
Належне обслуговування та правильна експлуатація силосів — запорука тривалого й безпроблемного функціонування всього елеватора
Акцент на силос

Належне обслуговування та правильна експлуатація силосів — запорука тривалого й безпроблемного функціонування всього елеватора.
Елеватори України активно розпочали приймати зерно нового врожаю. Напередодні сезону підприємства провели поточні ремонти й за потреби модернізували обладнання, щоб у пікові періоди не сталося позаштатних ситуацій, які могли б призвести до зупинки роботи комплексу. Досвідчені елеваторники приділяють окрему увагу силосам, щоб убезпечитись від їхньої деформації чи навіть руйнування.
Дорогі помилки
Неправильна експлуатація та відсутність належного обслуговування можуть перетворити найякісніше обладнання на брухт. Зокрема, однією з «найпопулярніших» причин деформації, чи навіть руйнування, силосів є банальне недотримання технології завантаження й вивантаження або тривале зберігання продукту без вентиляції.
Наприклад, як пояснюють елеватористи, якщо під час вивантаження повного силоса відразу відкрити крайню засувку чи всі — це з високою ймовірністю призведе до деформації або повного руйнування конструкції силоса. Тож вивантаження із силосів на плоскому днищі потрібно починати з центральної воронки. Тільки після того, як зерно з неї перестає сипатись, відкривають дві сусідні, регулюючи положення шибера засувки відповідно до продуктивності транспортного обладнання. Після них — наступні.
Фахівці наголошують і на важливості своєчасного проведення техоглядів і поточних ремонтів. Це гарантує тривалу й надійну роботу обладнання.
Зокрема, детальний техогляд конструкції силоса потрібно проводити не рідше як раз на рік.
Оглянути й перевірити потрібно все: цілісність фундаменту, вимощення металевих конструкцій, герметичність даху, технологічних з’єднань обладнання, а також стан стін силоса, болтових з’єднань, особливо поблизу технологічних отворів.
Усі дані результатів огляду і ремонтів конструкцій записують у паспорт технічного стану споруди.
Ще одна причина деформації та падіння силосів — це зберігання не підготовленого до зберігання зерна та/або відсутність контролю за його станом. Найризикованішим є зберігання недоочищеного зерна або підвищеної вологості без контролю температури продукції. У найкращому разі ви втратите тільки зерно, а в найгіршому — і сам силос.
Виробники елеваторного обладнання наголошують: якщо помітили несправність силоса, — крен, деформацію по панелях, ребрах, даху тощо, — реагуйте відразу. Не варто експлуатувати його ще 2–3 роки, аж доки проблема набуде більшого масштабу. Звертайтеся до проєктувальника, будівельників і виробника, створюйте незалежну комісію, проводьте експертизу, виявляйте причину й усувайте несправність.
Постійний контроль
Елеваторний комплекс «Сервіс Грейн» розташовано у м. Арцизі — майже по середині між чотирма портами, що працюють із зерновими вантажами: Одеським і Чорноморським (з півночі), Ізмаїльським і Ренійським (з півдня). Зручне розташування підприємства дозволяє швидко переорієнтувати збіжжя з морпортів на Дунай. Потужності зберігання комплексу становлять 100 тис. тонн. 17 силосів виробництва KMZ Industries забезпечують коротке зберігання зернових, олійних та бобових культур.

