Агромаркет
Головне:
Агромаркет

Гайда на підготовку. У ЄБРР

Гайда на підготовку. У ЄБРР

За програмою EU4Business українські малі й середні підприємці дістали змогу отримувати грантову допомогу на часткове покриття вартості бізнес-консалтингу.

 

Катерина Рігг, провідний менеджер ЄБРР з

підрозділу консультацій для малого бізнесу в Україні

У рамках програми EU4Business виділено 40 млн євро грантової допомоги на підготовку до фінансування, бізнес-консультації, інформаційну, освітню й іншу підтримку малих і середніх підприємств в Україні. Про те, які можливості це відкриває перед агровиробниками, у чому може бути корисна допомога консалтингових компаній і що вже дала вітчизняному бізнесу зазначена програма, «АгроМаркет» поцікавився в Катерини Рігг, провідного менеджера Європейського банку реконструкції і розвитку з підрозділу консультацій для малого бізнесу в Україні.

  

Торік ЄБРР підписав із делегацією ЄС велику угоду про початок кооперації в рамках програми EU4Business (Європейський Союз для бізнесу). Передбачено, що буде виділено 40 млн євро. Зокрема, 12 млн — на підготовку представників малого чи середнього бізнесу до залучення інвестицій від ЄБРР. Решта 28 млн євро будуть спрямовані на часткове покриття вартості консалтингових проектів, підготовку підприємств до участі в міжнародних виставках і торгових місіях, на створення мережі центрів підтримки бізнесу в 15 регіонах. Нефінансові консалтингові продукти, за які відповідальний підрозділ консультацій для малого бізнесу ЄБРР, — це безповоротна грантова фінансова допомога, що надається представникам малого й середнього бізнесу для їх розвитку через консалтингові послуги, — наголошує пані Катерина. — Завдяки консалтингу зростає ефективність підприємств, а відтак і їхня готовність до залучення фінансових ресурсів. Вищезазначені центри підтримки бізнесу матимуть найповнішу інформацію про можливості щодо розвитку малого та середнього підприємництва, різних програм, проектів, заходів (конференцій, семінарів, тренінгів), якими бізнес може скористатися й отримати інформацію для свого розвитку.

 

Хто може взяти участь

 

Бізнес, у якого 10–250 працівників, який оперує на ринку понад 2 роки й показує позитивну динаміку розвитку, у якого 50% статутного капіталу належить громадянам України, а власники й топ-менеджмент мають хорошу ділову репутацію — ось основні критерії, на які ми звертаємо увагу у виділенні грантів на консалтингові послуги. Коли компанія звертається до нас, ми пропонуємо їй консультанта з нашої бази даних українських консультантів із 300 компаній. Дедалі більше компаній бачать переваги від залучення зовнішніх експертів для проходження якихось вузьких місць у своєму становленні.

 

Навіщо бізнесу консалтинг

 

Часто бізнес хоче автоматизувати свої виробничі процеси. Йдеться не лише про впровадження 1С, що відповідає за бухгалтерську й управлінську звітність, а й про ефективніше виробництво, використання складських приміщень, логістичних ланцюжків тощо. Часто підприємцям важко це зробити самим, вони добре розуміють виробничий цикл, але є речі, для розуміння яких потрібні інші спеціалісти. Ми завжди говоримо, що не потрібно це робити самим і наводимо приклад великого бізнесу, який, маючи великий адміністративний і фінансовий ресурси, все одно залучає зовнішніх експертів, коли перед ними постає виклик. У представників малого й середнього бізнесу дуже обмежені адміністративний, фінансовий і часовий ресурси, тому для вирішення питань є сенс залучати зовнішніх експертів. Адже ідентифікувати саму причину, перебуваючи в операційному процесі, йому важко. Тож підрозділ ЄБРР допомагає бізнесу налагодити зв’язок із консультантами.

 

Готуємо документи на допомогу

 

Ми здійснюємо проекти як із місцевими консультантами, так і з міжнародними експертами-практиками.

