Елеватор

«Ланнівська МТС» обрала все обладнання для елеватора вітчизняного виробництва

Відповідальність без обмежень

Компанія «Ланнівська МТС» кілька років тому збудувала сучасний елеватор на додачу до низки підлогових сховищ, обравши обладнання вітчизняного виробника. 

Без жодних сумнівів 

Підприємство «Ланнівська МТС» має в обробітку майже 4500 га землі, на яких вирощує цукровий буряк, кукурудзу, пшеницю, ячмінь і соняшник. До останнього часу збіжжя зберігали в підлогових складах, що далеко не завжди було зручним. Велика кількість культур і потреба у швидкому відвантаженні не лише автомобільним, а й залізничним транспортом вимагали будівництва сучасного елеватора з повною автоматизацією всіх технологічних процесів. У 2016 році було ухвалено рішення про будівництво елеватора на 45 тис. тонн одночасного зберігання. 

Перша черга будівництва — це основа будь-якого елеватора. Саме тут потрібно врахувати всі аспекти роботи підприємства. І хоча практика доводить, що передбачити все неможливо, краще намагатись припуститися мінімуму помилок, щоб потім не довелося витрачати гроші й час на їх виправлення. Те саме стосується і вибору обладнання. Усі хочуть знайти оптимальний варіант, щоб влаштовувала і ціна, і якість, і ефективність. Це справді непростий вибір, оскільки завжди доводиться йти на компроміси. Проте у нашому випадку ухвалювати рішення було простіше — за 20 км від будівельного майданчика розташовано завод відомого українського виробника елеваторного обладнання KMZ Industries. Географічний фактор, а також якість і надійність обладнання стали визначними — було вирішено все обладнання замовити саме у KMZ Industries. 

Прийняти й розподілити 

Відносно невеликі обсяги перевалки дали змогу на початковому етапі встановити лише одні 80-тонні ваги. Зазвичай це не створює додаткових черг, хоча у розпал сезону затримки все ж виникають. Одночасно зі зважуванням відбирають проби зерна автоматизованим пробовідбірником. Він пересувається по рейці, тож достатньо одного. Експрес-аналіз виконують протягом 10 хвилин. Цього достатньо, щоб визначити вологість і до якої тимчасової місткості його завантажувати. Для визначення смітної домішки та якісних показників необхідно дещо більше часу, але і без цієї інформації можна розпочинати роботу із зерном. Взагалі аналізи роблять не лише під час приймання, а й перед відвантаженням на автомобільний або залізничний транспорт, а також перед закладанням на зберігання. Лабораторія сертифікована й оснащена усім необхідним  сучасним обладнанням, яке дозволяє точно дотримуватись усіх норм. За весь час роботи ще жодного разу з портів не було зауважень щодо показників якості зерна. 

Завальна яма лише одна, і це можна назвати вузьким місцем елеватора. У майбутньому планується збудувати ще одну, щоб можна було одночасно працювати з різними культурами або із зерном різної якості. 

Доробка з мінімальними витратами 

Очищення зерна виконується двома машинами: карлівським КБС і хорольською БСХ-200. Тимчасове зберігання здійснюється у трьох оперативних місткостях по 500 т кожна. Їх поки що вистачає, і навіть із урахуванням будівництва другої черги кількість оперативних місткостей збільшувати не планують. 

Сушарка Brice-Baker витрачає 1,1–1,2 м3 газу на зняття тонно-відсотка

Зерно сушать автоматизованою сушаркою Brice-Baker (модель SCN 12/48) виробництва KMZ Industries. Витрати газу не перевищують 1,1–1,2 м. на зняття тонно-відсотка, що з урахуванням нинішніх цін на блакитне пальне є важливим моментом для економіки підприємства. Взагалі погодні умови останніх сезонів показали, що навіть кукурудза надходить із низькою вологістю, тож доводиться знімати не більше як 5%. Ранні зернові тут ще взагалі не сушили — не було потреби. 

Експлуатація сушарки вимагає уваги в міжсезоння, коли необхідно перевірити й підготувати всі елементи до роботи. Коли розпочинається сезон, оператор лише встановлює режим сушіння і стежить за його дотриманням. На вході та виході встановлено датчики вологості, завдяки чому комп’ютер може самостійно встановлювати режим сушіння. Усередині шахт установлено датчики температури, які дають змогу контролювати умови на кожному етапі. Оператор тільки контролює, щоб параметри відповідали заданим і не виходили за межі допусків. Також лабораторія щогодини відбирає проби й перевіряє вологість зерна. Автоматизував зерносушарку її виробник. 

