Інноваційний бізнес
На базі багатофункціонального овочесховища «Грін Тім», що в Каховці, напередодні виробничого сезону вкотре було проведено практичний семінар. Його присвятили гострим за нинішніх політико-економічних умов особливостям планування, вирощування, збереження та збуту овочів. Послухати поради фахівців приїхали керівники не лише місцевих господарств, а й усіх південних регіонів.
«Коли в державі та на підприємствах усе іде за планом, зазвичай ніхто не шукає нових підходів до ведення бізнесу, не потребує інновацій. Якщо на вулиці важкі часи, вони змушують інтенсивно думати «що робити далі», — такими словами розпочав захід співвласник компанії «Грін Тім», заступник генерального директора Йохан Боден. Він пояснив, що обговорювати ситуацію на овочевому ринку, нині особливого сенсу немає, адже все одно господарства визначатимуться зі своєю виробничою політикою з огляду на власні фінансові можливості. Проте абсолютно всім є сенс нарешті навчитися планувати систему збуту завчасно, не забуваючи стежити за якістю товару в полі, після збирання та в процесі зберігання. «У сезоні-2015/16 як ніколи актуальними стануть питання якості, сертифікації та виходу на нові ринки», — наголосив бізнесмен і розповів про досягнення своєї компанії. — Останній рік у діяльності «Грін Тім» став найуспішнішим із часу створення підприємства. Ми маємо 52 господарства, що вирощують овочі та продають їх нам під реалізацію, 15 партнерів, які купували наші послуги зі збереження товарів. Ідеться про господарства не лише Херсонської, а й Миколаївської, Запорізької, Одеської, Дніпропетровської, Черкаської та Вінницької областей. У результаті вперше було використано 86% потужностей сховища, яке є чи не найбільшим у Європі (50 тис. тонн). Так, після закриття у жовтні 2014 року російського ринку для українських овочів компанії довелося кардинально змінити свою стратегію збуту й переорієнтуватися на нові зовнішні ринки. У результаті українські овочі було експортовано в Польщу, Німеччину, Туреччину, Грузію, Вірменію. Такі спроби самостійного виходу на міжнародні ринки зробили кілька провідних вітчизняних господарств.
Йохан Боден представив присутнім нового генерального директора «Грін Тім» Дениса Сазонова, який пообіцяв найближчим часом сформувати й оприлюднити офіціальну політику компанії, яка буде орієнтована не лише на збереження вирощеної господарствами овочевої продукції, та її продаж на внутрішньому ринку під ТМ «Грін Тім», а також на доволі філігранну гру на зовнішніх ринках. З огляду на виступи працівників компанії на зимових конференціях і семінарах, можна дійти висновку, що їхнє керівництво вже цієї зими спробувало з’ясувати всі ймовірні «вікна» поставок овочів на європейський ринок, вирахувавши, коли найближчим сусідам бракує, наприклад, чищеної цибулі.
Звичайно, експортні перспективи потребують якісного товару, який уміють вирощувати далеко не всі фахові овочеві господарства. Особливо неприємно, що більшість виробничих «огріхів» проявляються під час збереження, коли вже неможна вплинути на якість товару. Ще гірше, коли така недбалість проявляється під час транспортування товару на митницю, де законтрактована партія може простояти до 7 днів, втрачаючи свій товарний вигляд, що негативно позначається на іміджі не лише українських овочів, а й усіх вітчизняних виробників.
Із доповідями про перспективи сезону-2015/16 виступила керівник проекту «АПК-Інформ: овочі і фрукти» Тетяна Гетьман. Почули присутні й про особливості сертифікації господарств за міжнародними стандартами. Проте найбільшу активність представники господарств продемонстрували безпосередньо під час переговорів із численними компаніями, що виявили бажання підтримати ініціативи провідного логістичного центру країни.
Говорять експерти
Карл Стурен, почесний консул Швеції в Україні, член ради директорів, президент компанії «Грін Тім»
Дуже хотілося б, щоб усі нарешті зрозуміли, що позиція «моя хата з краю» нинішнього сезону може завдати нищівного удару малим фермерським господарствам. Вижити вони зможуть, лише об’єднавши зусилля задля вирощування якісної продукції, формування великих однотипних партій овочів, які навряд чи тепер пощастить продавати просто з поля чи відпочивальникам, що прямують у Крим. Скооперувавши зусилля, приватні фермери мають шанс вижити. Зверніть увагу, що наша дійсність змінилася: Україна повернулася не в 90-ті рр. ХХ ст., які всі пам’ятають, не в період після Другої світової війни. Ситуація в Україні значно складніша. Саме тому є сенс згуртуватися задля загальної потреби вистояти.
