Ринок імпортних плодів
Після п’ятирічного скорочення в Україні зросло споживання цитрусових і бананів. Як і раніше, попит є сезонним і залежить від наявності фруктів вітчизняного виробництва.
Україна — аграрна країна з невичерпним потенціалом для виробництва продовольства, зокрема і фруктів. Проте родючі землі не можуть забезпечити нас різноманіттям тропічних плодів, й ми залежні від імпорту у таких торгових позиціях, як цитрусові, банани, а часом і груші.
Банани
Згідно з даними FAO, основним регіоном виробництва бананів є Азійський регіон: Індія —30,5 млн тонн, Китай —11,2, Індонезія — 7,2 та Філіппіни — 6,1 млн тонн. Країни Південної Америки — на другому місці, серед них варто відзначити Бразилію — 6,7 та Еквадор — 6,3 млн тонн. Сумарний обсяг виробництва бананів чільними продуцентами африканського континенту — 20,2 млн тонн, на першому та другому місці відповідно Ангола та Танзанія. Країни Океанії продукують 1,7 млн тонн бананів, ЄС — 453,9 тис. тонн. Банан — це багаторічна рослина, яку вирощують з цибулини або кореневища. Від закладання плантації до збору першого урожаю бананів минає 9–12 місяців. Особливістю культури є безперервний період вегетації — урожай плодів дозріває поступово й доступний для збору протягом цілого року. Для країн-постачальників це корисно, адже у продукції відсутня сезонність. Згідно з даними FAOSTAT, нині світова площа культивування бананів перевищує 5,6 млн гектарів. У 1995 році вона була на рівні 3,6 млн гектарів, а у 2000 році сягала 4,6 млн гектарів. Людська популяція нині перевищує 7,6 млрд осіб і збільшується щороку. У населення країн, що розвиваються, зростають вимоги до якості продуктів харчування. Збільшилася і поінформованість громадян про засади здорового харчування. Зокрема, попит на банани зріс на західних ринках — ці фрукти набули великої популярності серед європейських та північноамериканських споживачів. Як наслідок, головні виробники продовжують розширювати площу вирощування бананів, задля кращої врожайності модернізують зрошення й удобрення ґрунту плантацій.
Клімат України для вирощування бананів не підходить, тому внутрішній попит на ці плоди можна задовольнити лише за рахунок імпортних поставок.
Аналіз динаміки імпорту бананів у останні п’ять років (2013–2018 рр.) свідчить про неоднорідність обсягу поставок за роками. Піком для імпорту був 2013 рік, коли загальний обсяг поставок бананів до України сягнув 265,6 тис. тонн. У кризові для нас 2014–2015 рр. поставки скоротилися (на 20% у 2014 році та 45% у 2015-му). Проте у 2017–2018 рр. імпорт бананів має висхідну динаміку, зростання очікується й надалі.
Республіка Еквадор стабільно серед топ-постачальників бананів до України. Проте у 2013 році частка імпорту бананів з Еквадору сягала 87% (229,9 тис. тонн), а у 2018 році знизилася до 45% (112,5 тис. тонн). Причина — у збільшенні конкуренції на українському ринку, адже протягом п’яти років пропозиція бананів з боку інших країн стабільно росла. Ситуація з іншим топ-імпортером — Коста-Рікою протилежна. За період 2013–2018 рр. імпорт бананів з цих країн до України зріс на 336%, із 21,1 тис. тонн у 2014 році до 91,9 у 2018-му. Імпорт з Гватемали у цей період балансував у межах 1–1,5 тис. тонн. Розглядаючи імпортну географію 2018 року, варто згадати південноамериканську країну Колумбію. Її поставки бананів на наш ринок сягнули 18,2 тис. тонн. Мексика нам поставила 14,3 тис. тонн, імпорт бананів з Панами протягом двох останніх років зріс майже на 500% — до 7,3 тис. тонн (1,2 тис. тонн у 2017 році).
Поставкам бананів на вітчизняний ринок притаманна сезонність. Загалом ці плоди ми імпортуємо у період з жовтня по лютий. Пік постачання припадає на жовтень-листопад. Здебільшого в Україну постачають банани сорту Musa sapientum. Найнижчими за обсягами поставок є літні місяці, це пов’язують з альтернативою фруктів внутрішнього виробництва.
Цінова ситуація залежить від сезонності попиту на банани, який зростає в осінньо-зимовий період.
Аналітики зазначають, що плантаціям бананів загрожує панамська хвороба, яка спричиняє цілковиту загибель уражених рослин. Здатність інфекції зберігатися у ґрунті десятиліттями створює значні ризики для виробництва бананів. Однак дослідники з Квінслендського технічного університету розробили генетично модифіковані банани Musa sapientum, їм властива стійкість до панамської хвороби. Завдяки стійкому попиту на банани у країнах із розвиненою економікою та високими цінами на банани у деяких кранах, ринок бананів продовжуватиме зростати і розвиватися. Топ-виробники, Індія та Китай, лишатимуться головними гравцями ринку.
