Агромаркет

Після запуску приватної тяги на залізниці вартість вантажоперевезень може підвищитись, - думка

Лібералізація української залізниці шляхом запуску приватної тяги може призвести до істотного подорожчання вантажоперевезень.

Таку думку в коментарі AgroTimes висловив експерт у сфері транспортної інфраструктури та логістики Валерій Ткачов.

За його словами, через недосконалу тарифну систему АТ «Укрзалізниця» протягом останніх семи років недоотримувало від вантажоперевезень кошти, необхідні для повноцiнного вiдновлення та розвитку. Наприклад, вартість перевезення вантажів ІІІ тарифного класу і позакласових вантажiв відрізняється у 2,7 раза, незважаючи на приблизно однакову собiвартiсть перевезення. Тобто перевезення окремих вантажiв субсидувало перевезення iнших.

Бiльше того, близько 60% вантажів УЗ перевозить наразі з від’ємною рентабельністю. Збитковим також є пасажирське перевезення (збиток майже 12,8 млрд грн щорiчно). Та оскільки «Укрзалізниця» – це цілісний механізм, тут діє так зване перехресне субсидування, яке після поділу УЗ на вертикалі і запуску приватної тяги стане неможливим.

Тому питання, хто компенсуватиме збитки вiд пасажирских перевезень та перевезення окремих вантажiв, поки що відкрите. Можливо, їх компенсуватиме держава, або цi витрати буде закладено в тариф за користування інфраструктурою.

«Коли відбудеться розподіл, буде чітко визначена вартiсть послуги доступу до інфраструктури та iнших послуг за вертикалями. Кожна вертикаль порахує, скільки їй потрібно коштiв для операцiйної роботи, на відновлення i модернiзацiю шляхів, рухомого складу, засобів зв’язку та сформує нову вартiсть своїх послуг. Можливо, ця вартiсть буде вищою за нинішню», – зазначив Валерій Ткачов.

Крім того, будь-який розподіл означає збільшення управлінського апарату, а це також зумовить додаткові витрати.

Разом з тим експерт наголосив, що лібералізація залізниці в Україні неминуча, зважаючи на світову практику та вимоги, прописані в Угоді про асоціацію між Україною та ЄС.

«Лібералізація відбуватиметься поетапно: спочатку пiлотний проєкт, потiм реорганізація УЗ, її поділ, чітке визначення поточних затрат, оптимізація, розрахунок економічно обґрунтованого тарифу і лише потім – повноцінний запуск гравців у приватну тягу. При чому бажано, щоб це були в тому числі й крупні іноземні компанії перевiзники без своєї вантажної бази для сотворения повноцiнної конкуренцiї. А поки що йдеться лише про пілотний проєкт для тестування механізму виходу приватної тяги на магістралі», – зауважив Валерій Ткачов.

Як повідомлялося раніше, приватна тяга вийде на колії «Укрзалізниці» за місяць-два.