На виробничих площах компанії «Грін Тім» було облаштовано виставкові площі, де відвідувачі заходу могли ознайомитися з актуальними пропозиціями від насіннєвих компаній, продавців зрошувальних систем, засобів захисту рослин, добрив тощо. Своєю чергою, ми поцікавилися в керівників В2В-компаній, як вони оцінюють ситуацію в овочівництві України, які тенденції є характерними для нинішньому сезону.
Ігор Сольський, директор ТОВ «Бейо Україна»
Компанія «Бейо» стабільно працює на насіннєвому ринку України й пропонує виробникам різноманітне овочеве насіння за розумними цінами, іде назустріч усім професіоналам, з якими давно налагодила тісну співпрацю. Цього сезону в нас були стабільні обсяги продажів, перш за все, у сегменті ранніх гібридів. По пізньому сегменту, зокрема культурам для тривалого зберігання — цибулі, моркві, пізніх капустах — по професійним клієнтам суттєвого зменшення закупівель не відбулося. Хто вчасно замовив насіння в тому асортименті, який планував виростити, ще з осені його отримав. Хто чекав, коли виросте ціна на овочі, пощастить заробити багато грошей певно буде в програші.
Так, фермери, розмір виробничих площ яких 10–20 га, ще розмірковують, яке насіння їм обрати — дешеве чи якісне. Проте вони почали активно співпрацювати з нашими дилерами, про що свідчить збільшення відсоткового обороту, активізація продажів роздрібних продавців.
Протягом останніх років ми переконували фермерів, що їм не варто чекати надвисоких заробітків і захмарної рентабельності бізнесу. Нині бачимо, що рентабельність вітчизняних господарств виходить на загальноєвропейський рівень. І особливо тут дивуватися немає чому.
Сергій Шин, директор ТОВ «Хазера Україна»
Спрогнозувати скорочення ринку овочів у сезоні-2015/16 важко, бо за різними культурами буде різна динаміка скорочення, вона може коливатися в межах 25–40%. Якщо казати про падіння продажів дорогого гібридного насіння зарубіжного виробництва, то воно напряму залежить від курсу твердих валют. Крім того, кінцева продукція — овочі — товар не експортоорієнтований, на фінансову компенсацію розраховувати не варто, урожай доведеться продавати за гривні. До цього варто додати вартість добрив, ЗЗР, обладнання для зрошення, які також перераховуються до реального курсу євро/долар. Відтак, загальний тренд сезону — скорочення виробничих площ, перехід на дешевші МТР, невизначеність, особливо, якщо зважати на падіння споживчого попиту населення через девальвацію національної валюти, що спонукала громадян скоротити витрати на овочі й вирощувати їх у приватних господарствах.
У будь-якій життєвій ситуації є люди, що впадають у відчай, інші розгублюються, решта мобілізується. В українському овочівництві вистачає драйверів, що оперативно реагують на зміну обставин. На Західній Україні є виробники, які шукають ринки збуту нішевих ранніх продуктів за кордоном, але є такі підприємці й на півдні країни. Наша життєва позиція оптимістична: не спускати руки й шукати виходу з будь-якої ситуації.
Васін Віктор, менеджер компанії «Семініс»
Скорочення овочевого ринку відбудеться, але не в таких катастрофічних масштабах, як кажуть аналітики, — у межах 15–20% у промислових господарствах, які працюють на великих виробничих ділянках (понад 20 га). Це пов’язано з відносно низькою ціною на овочі, яка спостерігалася впродовж осені-зими. Також практично кожен фермер не впевнений у майбутньому. Наші дилери повідомляють про ріст попиту на дешеве насіння з боку дачників і городників, які масово зацікавилися приватним овочівництвом.
Нещодавно повернувся з Криму. У 2014 році тамтешні овочівники несанкціоновано пробурили свердловини, щоб врятувати свій бізнес, який багато в чому залежить від наявності води. Проте російська влада накладає на них непосильні штрафи: для фізосіб їх розмір сягає 1 млн руб, для юросіб — у рази вище. Коли стояв у черзі на митниці, мав багато часу, щоб послухати російське радіо. Воно обговорює питання продуктової безпеки й імпортозаміщення овочів. Особливі надії покладаються на Кавказький федеральний округ — пробито тунель, зроблено нормальну дорогу для розвитку овочевої логістики. Отже, овочівники Криму намагатимуться забезпечити внутрішні потреби свого регіону, але не впевнений, що це їм вдасться. На Донбасі продажі насіння також сумнівні. Компанія «Семініс» була серйозно представлена у цих регіонах, а нині ми змінили вектор своєї діяльності на центральні регіони, де наша продукція, на жаль, ще не дуже популярна. Проте завдяки активним діям наших менеджерів ми цю справу доволі швидко налагодимо.
