Млява реакція ЄС на блокування кордону та дорожнього руху - стандартна практика, - думка
В Україні сподіваються, що коли ми увійдемо в ЄС, такі ситуації, як блокування кордону припиняться, бо ми всі будемо в єдиному ринку і ділити буде нічого. На жаль, це не так, і ситуація на франко-іспанському кордоні це підтверджує. Тому корисно подивитися, як ЄС вирішує свої внутрішні проблеми.
Про це у своєму блозі «Блог економіста» в Телеграм розповіла провідний експерт Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ірина Коссе, коментуючи протести французьких фермерів.
Вона нагадала, що французькі перевізники скаржаться на те, що іноземці забирають їх роботу. «Часто вони виступають в парі з французькими виробниками вина, які скаржаться на іспанських виробників, що ті завозять багато дешевого вина і забирають їх ринок. Були випадки, коли французькі аграрії нападали на іспанських перевізників. Я думаю, паралелі з Україною та Польщею очевидні», – зауважила Ірина Коссе.
Фахівець повідомила, що 8 січня 2024 року французька French Truck Group розпочала акцію щодо блокування руху іноземних вантажівок, щоб привернути увагу до проблем сектору та незаконних каботажних операцій. У рамках своєї акції протестувальники заблокували виїзд на автомагістраль A43, перевіряли вантажівки та роздавали всім іноземним водіям анкету всіма мовами з питаннями: «Як довго ви перебуваєте на території Франції? Скільки операцій вже зроблено?» Тощо.
12 січня Європейський комісар з внутрішнього ринку та послуг Тьєррі Бретон нарешті відреагував на блокування 500 французькими виноградарями переходу кордону три місяці тому, коли французи палили шини на платній автостраді та грабували вантажівки з помідорами, вином та іншими продуктами, які в’їжджали з Іспанії. Пан Бретон попросив французьку владу вжити необхідних заходів, щоб уникнути блокад та пограбувань іспанських вантажівок або подібних заворушень на європейських дорогах. Це була відповідь на звернення депутатів Європарламенту Долорс Монтсеррат та Хуана Ігнасіо Зойдо, які зажадали від ЄС вжити заходів, які гарантують вільне переміщення товарів та їх захист.
20 січня французькі фермери та виноградарі перекрили рух на південному заході Франції, намагаючись таким чином вплинути на перевізників, які їдуть в країну з Іспанії. 24 січня до них приєдналися водії вантажівок. Особливу незадоволеність французьких водіїв викликають перевізники зі Східної Європи.
«Умови, в яких працюють водії зі Східної Європи (мінімальні соціальні відрахування та низькі зарплати), створюють нечесну конкуренцію всередині Європи. Ще одним загальним моментом є те, що міжнародні угоди, які проштовхують Брюссель і Париж, не надають жодного захисту ні французьким перевізникам і водіям, ні фермерам», – вважають французькі перевізники та фермери.
Через це виникли «серйозні порушення у пересуванні іспанських перевізників через сусідню країну, погрожуючи погіршитися найближчими днями та призвести до колапсу іспанських міжнародних перевезень». Іспанська асоціація перевізників закликала Міністерство закордонних справ Іспанії вжити термінових заходів для взаємодії з французькою владою та Європейським Союзом, щоб нові протестні акції, заплановані на найближчі дні, не вплинули на вільне пересування французькою дорожньою мережею високої пропускної спроможності, через які проходить більша частина іспанського експорту, оскільки у разі повторення вони завдадуть непоправної шкоди іспанській економіці.
Минулої ночі відбулося кілька нападів на заблоковані вантажівки. Якісь фермери шукали іспанські та марокканські продукти садівництва, щоб викинути їх на землю і віддати частину в благодійні організації. ЗМІ пишуть про «безчинства фермерів». У той же час, як заявив представник уряду Пріска Тевенот, уряд не має наміру перешкоджати блокадам фермерів, тому що «вони організовані в рамках закону».
У зв’язку з цим із 5 лютого Groupement des routiers français розпочинають акцію, мета якої – привернути увагу до проблем, з якими стикається транспортна галузь Франції. Суворе блокування логістичних зон заплановано у п’яти стратегічних точках Франції, включаючи Бретань, район Ліона, Париж, південний схід Франції та Тулузу.
«Як ми бачимо, млява реакція ЄС на блокування кордону та дорожнього руху – це не лише по відношенню до України, це, на жаль, стандартна практика. Будемо спостерігати, як ЄС буде цю проблему вирішувати», – зазначила Ірина Коссе.
Нагадаємо, у Польщі починаються масштабні протести фермерів щодо імпорту української агропродукції.