Агромаркет

Переробка сої сягає рекордних рівнів

Переробка сої сягає рекордних рівнів

Переробка соєвих бобів у грудні в Україні зросла до місячного максимуму, склавши трохи більше 250 тис. тонн, що майже на рівні показника листопада.

Про це повідомляє ІА «АПК-Інформ».

Сектор соєвих бобів в Україні через активнішу пропозицію сировини та більш привабливу вартість демонструє високі обсяги переробки. Всього у вересні-грудні в країні було перероблено рекордні для галузі 867 тис. тонн сої. До цього максимум для вересня-грудня фіксувався у 2019/20 МР – 665 тис. тонн. При чому такі темпи, ймовірно, збережуться і надалі. Основним стимулом для збільшення переробки залишається активний попит на український соєвий шрот з боку Євросоюзу: згідно з оперативними даними, експорт даного продукту з України у вересні-грудні 2024/25 МР склав 284 тис. тонн (+14% до 2023/24 МР), що стало абсолютним максимумом для даного періоду.

Соя є гарною альтернативою для заводів у поточних умовах задля збільшення завантаження потужностей, однак, з переробкою соєвих бобів теж не все так добре. Однією з найбільших складнощів для сектору є перенасичення внутрішнього ринку соєвим шротом та макухою, оскільки виробництво даних продуктів зростає другий сезон поспіль, а ціни попиту на експортному напрямку в поточному сезоні значно знизилися. Так, в середньому ціни попиту на експортному ринку соєвого шроту восени 2024 р. поступаються цінам в аналогічний період попереднього року до 100 USD/т (умови DAP-західний кордон). Основними факторами зниження цін виступають здешевлення соєвих бобів у поточному сезоні, а також зростання пропозиції на європейському ринку соєвого шроту з Південної Америки.

Крім того, експортна логістика продуктів переробки сої дещо відрізняється від логістики продуктів переробки соняшнику. В середньому понад 90% відвантажень соєвого шроту відбувається наземним транспортом через західний кордон (Польща та Угорщина), внаслідок чого ринок більш чутливий до блокування пунктів пропуску.

При цьому відзначимо, що, після заходу в переробку сої більшої кількості компаній, з листопада фіксується збільшення експорту шроту водним транспортом до 11%.

Нагадаємо, ріпак та соняшник залишаться найбільш маржинальними у 2025 році.