 

Компанія отримує за своїм запитом повідомлення, у якому є посилання на анкету й перелік документів. Звернутися до нас можна за телефоном або через фейсбук-сторінку, можна написати на корпоративну електронну адресу.

 

Процедура отримання гранту така: спочатку бізнес повністю сплачує вартість консалтингових послуг, якщо мова йде про українського консультанта, потім надає фінансові підтвердження про оплату послуг, і після того Європейський банк реконструкції і розвитку відшкодовує суму гранту (в гривні). Грантовою угодою передбачено, що коли підприємець виконує всі зобов’язання разом із консультантом по проекту, то ЄБРР виконує свої зобов’язання, сплачуючи суму гранту, що вказана в угоді.

 

Якщо йдеться про залучення міжнародного експерта-практика, то це великі суми й підприємство сплачує лише свій відсоток від вартості самого проекту. До слова, експерти ЄБРР оцінюють ефективність виконання проекту через рік після його завершення. За період дії цього проекту було створено близько 3 тис. робочих місць, товарообіг підприємств збільшився на 50%, трудова ефективність та експортні постачання збільшуються в понад половині підприємств.

 

Хто може бути консультантом

 

Унікальність програми полягає ще й у тому, що ми працюємо як на попит, так і на пропозицію. Тобто крім того, що ми співпрацюємо з малим і середнім бізнесом, ми також співпрацюємо з представниками консалтингової галузі, залучаючи українські консалтингові компанії та міжнародних експертів-практиків. До речі, підприємець може самостійно обрати собі консультанта. Щоправда, слід мотивувати свій вибір — надати три приклади успішного розв’язання цією компанією подібної проблеми. З’ясувавши методологію й інструменти, якими послуговується консультант, експерти ЄБРР цікавляться відгуками його клієнтів і лише тоді залучають нового партнера в проект. Унікальність цього проекту полягає в тому, що він охоплює всю Україну з усіма її секторами (за винятком військово-промислового, тютюнового та галузі міцних алкогольних напоїв, а також грального бізнесу і страхових агенцій).

 

Про гранти й консалтинг

 

У короткострокових проектах (на 4–6 місяців — залежно від потреб бізнесу й складності бізнес-моделі) за участю українських консультантів грантова допомога становить 50% чистої вартості консалтингового проекту (без ПДВ), але не більше ніж 10 тис. євро. Тобто на кожне українське підприємство передбачено до 10 тис. євро компенсації. Яким чином бізнес скористається цією сумою, залежить тільки від потреб бізнесу. Є проекти, що за один раз забирають повну компенсацію в розмірі 10 тис. євро. Зазвичай такі проекти стосуються створення єдиного інформаційного простору. У ці проекти входить вартість ліцензійного програмного забезпечення та клієнтські ліцензії. Це дорогі вкладення в програмне забезпечення, тому ми допомагаємо бізнесу переходити на ліцензійні продукти. Є інші проекти, скажімо, щодо впровадження систем менеджменту якості або маркетингу, де проекти можуть забирати 6 тис. євро в компенсації, тоді підприємство може вдруге звернутися в проект і на залишок коштів скористатися консалтингом в іншому напрямі та з іншим консультантом. Це дає змогу розглянути свої потреби комплексно.

 

Проекти із залученням міжнародного експерта (ними можуть бути генеральні менеджери, технологи, директори, а то й власники бізнесу з багаторічним міжнародним досвідом роботи) більш довгострокові й можуть тривати 1–1,5 року. Вартість такого проекту може сягати 60 тис. євро, тому тут допомога в рамках програми може досягати 80%. Підприємство має можливість звертатися вдруге за таким проектом, але тоді допомога становить 50:50, а за третім разом підприємство сплачує 100% за проект із залучення міжнародного експерта. Ми бачимо, що деякі підприємства йдуть на третій проект. Цінність отриманої послуги від міжнародних експертів така велика, що бізнесмени готові сплачувати кошти за ці послуги. Ми маємо базу з контактами 1,5 тис. таких експертів із 65 країн світу.

