Через ракети з Ємену аграрні вантажі підуть в обхід Африки
Через страйки водіїв у Польщі та через те, що яблуко досі не віднесено до продуктів, що швидко псуються, автомобілі з яблуками та іншими товарами, які не подлягають категорії швидкопсувних продовжують стояти у черзі на кордоні. Останній тиждень наша компанія та Українська асоціація аграрного експорту ініціювали та брали участь у обговореннях щодо спрощення процедури переходу кордону з метою пришвидшення доставки товару. Хоча і не вдалось віднести яблука свіжі до швидкопсувних продуктів, все ж позитивні зміни відбулись і тепер можливо ставати в електронну чергу до приїзду авто на кордон фізично. Але це не вирішило ситуацію докорінно. Проміжково Кабмін домовився з польською стороною, прийнявши деякі її позиції, які б мали полегшити ситуацію, а тим часом поляки оголосили нові страйки. Тому ситуація поки незмінна. І все, що не швидкоспувне, стоїть на кордоні, що значно ускладнює логістику та веде до її подорожчання.
До цього додаються фактори того, що у кінці року, як завжди, кількість дозволів на проїзд автотранспортом через кордон в сторону ЄС зменшується, і це також тягне ціну логістики догори. До того ж водії в ці дні бажають святкувати новорічні свята у колі сім’ї та самі відмовляються від поїздок. Це теж збільшує ціну на логістику. Наприклад, ціна відправки контейнера до Констанци злетіла на 1,5 тис. євро від звичайної ціни 2-2,5 тис. євро. На даний момент таке транспортування коштує до 4 тис. євро. Таку ціну економіка експорту яблук не переварює і таких коливань не витримує. Тому експортери, вимушені виконувати контракти, або йдуть на значне зменшення маржі і навіть збитки, або взагалі відмовлятись від них там, де це ще можливо, та переносити програми на післяноворічний період.
І навіть в цьому разі можна було б працювати – відвантажувати щось в нуль, виконуючи контракти, але останніми днями через атаку ракетами, випущеними з частини Ємену, контрольованою хуситами, по морським контейнеровозам великих морських ліній у Червоному морі, вчора почали приходити відміни букінгів (бронювань) морських контейнерів, зокрема для перевезення яблук з ЄС та України.
Найбільші світові перевізники – Maersk, CMA, MSC та Hapag-Lloyd озвучили, що вимушені призупинити транзит вантажів через Суецьку протоку на Середній Схід та чекати на зміну політичної ситуації. Тим часом вони якось планують виконувати свої зобов’язання – скоріш за все альтернативними маршрутами. По факту з Україні та деяких країн Європи він єдиний – через Гібралтар та огинаючи Африку із заходу. Ще гіпотетично можна припустити, що торгові суда підуть Червоним морем у супроводженні воєнно-морських конвоїв. Звичайно це збільшить вартість логістики та транзитний час товару в морі. Поки що ми не знаємо, наскільки це вплине на економіку, щоб давати подальші прогнози.
Оскільки ситуація досить нестандартна, деякі логісти продовжують приймати букінги – складно зрозуміти, чому. Можливо, деякі лінії вже прийняли рішення щодо альтернативних шляхів та вже бронюють на ці напрямки. Але я точно можу сказати, що нам та деяким нашим партнерам та конкурентам вже відмінили букінги. Не думаю, що хтось станом на зараз може дати якийсь прогноз подальшого розвитку подій. Єдине, що можна зараз гіпотетично припустити, що перевізники будуть виконувати ті контракти, які вже в дорозі. Прецеденти свідчать про те, що вартість тих букінгів, які не відмінені, зазвичай залишається незмінною.
Якщо рахувати сортований, запакований товар, який лежить на складі в Україні та вже готовий був відправитись в дорогу на Середній Схід, – це принаймні сотні тонн яблук. Якщо взяти всі вантажі з України, то можливо, це десятки тисяч тонн.