Зернова сівалка AMAZONE забезпечує сучасні вимоги українських аграріїв до сівби зернових
Забезпечити сходи
Сучасні вимоги до сівби зернових — це посушливі умови, висока продуктивність і універсальність
Компанія AMAZONE багато працювала над розробленням зернової сівалки, яка б могла забезпечити низку вимог українських аграріїв. Результатом стала модель Condor. Це пневматична зернова сівалка з анкерними сошниками шириною захвату до 15 м і 3-секційним бункером на 7800 л.
Як працює
Під час руху долотоподібний сошник надійно прибирає рослинні рештки з борозни, й таким чином гарантується щільний контакт між посівним матеріалом і ґрунтом, зменшується втрата вологи завдяки малому переміщенню ґрунту у формуванні посівної борозни. Стабільність глибини висіву досягається за допомогою опорного колеса, що рухається за сошником. Навіть під час сівби дрібнонасінних культур на мінімальну глибину (ріпак, льон) глибина не змінюється. Після потрапляння насіння у ґрунт борозна закривається й ущільнюється, тож навіть у посушливих умовах насінини мають щільний контакт із вологим ґрунтом. Сівалка не потребує великої потужності трактора, бо агрегат не створює значного опору. За рахунок великої ширини захвату, а також великого 3-секційного бункера, вдається досягати значної змінної продуктивності. В умовах, коли оптимальні строки сівби з кожним роком стають коротшими, аграрії змушені максимально пришвидшувати посівну кампанію.
Легко завантажувати — зручно сіяти
Великий бункер — це менша кількість заправок. Наприклад, однієї заправки вистачає на 42,5 га, якщо сіяти пшеницю з нормою 150 кг/га. Також є можливість одночасного внесення мінеральних добрив. Після утворення вторинної кореневої системи рослини мають достатньо поживних речовин для активного розвитку. Розділення бункера на три частини дає змогу одночасно висівати дві культури. Круті й гладкі стінки забезпечують мінімальний залишок матеріалу всередині та значно полегшують очищення. Щоб збільшити навантаження на задню вісь трактора, бункер на сівалці винесено далеко вперед.
Для покращення подачі матеріалу бункер постійно перебуває під тиском. Для цього на верхніх кришках передбачено спеціальні ущільнювачі. На лінії подачі встановлено шлюзові живильники, які забезпечують у кожному дозувальному пристрої необхідний тиск. Оператор може проконтролювати тиск за допомогою манометра.
Заповнення агрегата є досить зручним. Оператор підіймається відкидними сходами на широку платформу, з якої виконує всі дії. Отвір у бункері великий, тож труднощів не виникає. Матеріали можна завантажувати як з біг-бегів, так і з причепа-перевантажувача
Дозування й калібрування
Для калібрування застосовують калібрувальні лотки й точні ваги, що зберігаються в інструментальному ящику. Оператор має зручний доступ для встановлення або заміни дозувальних котушок, очищення й техобслуговування дозувального апарата. Так само просто можна виконати механічне калібрування дозувальних апаратів, а також вимкнути половину сошників — за потреби. Безступеневий редуктор дає змогу плавно змінювати норму висіву в діапазоні 2–400 кг/га.
Зручніша і досконаліша система дозування з електричним приводом значно спрощує налаштування сівалки. Це можна робити безпосередньо з термінала в кабіні трактора. Назовні доведеться лише калібрувати дозувальні апарати й встановлювати котушки відповідно до культури. З термінала можна примусово вимикати половину секцій — на відміну від механічного варіанта це також робиться з кабіни. За потреби сівалкою можна керувати будь-яким терміналом ISOBUS
У стандартній комплектації виробник оснащує моделі Condor 12001-C і 15001-C дозувальними котушками з робочим об’ємом 20 см³ (для норми 1,8–20 кг/га), 210 см³ (для норми до 140 кг/га) і 600 см³ (для норми понад 140 кг/га). За потреби власник може самостійно змінити робочі параметри котушки за допомогою закладних кілець. Нові параметри котушки можна ввести в термінал, щоб система точніше працювала.
