Агромаркет

Втрати агросектору внаслідок логістики можуть сягнути близько 10 млрд дол. США

Втрати агросектору внаслідок логістики можуть сягнути близько 10 млрд дол. США

У 2022 році внаслідок повномасштабного вторгнення рф в Україну вітчизняний аграрний сектор лише через блокування морських портів та зміну логістики експортних перевезень може втратити 7,5-8,0 млрд дол. США, на вартості непроданого минулорічного зерна – 0,5 млрд дол. США, а на вартості знищених або захоплених окупантами складських приміщень елеваторів – ще додатково 1,3 млрд дол. США. Разом це становитиме 9,3-9,8 млрд дол. США, або майже сумарний прибуток аграрних підприємств, отриманий за 2020 та 2021 роки.

Про це повідомляє пресслужба Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки».

За словами завідувача відділу інвестиційного та матеріально-технічного забезпечення ННЦ, д.е.н. Олександра Захарчука, до початку повномасштабної агресії росії залізничний транспорт України був провідною галуззю в дорожньо-транспортному комплексі держави. Він забезпечував майже 82 % вантажних і 36 % пасажирських перевезень, здійснюваних всіма видами транспорту.

Станом на початок 2022 року експлуатаційна мережа залізниць України – без урахування окупованих на Сході територій, мережа яких нині не експлуатується – складала майже 19,8 тис. км, понад 47,2 % з яких електрифіковано.

За обсягами вантажних перевезень залізниці України посідають четверте місце на Євразійському континенті, поступаючись лише залізницям Китаю, росії та Індії.

Аналіз обсягів перевезень зернових різними видами транспорту свідчить, що у 2021 році, як і в попередні роки, найбільше перевезено зернових саме Укрзалізницею. Торік вона перевезла 33,6 млн т зернових вантажів. Найбільше за рік зерна було перевезено на експорт – 30,3 млн т. Перевезення зернових вантажів у внутрішньому сполученні у 2021 році склали 3,1 млн т, імпорт – 101,3 тис. т, транзит – 214 тис. т. Частка Укрзалізниці у загальному обсязі перевезень зернових вантажів на експорт складала близько 62,3 %.

Однією з найбільших проблем, особливо в пікові періоди перевезень, була низька пропускна здатність припортової залізничної інфраструктури. На кінець 2021 року максимальна пропускна здатність припортових залізничних станцій становила близько 2100 вагонів із зерном.

З початку повномасштабної війни у 2022 році мережа залізниць втратила додатково ще 15% своєї експлуатаційної мережі від загальної, крім втраченої у АР Крим й частини Донецької та Луганської областей у 2014 році. Крім того, у березні практично всі експортні обсяги зерна розвернулися у бік західних та південно-західних кордонів, стався транспортний колапс, нагадав експерт. На прикордонних переходах почали утворюватися затори з поїздів, які чекали своєї черги по 20-40 діб

Тим не менш, з початком функціонування «зернового коридору» «Укрзалізниця» почала стрімко повертати собі довоєнну продуктивність. У вересні було експортовано 2,7 млн т зерна, у тому числі через західні прикордонні переходи – понад 800 тис. т. У жовтні залізниця збільшила цей показник до 3,6 млн т. За прогнозними оцінками науковців Інституту аграрної економіки, за умови продовження роботи «зернового коридору» залізничні перевезення можуть сягнути минулорічного рівня у 4,1 млн т.

Нині для сільського господарства найбільш гостро стоїть проблема тарифів на перевезення урожаю та вартості його зберігання, наголосив Олександр Захарчук.

Лише у січні-лютому 2022 року тарифи на перевезення зернових вантажів залізничним транспортом в Україні зросли на 15-20 % порівняно з аналогічним періодом 2021 року. Подальше зростання вартості залізничної логістики – збільшення тарифів для зернових вантажів з 29 червня 2022 року ще на 70 % – призвело до додаткових витрат аграріїв, що оцінюються у 120 млн дол. США на рік.

В цілому, з початком блокади портів, вартість логістики в структурі експорту зросла у 5-7 разів та досягла показника 180 дол. США на 1 т зерна.

З огляду на таку вартість логістики, виробники зерна вимушені продавати товар вже нижче собівартості. За середніми розрахунками, вартість 1 т пшениці в полі вимушено знизилась до 100-120 дол. США/т при собівартості виробництва щонайменше 120-150 дол. США/т.

При цьому, оскільки у 2022 році планується зібрати не менше 50 млн т урожаю зернових та 15 млн т олійних з врахуванням перехідних запасів, очікувався дефіцит елеваторних потужностей не менше 15-20 млн т. Це може також призвести до значних втрат через відсутність відповідних умов для зберігання врожаю, висловив занепокоєння експерт.

Тому, для реалізації експорту сільськогосподарської продукції необхідно в подальшому розвивати аграрну логістику через будівництво нових перевалочних комплексів та транскордонних терміналів на заході України; будівництво нового транспортного коридору до портів Польщі та Литви на базі широкої залізничної колії; розвитку річкового експорту агропродукції; збереження й підтримку аграрного сектору в умовах неповної роботи портів на рівні держави, підсумував Олександр Захарчук.

Нагадаємо, «Шляхами солідарності» експортовано понад 14 млн тонн зернових і олійних культур.