Діагностика та ремонт двигуна
Ремонт двигуна трактора починають із ретельної його діагностики, зважаючи на особливості сучасних електронних моделей.
Двигун — серце трактора, без стабільної роботи якого неможливо забезпечити діяльність господарства. Аграрії давно відмовилися від так званих запасних тракторів, що залишалися на бригадах і в майстернях на випадок поламки робочих машин у полі. Тепер залишилися лише та техніка, яка має працювати в полі й на інших роботах у господарстві майже цілий рік. Відповідно інженерам і механізаторам варто зробити все можливе для безвідмовної роботи двигунів тракторів. Розглянемо основні умови проведення діагностико-підготовчих заходів, капітальних ремонтів для них у зимовий період року, коли навантаження на техніку суттєво зменшується, а деякі машини краще не застосовувати взагалі.
Різні категорії двигунів
Якщо вести мову про ремонт двигунів тракторів, то варто зазначити, що існує умовний поділ (принаймні на три категорії) стану спрацювання тракторних двигунів:
- нові на гарантії виробників;
- із напрацюванням 1–5 років;
- ті, що в експлуатації понад 5 років.
Традиційно нові моделі, що їх обслуговують дилери виробників сільгосптехніки, не обговорюємо.
Друга категорія тракторних двигунів потребує більшої уваги. У багатьох господарствах вони відпрацювали щонайменше 2–3 тис. мотогодин, а оливи та дизельне паливо не завжди були якісними. У цьому разі перевірка стану двигуна має включати діагностику, що її мають виконати підготовлені спеціалісти:
– електронних систем керування трактором (тест модулів керування);
– двигуна (перевірка спрацювання та працездатності);
– паливної апаратури (стан ПНВТ і форсунок).
За результатами діагностики керівники й інженери господарств ухвалюють рішення про виконання тих чи інших ремонтних робіт, зокрема й капітального ремонту. Зазвичай, нинішні двигуни мають значний запас надійності, і за такого напрацювання до капітальних робіт не доходить, але й нехтувати діагностикою не треба.
«Натоптані» двигуни
Найбільше уваги технічна служба господарств має приділяти двигунам із великим напрацюванням — понад 4–5 тис. мотогодин. І тут мова не лише про так звану втому металу (іноді поганий сервіс, паливно-мастильні матеріали), а й про непомітне спрацювання внутрішніх вузлів двигунів протягом тривалого часу. Відповідно, діагностувати ці агрегати варто частіше за інші й особливо прискіпливо.
Щоб бути впевненими в їхній працездатності протягом періоду максимальних навантажень у полях потрібно хоча б один раз на 3–4 місяці виконувати діагностику електронних систем керування та безпосередньо самого двигуна. У сучасних двигунах з електронними системами керування, на відміну від старих механічних, не так просто виявити проблеми, зважаючи лише на зовнішні ознаки. Якщо раніше кожен тракторист, інженер або слюсар міг говорити про некоректну роботу цього механічного агрегата через зміну кольору диму (чорний, сизий тощо), то нині це вже майже не працює. Бо електроніка сучасних двигунів (спеціальний модуль) так реагує на всі параметри змін у роботі, регулюючи впорскування пального, що визначити «на око», що відбувається в двигуні, нереально. Якісь зміни в роботі системи можна побачити лише під час так званого газування трактора на підйомах, розворотів агрегатів, виконання складних технологічних операцій (тоді відбувається сильний вихлоп диму з труби трактора, або може значно змінюватися колір цього диму, що є ознакою проблеми в роботі).
Тому інженерно-технічна служба господарств має виконувати так зване калібрування програмного забезпечення модулів керування трактора, а якщо потрібно, і його відновлення. Калібрування модулів потрібне для того, щоб досягти узгодження сигналів, які подаються модулем керування, і приймальних сигналів, які безпосередньо управляють електронними складовими трактора (соленоїди, електроклапани тощо).
Тестування й, за потреби відновлення ПО виконується через те, що виробники техніки постійно вносять різні доповнення в роботу програм. Відповідно, вони впливають на двигуни та на роботу трактора загалом.
Принагідно зазначимо, що бурхливий розвиток гаджетів і різної електроніки дійшов до того, що в Україні деякі виробники техніки вже встановлюють діагностико-тестувальні програми роботи найновіших тракторів. Поки що аграрії мало ними користуються, навіть зважаючи на безкоштовний сервіс щодо користування цими програмами. Однак у майбутньому вся попередня діагностика таких машин виконуватиметься віддалено за допомогою комп’ютера: це зменшить ризики поламок безпосередньо в полі в гарячу пору.
Двигун-фенікс
Вартість заміни несправного двигуна на новий лягає серйозними витратами на плечі господарств, особливо зважаючи, що в Україні їх не виготовляють. Є варіанти капітального ремонту двигуна. Перший варіант — найдорожчий і передбачає відновлення в заводських умовах у Європі або Америці. Нині працюють заводи, що спеціалізуються на операціях із відновлення двигунів. Якість виконання та гарантійні зобов’язання на відновлений двигун можуть сягати 6–12 місяців. Однак вартість таких послуг також буде європейською або американською. Та й час транспортування агрегатів на великі відстані займає не менше за 1–2 місяці.
