Не розслаблятися!

У господарстві «Кищенці» працюють за принципом: щоб бути більш прибутковим, ніколи не погоджуйся на поточні результати.
Підвищення продуктивності молочного стада стоїть на трьох китах — генетика, годівля, менеджмент. На думку тваринників ТОВ «Кищенці», саме у послідовному вдосконаленні кожного складника лежить шлях до успіху — через упровадження сучасних технологій, застосування нових знань. Нові знання, які є рушієм подальшого розвитку, — один із головних критеріїв, за яким тут обирають партнерів по бізнесу. Як це працює в галузі генетики, розповів керівник молочного напряму Аллан Берґхольдт.
— Пане Аллане, яким видався минулий рік для господарства? Якими були найбільші виклики? Які здобутки?
— Загалом останні роки були вдалими для виробництва. На молочній фермі ми все ще нарощуємо стадо корів, щоб довести кількість на першій фермі до 3500 голів. Виробництво розширюється, відтак і фінансовий результат дуже втішний. У травні та червні минулого року ми майже вийшли на середню продуктивність 40 кг/корову, але три тижні спеки в липні дуже негативно вплинули на кінцевий результат. Надої знизилися до 32 кг/корову, виникли проблеми з плідністю, з копитами. Нині ситуація нормалізувалася.
Щодо інших викликів, то найбільшими, безперечно, є війна та мобілізація працівників до війська. Тож ми відчуваємо брак кадрів. Мобілізованих працівників забезпечуємо всім необхідним. А загалом ми витратили мільйони гривень на пряму підтримку армії, а також непряму підтримку через наш благодійний фонд. Я вважаю, що це наше найбільше досягнення року.
— Завдяки чому вдалося наростити обсяги виробництва?
— Наш принцип роботи — стабільність і послідовність. Ми віримо, що це найкращий, найдешевший і найбезпечніший шлях до продуктивного стада. Часта зміна раціонів для досягнення високої продуктивності стада ніколи не доводили, що це здоровий і довгостроковий спосіб. У минулому я керував невеликими стадами з продуктивністю до 45 кг/корову, і це завжди було завдяки такому підходу.
— Чому Ви вирішили розпочати співпрацю з «Альта Дженетикс Україна»? Як довго вона триває?
— Багато років тому (здається, 2016 року) ми вирішили змінити постачальника сперми. На мою думку, всі постачальники сперми мають добрих бугаїв-плідників у своєму портфоліо, і в більшості випадків різниця в ціні дуже невелика. Найбільша різниця для мене — це рівень підтримки, яку ми можемо отримати, а не підтримка у виборі бугаїв. Керуючи фермою, ви завжди покладаєтеся на зовнішню підтримку, що приносить знання з усього світу. Це була єдина причина, чому ми вирішили перейти на «Альта Дженетикс Україна». Підтримка й навчання, які ми отримали від їхніх зовнішніх консультантів, стали великою частиною успіху, якого ми досягли.
— Які генетичні цілі Ви ставили перед собою, який подальший генетичний план? Чи вдалося їх досягти завдяки співпраці з «Альта Дженетикс Україна»?
— Мої генетичні цілі завжди сильно відрізнялися від традиційних цілей у галузі. Ми не прагнемо високої молочної продуктивності, і пряме виробництво молока не є критерієм нашого вибору. Ми віддаємо перевагу бикам, які можуть дати додаткові відсотки в компонентах молока (жир і білок), але наші головні критерії — загальний вигляд тварини (екстер’єр) і трохи здоров’я. На мою думку, на ринку немає бугаїв-плідників, потомство яких здатне виробляти менше 12 000 кг молока за лактацію. Натомість, є багато бугаїв-плідників, потомство яких, не здатне мати довгий термін продуктивного життя з високою молочною продуктивністю. Моя генетична селекція направлена на створення корів, з якими легко працювати, приємно доїти в доїльному залі. Це означає здорові кінцівки й хорошу молочну систему, а також великі корови, які можуть їсти багато їжі, щоб мати можливість вижити за високої продуктивності. Насправді виходить, що нам вдається досягати високої продуктивності, попри те, що ми не ведемо селекцію для високої продуктивності.
— Які продукти або тип сперми використовуєте? Чи застосовуєте індивідуальне закріплення та як відбувається підбір бугаїв-плідників?
— Оскільки ми все ще нарощуємо стадо, ми використовуємо багато сексованої сперми. Телиці отримують перші три осіменіння сексованою спермою, корови першої та другої лактації також мають перші осіменіння сексованою спермою.
Для відбору бугаїв-плідників зазвичай представник «Альта Дженетикс Україна» надсилає мені список бугаїв відповідно до наших критеріїв селек ції, я беру його за основу свого відбору.
Я завжди сам переглядаю пропозиції, а також змінюю деякі з них. Такий критерій, як розміщення задніх дійок, є важливим, і якщо бугай прогнозовано буде їх зближувати, його викреслять зі списку.
— Які зміни Ви помітили в показниках відтворення, здоров’я стада та молочної продуктивності завдяки генетичним покращенням?
— Завжди важко сказати, яка частина нашого прогресу належить генетиці. Я вважаю, що команда, яку мені пощастило мати на фермі, є головною рушійною силою нашого успіху. Репродуктивні результати хороші завдяки моїй команді, але, безперечно, ми бачимо дуже позитивну тенденцію в конформації корів. У доїльному залі корови стають значно кращими, з ними легше працювати, а кетоз ми бачимо на фермі не так часто.
— Як співпраця з «Альта Дженетикс Україна» вплинула на рентабельність вашого бізнесу?
— Коли ми змінили постачальника сперми, перейшли від постачальника, який постачає сперму, до постачальника, який постачає належні плани селекції, підтримує в управлінських рішеннях і штурхає нас, коли ми стаємо занадто мереживними й розслабленими. Щоб стати прибутковішими, нас завжди потрібно тримати в тонусі й ніколи не погоджуватися на поточні результати. Це відбувається через навчання як в Україні, так і за кордоном, а до війни також через приїзди іноземних спеціалістів. Нині нам дуже бракує цих візитів, але, на жаль, ситуація не дозволяє їм поїхати в Україну.
— Як надалі плануєте розвивати виробництво?
— Наше подальше прагнення до успіху буде через додаткове навчання. Ми хотіли б відправити наших спеціалістів на пряме навчання «Альта Дженетикс Україна» за кордон, як тільки буде можливо. Тим часом намагатимемося проводити більше тренінгів онлайн, а також зосередимося на вдосконаленні наших процедур. Ми, як і раніше, приділяємо велику увагу стабільності та добробуту тварин, оскільки вважаємо, що це головна рушійна сила успіху. Нам завжди потрібно пам’ятати, хто насправді платить нам зарплату — корови, а не роботодавець.