабіни трактора. Навантаження рулонів здійснюється за допомогою гідропідйомника, розташованого в передній частині машини праворуч за напрямком руху. Укладання рулонів від прес-підбирача ПРФ-180 відбувається в один ярус в два ряди, а від прес-підбирачів ПРФ-145 і ПРФ-110 – в два яруси в три ряди (два – знизу, один – зверху).
У канадського Morrіs візок для транспортування рулонів Hay Hіker також саморозвантажує рулони. Його особливістю є те, що виготовлений механізм дозволяє завантажувати/розвантажувати від 8 до 18 рулонів на один причіп. Особливостями цих візків є регульована важка рама виделкового захоплення рулонів, що дозволяє піднімати рулони будь-якого розміру та ваги; наявність подвійних гідравлічних циліндрів, що забезпечують потрібний вплив виделкового захоплення при роботі з будь-якими рулонами, а також індикатора, що у разі заповнення подає сигнал операторові.
Ще один канадський виробник Haukaas QP-10 забезпечує транспортування до 10 рулонів довжиною до 150 см. Його оригінальність – наявність упорів, що завдяки конструкції забезпечують при транспортуванні надійне закріплення рулонів.
Не можемо не згадати про варіант причепа для вантажних автомобілів КамАЗ, що завдяки конструктивному рішенню транспортує солому обсягом до 120 м³. Він підходить для тих господарств, де активно використовують саме автотранспорт.
Завдяки самозавантажувальним причепам-тюковозам забезпечується:
– мінімум зусиль при завантаженні та розвантаженні, так як використання гідропідйому та гідрозсуву повністю виключає використання ручної праці при підборі та розвантаженні тюків;
– мінімум затрат на використання додаткових технічних засобів, так як при використанні підбирача з трактором МТЗ-80 не потрібно відволікати телескопічний навантажувач, зайнятий на інших роботах. Телескопічний навантажувач у вільний час може скласти у скирту близько 150 тюків за 2 години і в подальшому використовуватися на інших роботах;
– мінімальні затрати часу, адже 1 трактор збере тюки зі 100 га поля і перевезе їх на відстань до 5 км протягом лише 4 днів, а при транспортуванні на 10 км для цього знадобиться тиждень.
Тому для перевезення ущільненої соломи в тюках або рулонах запропоновано ряд технічних засобів вітчизняного та закордонного виробництва, які забезпечують мінімізацію ручної праці при підбиранні та розвантаженні тюків та рулонів.
Олег Гайденко, канд. техн. наук, завідувач лабораторії
Кіровоградська Державна сільськогосподарська дослідна станція ІСГСЗ НААН
газета “АгроМаркет”, червень 2012 року