Більше цинку — менше проблем 

З першою чергою збудували 6 силосів загальним об’ємом зберігання 45 тис. тонн. Їхньою особливістю є збільшений уміст цинку в металі — 450 г/м., тоді як зазвичай його вміст не перевищує 275 г/м.. Таке рішення дозволило збільшити міцність і надійність силосів. 

Цілісність конструкції силосів можна було спостерігати на власні очі: один із силосів був повністю завантажений пшеницею (понад 7000 т), а сусідні стояли порожніми. Ретельний огляд (звісно, без спеціального обладнання) не показав розбіжностей у зовнішності. На етапі пусконалагодження були проблеми зі зв’язком із термометрією, а також із деякими датчиками натягнення норій і транспортерів. Але все вирішилось у робочому порядку, і елеватор через це не зупиняв роботу. 

За словами директора підприємства, зерно доводиться зберігати досить тривалі періоди в очікуванні найкращої ціни. Від урожаю до урожаю ще не зберігали, але від жовтня до червня кукурудзу тримали. Одразу після звільнення силосів їх очистили й провели фумігацію, після чого розпочали приймати пшеницю нового врожаю. Таким чином, силоси знаходились порожніми не більше місяця. 

Захист від комах, хвороб і гризунів виконують спеціалізовані підрядні організації. Наприклад, для вилову мишей застосовують три кільця пасток. Тож дістатися до зерна в силосі в них немає можливості. 

Дорожче і витриваліше 

Ще перед початком проєктування було проаналізовано досвід інших елеваторів і зроблено висновок, що краще застосовувати ланцюгові транспортери. Вони дають менше пилу, особливо в нижніх галереях, і це дозволяє працювати в нормальних умовах і не перейматись через забруднення власної території й довкілля. Транспортери тихохідні, футеровані, і навіть скребки виготовлено із застосуванням полімерів. Таким чином, вони мають хорошу зносостійкість, і їхня більша вартість компенсується відсутністю потреби в ремонтах. На сьогодні про строк експлуатації транспортерів говорити зарано. Продуктивність транспортного обладнання становить 150 т/год з приймання, усе інше — 100 т/год. 

Найбільше зношення спостерігається на трубах-самопливах. Спочатку їх робили без футерування, але це була не найкраща ідея. У результаті замовили футеровку, і самі працівники елеватора встановили її на найбільш навантажені маршрути. 

Після початку експлуатації з’ясувалося, що необхідно додати ще кілька маршрутів для транспортування зерна. Тому встановили перекидні клапани й змонтували додаткові лінії власними силами. 

Автоматизація з віддаленим доступом 

Автоматизацію елеватора виконував підрядник із Харкова — Prisma energy group. На етапі створення технічного завдання, як завжди, не усе врахували, і довелось удосконалювати систему вже після початку експлуатації. Однак це також не викликало жодних труднощів: через віддалений зв’язок вдалося зробити всі оновлення. І навіть якщо виникають збої в роботі автоматики, усе оперативно вирішується. Мірилом тому є спокійний сон директора у розпал сезону. 

Менше двох діб на маршрут 

Переважна більшість зерна відвантажується залізничним транспортом. Підприємство має власний тепловоз, на територію заходять три залізничних колії, що дозволяє оперувати великою кількістю вагонів одночасно. Завантаження маршруту відбувається протягом 36–40 год. 

Продуктивність завантаження становить 100 т/год. За словами представників підприємства, кожен вагон завантажується з різною швидкістю, але середній показник швидкості завантаження — 47 хв на вагон. 

Друга черга 

Поступове збільшення обсягів перевалки, а також широкий спектр культур, із якими працює підприємство, змусили власників практично відразу після першого сезону замислитися про продовження будівництва. Необхідно було збільшити кількість силосів для зберігання зерна різних типів і різних якісних показників. У результаті було прийнято рішення про старт робіт із проєктування другої черги, і вже у квітні цього року розпочалися будівельні роботи. 

Друга черга передбачає зведення 4 силосів загальною місткістю 15 тис. тонн: дві місткості по 5 тис. тонн, одна — на 3 тис. тонн і ще одна — на 2 тис. тонн. Цього має вистачити для поточних потреб у найближчі роки, а також дасть змогу більше залучати сторонніх поклажодавців. Раніше через брак вільних місткостей і різні якісні показники зерна, що надходить від фермерів, підприємство не мало фізичної можливості для активної роботи у цьому напрямі. Початок роботи другої черги заплановано на жовтень.  

