Як вийти на ринок молочних продуктів Бангладеш
Бангладеш ‒ цікава країна і перспективний напрямок експорту української молочної продукції. Останніми роками вона купує багато нашого сухого молока, починається робота по сухій сироватці.
Отже, зупинюся детальніше на молочних продуктах із найбільшим потенціалом для експорту до Бангладеш.
Сухе молоко: знежирене до 1,5% й незбиране 26%. На цей продукт великий попит, бо його використовують у кулінарії і як основу для різних молочних продуктів. Узагалі Бангладеш має розвинену культуру споживання молочних продуктів. Більшість традиційних десертів тут мають молочну основу, деякі молочні продукти використовується в релігійних обрядах.
Ультрапастеризоване молоко. Його популярність зростає через тривалий термін зберігання і зручність використання. Та за експорту цього продукту, найімовірніше, доведеться домовлятися з якимось із чотирьох місцевих лідерів молочного ринку. Далі поясню чому.
Суха сироватка. Її використовують у кондитерській промисловості, для харчових добавок.
Основна проблема з цією азійською країною ‒ логістика. Товари можуть бути в дорозі й кілька місяців: тому потенціал для експорту мають молочні продукти з терміном придатності хоча б рік.
Населення Бангладеш ‒ 165 млн людей, ринок доволі великий. Товарообіг між Україною й Бангладеш у 2023 році був на рівні $347 млн, і значну частку його складає молочна продукція.
Обсяг молочного ринку країни чималий ‒ близько $2,5 млрд. А щорічне зростання прогнозується на рівні 5% ‒ не лише завдяки збільшенню населення, а й економічному розвитку. При цьому попит перевищує внутрішню пропозицію, тобто є можливість зовнішнім виробникам заходити зі своєю продукцією. Так, вартість імпорту молочних продуктів у 2023 році була близько $350 млн.
Також хотілося звернути увагу на той факт, що Бангладеш найближчими роками прогнозують перехід з категорії країн, що розвиваються, на вищий щабель.
Відповідно зростає купівельна спроможність населення. Активізується і попит на деякі молочні категорії, наприклад ультрапастеризоване молоко.
Найбільшим постачальником молочних продуктів до Бангладеш є Нова Зеландія. Основний продукт, який вона постачає, ‒ сухе знежирене молоко. І для України це також ключова позиція. Бангладеш посідає друге місце за обсягом імпорту українського сухого знежиреного молока після Польщі: близько 15%. І виторг від експорту щороку зростає.
Звісно, експорт молочної продукції до Бангладеш має свої особливості.
‒ Більшість населення країни ‒ мусульмани. Тому насамперед необхідна сертифікація Halal.
‒ Якість і безпечність. Не варто робити знижку на те, що це ‒ країна, яка розвивається. Попри це, вона має високі вимоги щодо якості. І новозеландська продукція – якраз із таких. Тому наявність ISO та HACCP торує шлях до цього ринку.
‒ Фінансова ситуація в Бангладеш ‒ не з простих. Через це основний метод роботи з експортно-імпортними операціями ‒ це акредитиви. На нашому ринку їх практикують дуже зрідка. Тому якщо виробник хоче вийти без посередника на ринок Бангладеш, йому варто детальніше дізнатися про акредитиви і бути готовим з ними працювати.
‒ Бізнес-культура передбачає пошук локальних партнерів. На ринку перероблення молока Бангладеш панує олігополія: 90% належить чотирьом місцевим переробникам. Серед них і найбільший ‒ державна корпорація Milk Vita, частка якої становить понад 40% ринку. Aarong Dairy та PRAN ‒ по 24%, Farm Fresh ‒ 2%, решта 10% ‒ інші учасники. Тому ці згадані чотири виробники диктують і умови, і визначають, де і в якій кількості продаватиметься молочна продукція.
Партнерами у Бангладеш можуть бути і виробники солодощів, кондитерські фабрики.
Хочу наголосити, що дуже важливо виконувати всі зобов’язання, працювати стабільно, тримати високу якість ‒ тоді відповіддю буде їхня лояльність. Але незначна недбалість, неуважність до дрібниць може зруйнувати партнерство.
‒ Маркетинг і просування. Експортована продукція має бути в брендованому пакованні. Якщо, до прикладу, 25-кілограмові мішки сухого молока, то обов’язково з брендом заводу. На це звертають особливу увагу.