Сергій Алба, ТОВ «Іригатор Україна»
Овочівникам, які співпрацюють із переробниками, доцільно навчитися правильно оцінювати перспективи партнерів. Якщо йдеться суто про виробників консервів, то вони, безумовно, відчуватимуть проблеми в сезоні-2015/16, якщо раніше не зуміли вибудувати свою систему збуту, правильно збалансувати під внутрішній і зовнішній ринки. В Україні із 20 консервних заводів «на плаву» залишилися 10–12. Через закриття російського ринку частина випущеної ними продукції залишилася на складах. Внутрішній ринок не спроможний їх придбати через зубожіння населення та й у Росії цей сегмент поступився своїми позиціями. Не зрозуміло, чи зможе запустити свої потужності «Універ», «Мікаланд», важкою залишається ситуація з «Вересом». Вистояли здебільшого ті підприємства, що орієнтувалися на внутрішній ринок («Господарочка», «Білгород-Дністровський консервний завод»), а також виробники на зразок «Ніжинського консервного заводу», який не лише має інвестора із сильним бекграундом, а й давно думав про розвиток свого експорту не тільки в бік РФ. У нормальному тренді будуть виробники концентратів, зокрема томатних, бо випускають біржовий продукт, якого бракує як внутрішньому, так і зовнішньому ринку.
Щодо стагнації в українському овочівництві. Усі говорять про «скорочення». Проте є культури, яким це точно не загрожує — наприклад, цибуля. Зважаючи на наші продажі, ринок не згорнеться, і тоді фермери матимуть проблеми.
Олександр Беляк, комерційний директор «Профешинал Сідз»
Промисловий ринок не згортається, а стискується на 40%. Так, попит на маленьку роздрібну фасовку насіння з боку дачників і городників виріс на 15% порівняно з минулим сезоном. Пересічні громадяни замислилися про ціни на овочі під час основного літнього сезону споживання. До речі, серед городників мають попит гібриди зарубіжних компаній, які давно присутні на українському ринку, зокрема, «Бейо», «Нунемс», «Рійк Цваан», «Сингента»,» Юнайтед Дженетікс», але їхні продажі дещо скоротилися на користь більш дешевого сегмента. Ми експериментуємо з ціною, якістю, дивимося на динаміку ринку, бо маємо розгалужену мережу магазинів у столичному регіоні, де найактивнішою є роздрібна мережа. Якщо ж подивитися на попит по регіонах, то традиційну активність демонструє південь, найбільший спад на Західній Україні, проте не через скорочення обсягів виробництва, а через збільшення обсягів контрабандного насіння. Ця тенденція спостерігалася й у минулі роки, а нинішнього стала особливо масштабною.
Олександр Шовкопляс, генеральний директор ТОВ «Агроальянс Україна»
Аналітикам легко казати, що овочевий ринок нинішнього сезону падає на 30–40%. Так, фермер до останнього вичікує: з одного боку в країні йде війна, із другого — курсові коливання валют і подорожчання імпортних товарів. Рано оцінювати обсяги виробництва. Можу лише сказати, що період продажів В2В-продукції буде дуже коротким і сплесковим. Насіннєві компанії, за даними на початок березня, імпортували менше насіння, ніж у сезоні-2014. Тому фермер, який перед самою посівною звернеться до них із проханням придбати обраний товар у певній кількості, може натрапити на давно забуте поняття дефіцит. Власне, це й позначиться на виробничих площах овочевих культур.
ТОВ «Агроальянс Україна» протягом 5 років реалізує овочівникам не просто інтенсивні водорозчинні добрива Omex виробництва Англії, а всю запатентовану систему живлення овочів, де важливу роль відіграє наявність прилипала, завдяки якому фермер через 3 години після підживлення може не боятися дощу. Також ми є дилерами кількох транснаціональних зарубіжних насіннєвих компаній, систем зрошення тощо. З огляду на наші продажі, можу сказати, що фахові виробники цибулі, які мають під нею 50 га, стільки само цього року і посіють. Оцінювати їх площі можна буде наприкінці квітня, коли закінчиться сезон продажів насіння. Про реальні площі під морквою та капустою дізнаємося наприкінці червня.
Помилка на час вирощування на 1 гривню цього сезону завдасть збитків на 2 гривні. Тому кожну копійку треба витрачати з максимальною віддачею. В ідеалі спрямовувати її на 1 га, щоб отримати максимальний результат у прибавці врожайності, що ми й радимо фермерам, які мають зробити вибір на користь якісних сучасних МТР.
Оксана Руженкова
журнал “Плантатор”, березень 2015 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “Плантатор” та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».