— Обладнання елеватора перебуває під постійним контролем фахівців енергетичної служби та служби механіка. У рамках функціонування системи керування безпечністю харчових продуктів (ISO 22000), впровадженої на підприємстві, діє затверджений графік щорічного технічного огляду будівель і споруд, — розповів директор елеваторного комплексу ТОВ «Сервіс Грейн» Євген Середа.
За його словами, під час огляду пильну увагу приділяють цілісності болтових з’єднань, просторовій геометрії корпусу силоса й транспортному обладнанню. Також перевіряють стан дахів силосів й обстежують поверхні на наявність слідів корозії. За результатами кожного огляду складають офіційний акт із підписами відповідальної комісії.
Унаслідок ракетного удару рф у травні 2022 року силоси елеваторного комплексу зазнали руйнувань. Тож фахівці KMZ Industries виконували відновлювальні роботи пошкоджених конструкцій, а згодом провели й капітальний ремонт усіх наявних силосів, перші з яких установлювали в «Сервіс Грейн» понад 10 років тому.
— Під час обстеження виявлено суттєві ушкодження стінових панелей корпусів силосів: корозійні процеси всередині сендвіч-панелей потребували значних додаткових витрат включно з повною заміною окремих елементів. Пильну увагу під час монтажу надавали герметизації стиків між панелями корпусів і даховими секторами з метою запобігання проникненню вологи, — уточнив Євген Середа.
Крім того, замінили тягові ланцюги транспортерів і зробили футерування днищ скребкових транспортерів високоміцним поліетиленом через зношення понад 50% унаслідок тертя.
— За час експлуатації силоси та транспортне обладнання українського виробництва зарекомендували себе як якісні інженерні рішення. Обладнання продемонструвало високу ефективність і надійність у тривалій експлуатації. Усі технічні збої, що виникали, було зумовлено тільки природним зношенням унаслідок експлуатаційних навантажень — їх вчасно усували силами технічних служб, — зауважив Євген Середа.
На його переконання, правильна експлуатація силосів є запорукою їх довгої експлуатації навіть за умов динамічного навантаження.
Так, силос потрібно наповнювати поярусно у кілька етапів. Висота кожного ярусу — не більше як третина загальної висоти місткості, але й не більше за 10 м — заповнення має тривати не менше ніж один місяць. Коли «банку» вже заповнено, протягом місяця її витримують під навантаженням, після чого вже можна поетапно розвантажувати її — спочатку через центральний розвантажувальний отвір до повного припинення руху зерна, а вже потім відчиняти сусідні отвори. Обов’язково на всіх етапах потрібно проводити щоденний візуальний огляд. Ще один важливий момент: не можна одночасно завантажувати й розвантажувати силос — це створює критичні навантаження на корпус конструкції.
Динамічне навантаження
Термінал Most Logistic на Львівщині ще до початку повномасштабного вторгнення почав опрацьовувати перевалювання вантажів у напрямку країн ЄС. 2019-го компанія «АГРОСЕМ» збудувала термінал для власних потреб із метою полегшення імпорту добрив. Проте блокування портів росіянами й активізація експорту агропродукції суходолом підштовхнули власників щодо розширення потужностей й асортименту надання послуг. Тож наразі це — повноцінний автомобільнозалізничний хаб із двома звичайними коліями завширшки 1520 мм, двома коліями євростандарту 1435 мм й однією суміщеною колією. Можливості накопичення зерна в силосах термінала становлять 22 тис. тонн. Ураховуючи, що Most Logistic працює 24/7, силосам, які активно експлуатують, приділяють значну увагу.
За словами начальника відділу елеваторної діяльності ТОВ «АГРОСЕМ» Вячеслава Тимчука, основними критеріями у зовнішньому огляді силоса є його геометрія й герметичність. Адже внаслідок постійного демпферного навантаження, особливо в місцях примикання самопливного обладнання, можуть виникнути певні проблеми.

Наступний крок — перевірка моменту затягування анкерних болтів. Вони мають бути затягнуті, витримувати момент і не провертатись у бетоні. Внутрішній огляд виявить, чи не сталося залягання зерна й налипання продукції до стінок. Проте зазвичай така проблема з’являється, коли стики втрачають герметичність.
— Доступні зони очищаємо з драбини. Якщо ж силос повний, ми для себе винайшли технологію: у певний момент зупиняємо вивантаження й проходимо по колу, щоб збити всі залишки, використовуючи зерно як настил, на який можна ставати. Елеваторник, який виконує цю операцію, зафіксований страховкою з метою його убезпечення від засмоктування в зернову масу, — зауважив Вячеслав Тимчук, додавши, що в разі, якщо збиті залишки не відповідають якісним характеристикам, їх збирають у мішки й утилізовують.
За умов активної експлуатації силосів варто перевіряти болтові з’єднання на момент затяжки й виконувати це вибірково, але не менше як 5% усіх з’єднань. Якщо момент затягування задовільний, стежити далі, якщо ні — обтягувати всі й брати ще 5%.
— Унаслідок активного навантаження болти поступово розкручуються, що позначається на роботі конструкції. Тож раз на три-чотири роки потрібно обирати певні ділянки, зосереджуючись на центрі силоса, робити карту замірів і залучати команду альпіністів із гайковертами, щоб переобтягувати «банки», — уточнив Вячеслав Тимчук.
Цього досвіду пан Вячеслав набув на перевантажувальному терміналі, де вісім років активно експлуатували силоси.
— Під час очищення ми випадково побачили, що деякі болти послабились, особливо на центральній частині силоса. Зробили пробний огляд на одній із «банок» і нас шокувала така динаміка, — поділився він спогадами.

