Агромаркет

Ринок праці агросектора

Ринок праці агросектора

Незважаючи на економічну та політичну нестабільність у країні, 2013 року аграрний ринок праці був досить жвавим: компанії підвищують заробітні плати, переглядають компенсаційні пакети й інвестують у навчання та розвиток працівників.

  

Компанія EY випустила третій щорічний спеціалізований «Огляд заробітних плат і компенсацій для аграрного сектора» (далі — Огляд). Дослідження було підготовлено на підставі аналізу даних 11-ти аграрних компаній.

Цього року в Огляді були розділені категорії вищого та старшого керівництва, що дозволило отримати більш детальну інформацію в розрізі окремих категорій посад.

 

Чисельність персоналу

 

У 2013 році компанії — учасниці Огляду повідомляли про ріст плинності персоналу удвічі (у середньому 40% порівняно з 21% у 2012 році). В основному такі зміни відбувалися через збільшення добровільного звільнення (2013 року він становив у середньому 27%, 2012-го — 10%) і завдяки найму сезонних працівників. Близько 12% учасників уже запланували зменшення кількості персоналу на 2013–2014 рік (акцентуючи увагу на категорії професійної ланки та допоміжного персоналу (по 14%)). За даними Огляду, у 2013–2014 рр. жодна з компаній-учасниць не планує набір персоналу.

 

Регулювання заробітних плат

 

Фактичне зростання заробітних плат по медіані становило 9%. До того ж підвищення зарплат хоча б для однієї категорії персоналу провели 73% компаній, а майже половина учасників (45%) запланували зміни заробітних плат на поточний рік — на 7% по медіані.

Регулярний перегляд заробітних плат — досить поширена практика серед компаній-респондентів. У 2013 році збільшилася частка організацій, які проводять перегляд зарплат один раз на рік — із 64 до 82%. До того ж зменшилася частка учасників, які проводять перегляд рідше одного разу на рік — 18% порівняно з 27% у 2012 році. Також варто звернути увагу на те, що компанії-учасниці нашого Огляду цьогоріч відмовилися від щоквартального перегляду заробітних плат. Найчастіше перегляд заробітних плат проводиться у липні (45%) і грудні-лютому (18%).

За даними Огляду, з одного боку, збільшилася частка компаній, які керуються ринковими показниками для підвищення/зниження заробітних плат (50–71% у 2012 році та 67–75% залежно від категорії персоналу у 2013 році); а з другого боку — дещо зменшилася частка компаній, які враховують індекс інфляції під час їх перегляду (22–40% учасників у 2013 році порівняно з 38–43% попереднього року).

За ринкові орієнтири для визначення рівнів заробітних плат роботодавці зазвичай беруть інтервал між медіаною й третім квартилем. При цьому частка компаній, що орієнтуються на медіану як на нижню межу інтервалу порівняно з минулим роком, знизилася: 55–67% учасників 2013 року (залежно від категорії персоналу) порівняно з 56–70% у 2012 році. Як верхню межу більшість компаній беруть медіану та третій квартиль — на останній показник орієнтуються 33–64% учасників (залежно від категорії персоналу).

 

Структура компенсаційного пакета

 

У 2013 році частка учасників Огляду, що використовують змінну винагороду, зросла порівняно з 2012 роком, і становила 91% (тоді як в 2012 році — 80%). Серед форм змінної винагороди найчастіше (у 80% випадків) застосовують річні премії, особливо для представників вищої ланки керівництва:

 

  • щомісячні премії (70% учасників);
  • квартальні премії (20%);
  • інші види змінної винагороди (наприклад, спеціальні премії для працівників елеваторів, заводів тощо).

 

Критерії для розрахунку річних премій практично не змінилися порівняно з попереднім оглядом. Для вищого керівництва це, як і раніше, результати роботи компанії / українського представництва глобальної компанії (60% респондентів). Індивідуальні результати залишаються дуже значущими в розрахунку бонусів керівників старшої та середньої ланки (80 і 90% компаній). Крім того, на розмір премій впливають:

 

  • результати роботи материнської компанії;
  • результати роботи групи працівників/підрозділів.

 

Аналіз структури компенсаційного пакета показує, що частка змінної винагороди в структурі загальної грошової винагороди за останній рік зменшилася майже для всіх категорій працівників і становить у середньому:

 

  • вище керівництво — 30% (порівняно з 39% у 2012 році);
  • середня керівна ланка — 19% (26% у 2012 році);
  • професійна ланка — 14% (16%);
  • робочий персонал — 11% (9%).

 

Як і раніше, у 2013 році структура загальної грошової винагороди в підрозділах, що займаються продажем, відрізняється від структури винагороди для інших відділів. На відміну від зниження частки змінної винагороди, порівняно з попереднім роком, змінна частина у відділах продажів, навпаки, дещо збільшилася (у середньому на 8–10% залежно від категорії персоналу).

 

Пільги

 

Як і раніше, компанії досить активно надають працівникам різноманітні пільги.