Цитрусові
У сегменті цитрусових фруктів апельсини є основним продуктом, їх частка у виробництві цитрусових 50%. Виробництво і споживання апельсинів стабільно зростає, за останні три десятиліття воно збільшилося на 3,5%. Експорт апельсинів за цей період зріс на 4,5%. За даними Worldatlas, це сталося передусім завдяки поліпшенню доставки та низькій вартості упаковки. Лише 20% цитрусових споживається в первинному вигляді — свіжими, решта використовується для приготування екстрактів і соків.
Серед основних виробників помаранчів — Бразилія, США, Китай, Індія та Мексика. Ці країни постачають на міжнародні ринки основні обсяги апельсинів.
На Бразилію припадає близько 30% світового виробництва. Вирощування цитрусових у країні зосереджене в регіоні Сан-Паулу (94% виробництва). Основними ринками збуту для апельсинів є Португалія, Іспанія, Франція та Велика Британія. Мандарини продають до Канади, Нідерландів та Німеччини.
На США припадає близько 10% світового виробництва апельсинів, вирощування здійснюється переважно у штаті Флорида. До 90% вирощених помаранчів використовують для виробництва соків. Таке потужне виробництво стимулює експорт. Основними ринками збуту для американських апельсинів є Південна Корея —32,5% всього постачання, Канада — 21, Гонконг —13,2 та Японія — 11%. Ключовими ринками для збуту мандаринів є Канада — 38%, Японія — 32,9 та Нідерланди — 12,2%.
Покращення сортів апельсину та розширення фермерських господарств стимулювало виробництво в Китаї. На КНР припадає близько 8% світового виробництва апельсинів. Головним ринком збуту є В’єтнам — 76%. Найбільшими покупцями мандаринів є В’єтнам — 26%, Таїланд — 16% та Малайзія — 12,5%.
Серед світових імпортерів цитрусових (апельсини, мандарини, грейпфрути та лимони) Україна у 2018 році була на 22 місці з загальним обсягом 337,9 тис. тонн на загальну вартість 216,5 млн USD.
Розглядаючи ситуацію вітчизняного ринку в сегменті цитрусових, варто відзначити, що імпортні відвантаження останніх п’яти років мали загалом низхідну динаміку. У період 2013–2016 рр. імпорт зменшився на 91%, а під час 2016–2017 рр. поставки знизилися на 9%. Причиною була складна економічна та політична ситуація в країні. Однак 2018 року спостерігалося відновлення обсягів імпорту. Рекордних показників 2013 року не досягнуто, але у 2018 році поставки перевищили обсяги 2014–2017 рр.
На апельсини у 2018 році в Україні припадало 27,3% усього імпорту цитрусових. Для порівняння, їх частка в імпорті цитрусових 2013 року сягала 30%. Однак фізичний обсяг поставок у період 2013–2018 рр. знизився на 30%, із 133,2 до 92,2 тис. тонн.
Поставкам апельсинів на ринок України властива сезонність (грудень-квітень), як і решті поставок цитрусових. Саме з грудня по квітень спостерігається найвищий внутрішній попит на цитрусові в Україні. Це пояснюється новорічними та християнськими святами та звичкою споживати вітамінну продукцію у холодну пору року.
Оскільки у період з травня по вересень на ринку України наявні фрукти вітчизняного виробництва, апельсини стають неконкурентними та менш затребуваними.
Основними постачальниками апельсинів до України у 2018 році були: Єгипет — 41,7 тис. тонн, Туреччина — 39,9, Південна Африка — 4,2 та Іспанія — 3,6 тис. тонн.
наліз цін на апельсини в Україні у період з жовтня по квітень свідчить, що пік припадав на жовтень-листопад з подальшим зниженням у квітні. Так, у Львові у період з жовтня 2018-го по квітень 2019 року ціни на апельсини знизилися на 17%, із 38 грн/кг до 31,5. На Одеському ринку за аналогічний період ціна апельсинів знизилася на третину: із 45 грн/кг до 30. Ситуація на Київському ринку прямо протилежна, ціни зросли на 9,4%. Для порівняння: на головному ринку Барселони у цей період спостерігалося стабільне зниження ціни на апельсини з 1,10 EUR/кг (36,01 грн/кг) до 0,65 EUR/кг (19,87 грн/кг).
На інші цитрусові — мандарини припадає 48,7% імпорту цитрусових до України у 2018 році. Частка мандаринів у загальному імпорті цитрусових стабільно домінує, це пов’язують із популярністю цих плодів на вітчизняному ринку, особливо в період новорічних свят. Кризовим для імпорту був 2015 рік, коли порівняно з 2013 роком поставки мандаринів в Україну знизилися майже на половину: з 215,7 тис. тонн до 112,5. Утім, у 2018 році імпорт мандаринів зріс і сягнув 164,6 тис. тонн. Сезон споживання мандаринів в Україні триває з жовтня по березень.