Другий варіант — капітальний ремонт сучасних двигунів в Україні на базі сертифікованих центрів. Такі центри є передусім у дилерів виробників самохідної техніки, вони мають сертифікати на роботу, обладнані на рівні закордонних аналогів, забезпечені запчастинами. Основний недолік цього варіанта — якість надання сервісних послуг персоналом, його досвід і можливість працювати таким чином, щоб виконати складний ремонт на відповідному рівні. Якщо українські механіки та сервісні інженери досягнуть рівня колег з-за кордону, то про ремонт двигунів у Європі взагалі не йтиметься.
Говорять експерти
Віктор Третяк,
ННЦ «Інститут механізації та електрифікації сільського господарства» НААНУ:
До тракторних двигунів у вітчизняних умовах роботи бажано ставитися уважно: навантаження на них, природно-кліматичні умови, а часто й людський фактор призводять до значних втрат коштів через поламки. Тому для довготривалої продуктивної роботи двигуна використовують не лише оригінальні оливи, а й контролюють стабільність фільтрації повітря. Щодо діагностики їхньої роботи, то нині одним із найточніших є метод компресії. Показник компресії в робочому двигуні має становити 26–27 атмосфер. Якщо він буде меншим, то це вже свідчить про спрацювання двигуна, і залежно від того, наскільки він зменшився, можна казати про актуальність ремонту.
Інший дієвий вид контролю за станом двигуна — кількість оливи, що споживається технікою за зміну роботи з навантаженням. Ідеальним є, коли в двигуні, що нормально працює, олива не перевитрачається. Чим вище буде спрацювання двигуна, тим більше оливи він братиме: наприклад, 0,5–0,7 кг/зміну свідчить про початок спрацювання поршневої групи.
Теоретично можна діагностику зробити й у господарстві, але треба відповідне професійне обладнання та підготовлених фахівців. В Україні вже є відмінно обладнані сервісні майстерні в холдингах і господарствах, а от спеціалістів явно бракує. Тому ефективніше буде готувати інженерно-технічні кадри на високому рівні, ніж постійно запрошувати сервісних інженерів від дилерів виробників техніки. Це і набагато дешевше та набагато перспективніше, ніж ганятися за придбанням у господарства дорогого обладнання.
Валерій Загура,
керівник відділу сервісу сільгосптехніки ТОВ з ІІ «Цеппелін Україна ТОВ»:
У центрі з відновлення компонентів нашої компанії (CRC) капітальні ремонти двигунів тракторів і зернозбиральних комбайнів виконуються суворо в рамках дилерських і технічних стандартів компанії Caterpillar. Одним з основних положень відповідних світових стандартів є наявність повного комплекту діагностичного та спеціального обладнання й інструменту, необхідних для виконання ремонтів двигунів різної важкості. Після відновлення двигунів в умовах CRC вони проходять контроль якості. Одна з найважливіших перевірок — тест на динамометричному стенді Power Test, під час якого перевіряються основні параметри двигуна. Його перевіряють у всіх режимах роботи включно з максимальними навантаженнями, тобто у режимах, що максимально наближені до польових.
Після цього двигун запаковують у спеціальну упаковку для подальшого транспортування до самохідної техніки клієнта. Через те, що двигун перевіряли за всіма стандартами, наша компанія надає та підтримує унікальну гарантію — 12 місяців із часу введення його в експлуатацію!
Також сільськогосподарський відділ нашої компанії нещодавно відкрив три сучасні сервісні центри в регіонах. Кожен із них повністю відповідає всім вимогам дилерських стандартів як компанії Caterpillar, так і AGCO. Сервісні центри розташовані у Львові, Полтаві та Кіровограді. Кожен центр має повністю обладнану сервісну майстерню та склад запасних частин, що мають усе необхідне для ремонтів різної важкості як техніки, так й агрегатів. Зокрема, основне обладнання: крани та кран-балки, стенди для прокручування двигунів револьверного типу, різного типу мийки агрегатів, преси та великий список іншого обладнання й інструментів. Через те, що на сільгосптехніці, яка обслуговується, встановлено двигуни й агрегати не лише САТ, у наших майстернях ми також ремонтуємо двигуни інших виробників: Deutz, MAN, Sisu, AGCO Power й ін. Згідно зі стандартами вимог у майстернях і складах забезпечується контроль чистоти та забруднення: щомісяця в кожний центр приїздить спеціаліст компанії, який перевіряє чистоту приміщень, стін, інструментів і процес виконання ремонту техніки й агрегатів. Усе дуже ретельно контролюється та чітко дотримується.
Водночас сервісні спеціалісти компанії постійно підвищують свою кваліфікацію, проходячи навчання в Україні та на базі заводів —
виробників техніки, а також щороку сервісні спеціалісти проходять незалежне оцінювання рівня кваліфікації. Наша компанія завжди вирізнялася високим рівнем підготовки сервісних спеціалістів, що прямо впливає на якість обслуговування найскладнішої техніки клієнтів.
Олександр Горда
журнал The Ukrainian Farmer, грудень 2014 року