ГОВОРЯТЬ ЕКСПЕРТИ 

Владислав Переходько

Владислав Переходько, керівник регіонального представництва KMZ Industries  

— Ми неодноразово наголошували, що з-поміж іншого KMZ Industries — лідер і за кількістю реалізації кастомізованих рішень для своїх клієнтів. І будівництво ТОВ «Ланнівська МТС» — саме один із таких випадків. Шість силосів із першої черги будівництва тут мають діаметр 22 метри, а от висота в них досить значна — майже 29 метрів. Підбір такого варіанта місткостей був зумовлений дещо обмеженими площами для будівництва: адже якщо таких обмежень немає, замовники зазвичай віддають перевагу силосам, у яких діаметр дорівнює висоті, — через оптимальне співвідношення металомісткості на 1 тонну зберігання за такого варіанту, а отже, й оптимальну ціну. 

А от силоси з другої, нинішньої черги будівництва, які стануть продовженням уже наявної технологічної лінії раніше встановлених місткостей, — справді індивідуальне рішення. Річ у тім, що майданчик для встановлення цих місткостей не лише обмежений за площею, а й поступово звужується — через звуження залізничного полотна, розташованого тут. Тож кожен наступний силос повинен бути дедалі меншого діаметра, при цьому його висота має лишатися значною — ті самі 29 метрів, що і в раніше встановлених силосів, щоб транспортний ланцюг також розташовувався на одному рівні. 

Тож ми виготовили для елеватора два силоси по 18 метрів, ще один, який буде наступним, — на 14 метрів, і четвертий, завершальний, — 11 метрів у діаметрі, що майже втричі менше, ніж його висота. Водночас ми мали забезпечити високі характеристики міцності за такого нестандартного співвідношення діаметра і висоти, що, звісно, накладало на нас як виробника додаткову відповідальність. Усі необхідні розрахунки забезпечувало наше конструкторське бюро із залученням ряду проєктних організацій, було додано потовщення по панелях, у три рази збільшена кількість вітрових кілець тощо. Тож зрештою замовник отримав кастомізоване рішення з урахуванням його індивідуальних потреб і забезпеченням при цьому міцності та надійності обладнання на черговому етапі нашої успішної співпраці.  

Роман Підгайний

Роман Підгайний, директор ТОВ «Ланнівська МТС» 

— Культури, з якими доводиться працювати на цьому підприємстві, це кукурудза, пшениця, ячмінь і соняшник. Звісно, що на весь обсяг зернової продукції, яку вирощують наші підприємства, тут місця не вистачає. Тому будуємо другу чергу, і найшвидше на цьому не зупинимось. 

Обладнання KMZ Industries обрали з кількох причин. Це достатній рівень якості, прийнятна ціна і географічна близькість. Можливо, деякі закордонні виробники можуть запропонувати ще кращу якість, але необхідно розуміти, що будь-яке обладнання рано чи пізно зношується і вимагає обслуговування та ремонту. У нас KMZ Industries — за два десятки кілометрів, і по дзвінку спеціалісти приїжджають і оперативно вирішують усі питання, які, до речі, виникають нечасто. То чого ж нам ще бажати? 

Василь Ткачук

Василь Ткачук, заступник директора ТОВ «Ланнівська МТС» 

— Якщо раніше український виробник асоціювався з недосконалим виробництвом і монтажем, то в останні роки ситуація докорінно змінилася. Щонайменше ми це спостерігаємо через співпрацю із KMZ Industries. Вони мають усе необхідне обладнання для виробництва і монтажу. Також вони створили власні монтажні бригади, які працюють під наглядом досвідченого шефмонтажника. Роботи ведуться оперативно, а всі питання, що виникають у процесі монтажу, вирішують без затримок. 

Хочу звернути увагу на удосконалення деяких конструкції. Наприклад, раніше на силосах KMZ Industries встановлювали по два обмежувальних пояси, а тепер — по шість. Це практично не впливає на вартість силосів, проте значно збільшує їхню надійність. Місткості не деформуються навіть у разі виникнення вакууму всередині, а також за наявності бічних навантажень від нерівномірного розподілення зерна під час вивантаження. Це свідчить про те, що виробник піклується про надійність обладнання і цінує власний імідж, що йде на користь клієнтам. 

Маргарита Кузьмик

Маргарита Кузьмик, бухгалтер ТОВ «Ланнівська МТС» 

— Наразі нам вдалося вийти на обсяги перевалки в 1,1–1,3 оберту. Ураховуючи, що сюди завозять переважно зерно власного вирощування, це хороший результат. Зі сторонніми поклажодавцями ми теж працюємо, однак їхня частка поки що незначна. На сьогодні у нас є можливість одночасно зберігати 45 тис. тонн. Добудовуємо силоси ще на 15 тис. тонн, що дозволить значно поліпшити гнучкість підприємства — зможемо одночасно зберігати більшу кількість відносно невеликих партій різних культур і за рахунок цього наростити оберти.  

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