Основним постачальником мандаринів у 2018 році, як і у попередні роки, була Туреччина — 102,7 тис. тонн. З Єгипту завезли 15,3, з Італії —14,2, а із Греції — 10,1 тис. тонн мандаринів. Коливання рівня ціни на мандарини (від піку на початку жовтня до стабільного зниження у квітні) на основних гуртових ринках України залежало від сезонності виробництва в основних країнах-експортерах, під час першої поставки цих фруктів на ринок ціна була стабільно висока. У передноворічний період (пік попиту) ціна коливалася в межах 31–35 грн/кг.
Грейпфрути не є такими популярними, як апельсини та мандарини, і 2018 року їх частка у загальному імпорті цитрусових до України становила 8,5% або 28,7 тис. тонн. Для порівняння, у піковий для імпорту цитрусових 2013 рік обсяг поставок грейпфрутів сягав 31,7 тис. тонн, тобто вітчизняний попит на грейпфрути знизився на 9,5%. Сезонність поставок грейпфрутів подібна до сезонності мандаринів та апельсинів.
Світове виробництво грейпфрутів — близько 6,5 млн тонн. Лідером є Китай — 73,7% (4,9 млн тонн). Частка США у 2018 році — 9,2%, Південної Африки — 6,8, Мексики — 6,7, Туреччини — 4,1%.
Основними постачальниками грейпфрутів на український ринок упродовж останніх п’яти років є Китай, Туреччина та Південна Африка. Загальний обсяг імпорту плодів грейпфруту з Туреччини у 2018 році сягнув 16,9 тис. тонн або 58,8% всього імпорту, із Китаю — 8,7 тис. тонн (30,4%), Південної Африки — 2,3 тис. тонн (8,1%).
На відміну від інших цитрусових, ціни на грейпфрути на вітчизняному ринку коливаються лише протягом жовтня-грудня. Стабільно найвищою ціна на грейпфрути спостережена на гуртовому ринку Одеси — 55 грн/кг, однак вже станом на 2 квітня позиція подешевшала на 45% до 30 грн/кг. Найбільш стабільною протягом усього аналізованого періоду була ціна на гуртовому ринку Львова: 34 грн/кг у жовтні й 32 грн/кг у квітні. На Столичному ринку ціна знизилася на 24,4%, із 43 грн/кг до 32,5.
Основним регіоном виробництва лимонів є Південно-Східна Азія. Зокрема, Індія виробляє 2,9 млн тонн лимонів, Мексика — 2,4, а Китай — 2,3 млн тонн. Обсяг виробництва Таїланду — 115 тис. тонн, Пакистану — 85 тис. тонн. Останніми роками аналітики відзначають різке зростання виробництва у Туреччині — 850 тис. тонн. Як і у бананів, у виробництві лимонів немає чіткої сезонності, і продукт доступний для експорту цілий рік.
На українському ринку лимони, як і інші цитрусові, споживаються у жовтні-лютому, однак різких перепадів у імпорті цих плодів немає, на відміну від мандаринів чи апельсинів. У 2018 році найбільше лимонів було завезено у грудні — 6,8 тис. тонн, а найменше у березні — 1,8 тис. тонн. Як зазначалося вище, Туреччина закріплює свої лідерські позиції на світовій арені, це прослідковується й у стабільному рості поставок лимонів до України у 2018 році — 37,1 тис. тонн, це майже 71% усього імпорту цих плодів. Поставки з Аргентини останні три роки стабільно на рівні 10 тис. тонн, із Південної Африки 2018 року було завезено близько 1,6 тис. тонн лимонів. На ціновому ринку лимонів цікава ситуація, відмінна від інших цитрусів. Зокрема, стабільно найвищою ціна була у жовтні на гуртовому ринку Одеси — 55 грн/кг, проте показник стабільно знижувався, і на 3 квітня зупинився на позначці 35 грн/кг — зниження становило 36%. Найнижчий рівень ціни на київському ринку спостерігався під час 48-го тижня, проте ціна знизилася на 0,5 грн порівняно з максимумом. Ціна на лимони на гуртовому ринку Шувар впродовж жовтня-квітня зросла на 28%, з 28 до 39 грн/кг.
Загалом внутрішній ринок України та її споживчий попит у сегменті цитрусових та бананів є циклічним і залежить від температурних показників та наявності фруктів внутрішнього виробництва. Однак фрукти та цитрусові у вітчизняного споживача стабільно популярні. Цю популярність підтримує й загальносвітове прагнення до здорового харчування, одним зі складників якого є споживання свіжих фруктів, а не соків. І це стане підтримкою для нарощення пропозиції з боку головних постачальників фруктів. Чи стане Україна провідним споживачем фруктів? Навряд, бо попит таких споживчих гігантів, як США та країни ЄС, у рази перевищує український. Однак Україна вже починає закріплюватись як експортер на світовому ринку в сегменті ягід та яблук.
Олександра-Анастасія Кищук, Аналітичний відділ UFEB
журнал “Садівництво по-українськи”, квітень 2019 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “Садівництво по-українськи” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».