АМКУ пропонує повернути державний контроль за обігом пального
Після дефіциту пального на роздрібному ринку навесні 2022 року, АМКУ розпочав два дослідження. Перше пов’язане із виявленням причин і чинників, що вплинули на обмеження пропозиції на ринку роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів (високооктанові бензини та дизельне пальне); друге – зі встановленням цін на пальне протягом 2022 року.
Про це повідомляє прес-служба Антимонопольного комітету України.
Предмет вказаних досліджень є комплексним та стосується як дій суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність на всіх ланках обороту пального, так і умов функціонування ринків. Зокрема, залежність динаміки зміни роздрібних цін на пальне та обсягів реалізації від попиту на ринку, реальної наявності товару, а також, що не менш важливо – від заходів державного регулювання та контролю, що діяли або скасовувались протягом досліджуваного періоду.
АМКУ ще не має остаточних результатів дослідження, проте підвищений попит на пальне в будь-який момент може призвести до повторення ситуації квітня-травня 2022 року. Тому АМКУ вирішив терміново звернутися до КМУ з наступними основними проблемними питаннями:
- Неможливо оцінити обсяги ринків пального, а також реальний попит та пропозицію на пальне, після введення військово стану в країні.
- Дії, направлені на зменшення дефіциту нафтопродуктів в умовах воєнного стану є недостатніми або не виконуються належним чином.
Враховуючи наведене вище, АМКУ надає КМУ наступні пропозиції:
- Визначити орган державної влади та покласти на нього повноваження щодо складання та ведення фактичних і прогнозних балансів попиту та пропозиції пального на відповідному ринку для недопущення виникнення дефіциту.
- Ініціювати внесення змін до Податкового кодексу України щодо відновлення подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування.
- Надати доручення Міністерству економіки України, Міністерству фінансів України та Міністерству інфраструктури України щодо невідкладного виконання вимог пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2022 року № 638 «Деякі питання здійснення публічних закупівель нафтопродуктів в умовах воєнного стану з метою зменшення їх дефіциту на внутрішньому ринку».
АМКУ повторно звертає увагу, що вказані пропозиції КМУ не є «крапкою» у вказаних дослідженнях. Наразі продовжується збір та аналіз інформації від учасників ринків пального на предмет порушення конкурентного законодавства під час:
- можливого обмеження пропозиції на ринку роздрібної реалізації пального протягом квітня-травня 2022 року;
- схожої цінової політики суб’єктів господарювання, не пов’язаних відносинами контролю, після скасування державного регулювання цін (шляхом установлення граничного рівня торгівельної надбавки, що нараховувалася до середньої вартості 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних).
Висновки щодо цих порушень, зокрема, й оцінка впливу державного регулювання цін у вигляді граничного рівня торгівельної надбавки, що нараховувалася до середньої вартості 1 літра дизельного пального та бензинів автомобільних, а також запровадженої формули розрахунку середньої вартості бензинів та дизельного пального у вигляді, яка визначалась Міністерством економіки на підставі розрахунків АТ «НАК «Нафтогаз України», будуть надані найближчим часом (в обсягах, які можливо розголошувати в умовах воєнного стану).
Нагадаємо, Держпродспоживслужба оштрафувала АЗС на суму понад 70 млн грн.