Точна сошникова система ConTeC pro
Для дотримання глибини висіву і гарантованого контакту насіння з вологим ґрунтом у сошниках ConTeC pro реалізовано таку концепцію сівби. Борозна очищується від рослинних решток, сухий ґрунт зміщується вбік, у зону міжряддя. Відповідно, насіння у будь-якому разі потрапляє в шар вологого ґрунту, що забезпечує появу рівномірних сходів. Мікрорельєф і наявність рослинних решток у міжряддях забезпечують протиерозійний захист і мінімізують втрату вологи через випаровування. Глибина ходу кожного сошника контролюється індивідуально. Таким чином, досягається ідеальна адаптація до нерівностей ґрунту по всій ширині захвату. Для надійного відкриття борозни та кращого зворотного ущільнення створюється тиск на кожен сошник у 120 кг.Глибина регулюється за допомогою відповідного важеля. У разі зміни умов оператор може швидко скоригувати налаштування.
Передня сторона долотоподібного сошника укріплена твердосплавними пластинами, які забезпечують великі інтервали між замінами, зменшення часу на технічне обслуговування і загальне зниження експлуатаційних витрат на сівалку. Сошник впевнено заглиблюється в ґрунт завдяки агресивній установці носка. Кут установки — 68° або 50° для твердих ґрунтів.
Ураховуючи, що умови в межах одного поля можуть змінюватися, виробник уже в серійній комплектації запропонував гідравлічне регулювання тиску на сошники. Від цього залежить інтенсивність розчищення борозни, стабільність проникнення сошника у ґрунт і ступінь зворотного ущільнення. Керування з кабіни трактора забезпечує максимальну зручність, тиск зчитується на манометрі й за шкалою. Таким чином, оператор може швидко реагувати зміні ґрунтових умов або погоди.
Ця сівалка може бути запропонована з двома варіантами міжрядь на вибір.
• 25 см або 33,3 см за ширини захвату 12 м;
• 25 см або 31,3 см за ширини захвату 15 м.
Міжряддя 25 см пропонується як класичний розмір у типових степових регіонах із незначним ризиком посухи за рясних опадів і потенційно високого виробництва біомаси. Міжряддя 33,3 і 31,3 см більше популярні в посушливих регіонах для швидкої сівби з невеликими нормами в умовах дефіциту часу або браку вологи. Широке міжряддя й низька норма висіву забезпечують більше вологи для окремої рослини. Проте продуктивність сівби вища, а витрати пального — менші.
За потреби сівалка здатна відразу утворювати технологічні колії внаслідок перекриття відповідних сошників. Це реалізовано за допомогою електроприводу, а керування здійснюється з бортового комп’ютера. Для 12-метрових сівалок технологічні колії можна утворювати з періодичністю 24 м, 36 і 48 м, а для 15-метрових — з періодичністю 30 м, 45 і 60 м. Залежно від побажань покупця розташування елементів для створення технологічних колій готують на заводі.
Опорні колеса пропонують у 4-х варіантах. Наприклад, пневматичне колесо є універсальним завдяки можливості змінювати тиск усередині. Це дає змогу працювати по різних ґрунтах за різної вологості. Для посушливих умов пропонується колесо, заповнене піною. Колесо з V-подібним профілем, заповнене піною, забезпечує максимальне зворотне ущільнення на дуже легких ґрунтах і під час сильної посухи. Ще один варіант пневматичного колеса з мінімальною порожниною дає хороше зворотне ущільнення вологого ґрунту й може використовуватися на стерні соняшнику, кукурудзи та ріпаку без ризику пошкодження.
Контроль висіву — запорука якості
Однією з найважливіших для сучасних сівалок опцій безперечно є контроль висіву. У сівалках Condor пропонується два варіанти контролю насіннєпроводів за допомогою термінала AmaTron 3 і через протокол ISOBUS. У першому варіанті датчики, встановлені відразу після розподільчої головки, приєднано до термінала AmaTron 3, їх може бути від 2 до 96. Інформація про роботу насіннєпроводів виводиться на термінал, і в разі їх забивання подається сигнал оператору. Робота з ISOBUS відрізняється тим, що інформація з датчиків передається через ISOBUS-розетку не термінал трактора або термінал Amazone ISOBUS. З тим система контролю може працювати у фоновому режимі, і на екран видається повідомлення в разі забивання насіннєпроводу або іншої помилки.
Зручно в дорозі
Незважаючи на чималу ширину захвату, сівалка є досить компактною. У транспортному положенні їх ширина не перевищує 3 м, тож пересування вузькими дорогами не є проблемою. Ходова частина оснащується гідравлічними або пневматичними гальмами.
Владислав Олійник