 

1. Соціальні виплати. 73% компаній-учасниць виплачують своїм працівникам соціальні надбавки/виплати. Зокрема, компанії виплачують:

  • допомогу / виплати на особисті потреби працівників (88%);
  • допомогу / виплати до ювілею співробітника (63%);
  • пільги працівникам, які мають дітей шкільного віку (27%).

 

2. Корпоративні автомобілі. У 2013 році кількість учасників, які надають своїм співробітникам цю пільгу, становила 73%. Здебільшого, автомобілі, що надаються у користування, є власністю компаній (88%) або перебувають у лізингу (38%). До того ж компанії надають можливість працівникам вищого та старшого керівництва використовувати службові автомобілі в особистих цілях за рахунок компанії (81%), і рідше — за рахунок самого працівника (19%). Якщо працівник використовує власний автомобіль у службових цілях, це компенсується 67% компаній — учасниць Огляду з використанням офіційного або корпоративного фіксованого тарифу.

 

3. Позики на пільгових умовах. Частка компаній, які надають своїм працівникам позики на пільгових умовах, знизилася майже вдвічі, порівняно з попереднім роком і становить 27% (у 2012-му — 40%). За даними Оглядів останніх років, спостерігається поступове зменшення частки компаній, що надають таку пільгу своїм працівникам без урахування стажу роботи або інших критеріїв (2011 рік — 44%, 2012-й — 40%, 2013-й — 27%). Компанії надають позики на придбання житла (100%) й автомобілів (67%), а також інші (100%), зокрема на навчання дітей, ремонт, лікування, весілля тощо. Загалом, корпоративні позики є безвідсотковими й надаються як фіксована сума (50%), що затверджена в компанії або пов’язана з вартістю нерухомості/автомобіля.

 

4. Медичне страхування. У 2013 році кількість компаній-учасниць, що оплачували медичне страхування для своїх працівників, становила 45% (порівняно з 50% у 2012-му). Також варто зазначити, що наразі жодна компанія не надає медичну допомогу поза рамками медичного страхування. Вартість страхування на одного працівника на рік становить 2500–4800 грн по медіані залежно від категорії працівників. Ліміт на стоматологію по медіані становить 2000 грн. Також цього року 18% аграрних компаній надають своїм працівникам додаткове страхування, а саме страхування життя, від нещасного випадку, під час відпустки та свят.

 

5. Оплата мобільного зв’язку. Більше половини компаній компенсують вартість мобільного зв’язку для всіх категорій персоналу в рамках певного ліміту (100–600 грн).

 

6. Оплата харчування. 73% компаній надають своїм працівникам можливість харчуватися за рахунок компанії (в їдальні компанії, використовуючи талони на харчування або компенсація за чеками).

 

7. Додаткові пільги:

  • транспортування працівників на роботу та/або з роботи (64%);
  • надання корпоративної стоянки для автомобілів (27%);
  • надання електронних планшетів для більшої мобільності працівників (18%);
  • надання можливості купувати квитки на розважальні заходи в офісі компанії (18%);
  • послуги таксі з можливістю користуватись у власних цілях, можливість придбання продукції компанії зі знижкою, наявність в офісі продуктів харчування, соків і фрешів для працівників (по 9%).

 

Навчання та підвищення кваліфікації працівників

 

Роботодавці продовжують інвестувати в розвиток своїх працівників. Порівняно з 2012 роком 82% компаній-учасниць надають працівникам можливість навчатися.

 

Річні бюджети на навчання у 2013 році в респондентів значно відрізнялися: 200–8800 грн на одного співробітника, який пройшов навчання.

 

У 2013 році збільшилася кількість респондентів, які разом із внутрішнім навчанням пропонували навчання поза компанією. У цілому результати Огляду свідчать про зростання популярності зовнішнього навчання практично для всіх категорій персоналу.

 

Політика/практика з переведення в інші міста України

 

У 27% компаній-учасниць існує політика/практика з переведення працівників в інші міста України. До того ж це є підставою для перегляду заробітної плати працівників (основної та змінної частин).

Із 67 % компаній, що виплачують допомогу/надбавки, пов’язані з переведенням в інший регіон, усі компанії виплачують допомогу, пов’язану з переїздом, 50% — надбавку до зарплати через зростання вартості життя, а також надбавку за роботу та проживання в менш комфортних умовах.

 

Кадрова політика

 

Пріоритетами кадрової політики для учасників Огляду минулого року були:

 

  • стратегічні й організаційні питання, мотивація й утримання персоналу (по 27%);
  • управління ефективністю (20%).

 

Серед інших важливих пріоритетів компанії називали навчання та розвиток персоналу, грейдингову оплату праці (враховується внесок кожного працівника для розвитку підприємства — прим. Ред.) і бренд роботодавця.

 

Експерти EYпродовжують відслідковувати як міжнародні, так і українські тенденції на ринку праці аграрного сектора та ділитися актуальною аналітикою з ринком.

 

 

 

Сиротинська Катерина, консультант групи Human Capital компанії EY в Україні

 

 

Усі авторські права на інформацію розміщену в газеті АгроМаркет та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.

При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посилання на газету АгроМаркет  з гіперлінком https://agrotimes.ua/journals.

Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

 

 

 

 

 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