За його словами, зазвичай інженерний відділ оглядає силоси й складає дефектні акти. А ось альпіністів залучають по аутсорсу, адже це спеціалізовані роботи на висоті.
— Робота візування одного силоса, якщо йдеться про перевірку затягування болтів, може коштувати до 100 тис. гривень. Адже в одній конструкції може бути близько 10 тис. кріпильних деталей, а вибірку потрібно зробити хоча б по половині з них, — додав Вячеслав Тимчук.
Фахівець уточнив, що виробники обладнання не оглядають і не затягують болти, адже це експлуатаційні роботи, які має виконувати технічний персонал елеватора. Проте, якщо йдеться про наскрізну корозію, заміну листа через його деформацію або пошкодження даху внаслідок війни, потрібно звертатись до виробника.

— Багато силосів стоять по 10–15 років. Головне — правильно за ними доглядати, — додав Вячеслав Тимчук.
Кожному продукту — свій тип силоса
Птахопідприємство «Поллос», що працює на Львівщині, має власний комбікормовий завод. Тут щодня виготовляють 45–50 т комбікорму. Близько 70% готової продукції йде на власні потреби, а 30% — на продаж. Це не лише покращує економіку підприємства, а й гарантує, що птиця безперебійно споживатиме якісну продукцію.
Нинішнього року тут установили чотири конусних силоси виробництва KMZ Industries для зберігання майже 120 т комбікормів. Конструкції стоять на спеціальній рамі, щоб до них могли безперешкодно під’їжджати фури й приймати готову продукцію.
— Ми встановлювали силоси під зберігання чотирьох різних рецептур. Приготувавши корми, завантажуємо їх у «банки». Якщо ж у якийсь пташник потрібен певний вид комбікорму, відвантажуємо його на фуру. Водій підганяє автівку під силос, самотужки відчиняє механічний шибер і вивантажує корм на фуру, яка вже безпосередньо доставляє раціон на місце, — розповів керівник ТОВ «Поллос» Орест Возняк.
Сировина для виготовлення комбікормів наразі зберігається у підлогових складах. Проте в планах компанії — встановити силоси накопичення саме для зернової групи, щоб за допомогою комп’ютера в автоматичному режимі необхідні інгредієнти в потрібній кількості підтягувались до лінії виробництва комбікорму.
— Комбікорм не бажано зберігати тривалий час, тож наша продукція в силосах не перебуває більше ніж три дні. Відпо відно, проблем із залежуванням і залипанням комбікорму у вивантаженні ми не маємо, — зауважив Орест Возняк.
Фахівці підприємства періодично проводять поверхневий огляд силосів, які експлуатують близько пів року. Попри активну діяльність жодних проблем із ними поки що немає.
Біля кожного пташника встановлено спеціалізовані маленькі силоси іноземного виробництва, оснащені пневматичним завантажувачем із кормовоза й додатковими пневмотрубами — до них також запитань немає.
Підбір правильного типу силоса — це критично важливий етап у проєктуванні будь-якого об’єкта зберігання сільгосппродукції. Особливо це актуально для комбікормів, шроту, макухи й інших важкосипких продуктів, які мають схильність до злежування, залипання й створення нерівномірного тиску на стінки конструкції.

— Для безпечного зберігання таких матеріалів ми рекомендуємо саме конусні силоси з кутом нахилу днища 55–65°. Таке конструктивне рішення забезпечує самопливне розвантаження продукту без залягання й утворення агломератів. Також важливо передбачити зовнішню вентиляцію, яка допоможе уникнути перегрівання чи утворення конденсату, — зазначає Олександр Ткаченко, керівник відділу продуктового маркетингу KMZ Industries.
Не менш важливо — посилений корпус і якісна термометрія. Вітчизняний виробник упроваджує цифрову термометрію з кроком 1,5 м.
Усі, хто працює з важкосипкими продуктами (той самий комбікорм, шрот, макуха), мають пам’ятати про обов’язкову вентиляцію силосів; системи активного вентилювання, що дозволяють контролювати температуру по всьому об’єму продукту, запобігати самозігріванню, пліснявінню та поширенню шкідників. Крім того, вентиляція також допомагає уникнути злежування продукту, яке врешті-решт деформує або навіть руйнує силос.
— Виробничий досвід наших клієнтів, зокрема ТОВ «Поллос», підтверджує ефективність саме такого інженерного рішення. Адже кожному типу продукції — своя технологія зберігання і, відповідно, свій тип силоса, — пояснюють фахівці KMZ Industries.