 

Що цікавить підприємців

 

Ми бачимо якісні зміни в природі тих запитів, що надходять від підприємств. Років сім тому підприємців, що зверталися до ЄБРР, цікавило лише отримання грошей. Спілкуючись тісніше, експерти цікавилися, на які потреби ці гроші буде спрямовано, як підприємці планують їх використовувати, якою буде собівартість продукції. Звісно ж, здебільшого відповіді не отримували. Нині запити від бізнесу змінилися, малі й середні виробники стали поводитися дуже професійно. Багато власників бізнесу навчаються, підвищують свій рівень знань. Багато з них чесно зізнаються, що є сфери, у яких вони не дуже обізнані й недостатньо мають інформації. Вони цікавляться тими тренінгами, що ми проводимо, різноманітними заходами з розвитку секторів і ринку загалом. Слід зазначити, що центри підтримки бізнесу відіграватимуть дуже важливу роль у формуванні цього інформаційного простору. Загалом 2010-й і 2017 рік — це дві різні картини українського бізнесу й багато змін ще попереду.

 

Аграрії — в перших лавах

 

Представники агросектору звертаються по гранти активно, вони одними з перших відчули наслідки подій 2014 року й повинні були дуже швидко реагувати на зміну своїх векторів, каналів продажів, ринків збуту, категорій покупців. Маркетинг, стратегія, разом із пошуком нових ринків — основні запити від агровиробників. Є бізнеси, що вже експортували свою продукцію, і їм треба було переорієнтуватися на інші ринки, зрозуміти їх специфіку. Є бізнес, який тільки вирішив почати експорт, і йому потрібно пройти довгий шлях у цьому напрямі. Зазвичай слід створити єдиний інформаційний простір і подбати про систему якості й різні стандарти. Мають бути маркетингові дослідження щодо потреб конкретного ринку, корпоративні сайти кількома мовами, зразки продукції для презентації імпортерам. Іноземні компанії відразу запитують, чи має компанія систему менеджменту якості, де про неї можна подивитися до того, як іти на зустріч, вони вже шукають про вас інформацію. Це все — обличчя й репутація компанії. Втім, її найважливіший ресурс — це люди, тому проекти щодо організаційного керування також мають попит і демонструють високу ефективність.

 

Кого вже проконсультували

 

Дуже багато клієнтів грантової програми прийшло зі сфери продовольства. Це нині чи не найактивніший сектор. Експерти ЄБРР співпрацювали з компанією «Маїс» із Дніпропетровської області, яка працює у виробництві гібридів кукурудзи. Для неї зробили єдиний інформаційний простір і залучали міжнародних експертів-агрономів, які працювали з ними по гібридизації кукурудзи. Виробник печива «Ярич» зробив проект як з українським консультантом, так і з міжнародним експертом-практиком. Для компанії «Чигринов» із Харківської області, що виробляють желе й продукцію під ТМ «Кремуар», український консультант розробив брендинг упакування. Цікавий кейс у компанії «Факторія Агро» — це виробник гірчиці, гір чичного порошку, олії тощо. Територіально вони розташовувалися в Донецькій області й змогли евакуювати обладнання. Наразі вони відновили виробництво у Київській області та впровадили проект з ЄБРР у напрямі систем менеджменту якості.

 

Де шукати центри підтримки бізнесу

 

Мережа центрів підтримки бізнесу — окрема структура. Обрано організації, які вже діють у регіонах і мають досвід реалізації заходів і проектів у сфері розвитку малого й середнього підприємництва. Ці наші партнери географічно розташовані так, щоб охопити всю Україну. В центри може звернутися будь-який підприємець незалежно від місця його реєстрації. Інформацію щодо згаданої програми центри вже мають, починають надходити й звернення від бізнесу. Паралельно триває робота щодо організаційного розвитку та підвищення компетенцій і навичок у партнерів ЄБРР. З понад 100 заяв від охочих облаштувати в себе центр підтримки бізнесу на тендері  було відібрано 15.

 

Оксана Пирожок

газета “АгроМаркет”, серпень 2017 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».
 

 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ

Журнали