Точка зору

Як розблокувати податкову накладну

 

Механізм із припинення реєстрації податкових накладних, який працює «на повну» вже два місяці, спричинив хвилю невдоволення в аграрній бізнес-спільноті.

 

Судячи з кількості випадків заблокованих податкових накладних (ПН), ситуація набула загрозливих масштабів. Воно й зрозуміло: в разі такого «форсмажору» продавець змушений подавати стоси документів у податкову, і доки накладну не буде розблоковано, покупцю не бачити свого права на податковий кредит, як власних вух. Звісно, що покупцю відомо про цю ситуацію, оскільки він, як і продавець, отримує відповідну квитанцію. Однак фактично позбавлений будь-якого активного впливу на процес із розблокування ПН. Тому, панове покупці, будьте прискіпливі, перевіряючи своїх постачальників.

 

Ложкою меду в цій бочці з дьогтем є припинення перебігу 365-денного строку, що є граничним для можливості зарахування сум за такою накладною до податкового кредиту. До того ж не всі податкові накладні моніторить фіскальна служба. Тож тим, хто має невеликі обороти (до 500 тис. гривень на місяць), нічого хвилюватися: малий бізнес, як мовиться, блокування обходить стороною. Всі решта мають бути напоготові. То які ж підстави для блокування податкових накладних продавця (постачальника товарів) та як із цим боротися?

 

Блокування відбувається не відразу. Під час реєстрації ПН відбувається автоматизований моніторинг. Якщо, наприклад, агропідприємство не погоджується з тим, що його податкова накладна має «недоліки», то воно має право подати відповідну таблицю, де може пояснити специфіку своєї діяльності. Бувають випадки, коли цього виявляється достатньо.

 

Якщо все ж таки податкова накладна заблокована, то у відповідній квитанції обов’язково вказують обставину, що послужила підставою для таких дій із боку фіскальної служби. Найпопулярніша причина блокування ПН в агросекторі — це невідповідність між обсягами продукції «на вході» й «на виході» з товарами, що їх податківці визначають як «ризиковані».

 

Якщо реєстрація ПН припинена, необхідно подавати письмові пояснення й документи, звісно, зважаючи на причину блокування. Зауважу, що ДФС сама вказує, які документи слід подати. По суті, суб’єкту господарювання доведеться документально підтвердити купівлю або продаж продукції. Зокрема, йдеться про первинні бухгалтерські документи, договори, акти, сертифікати якості, якщо такі потрібні, товарно-транспортні накладні, або інші документи, що підтверджують переміщення продукції, банківські розрахункові документи, банківські виписки та будь-які інші документи, що підтверджують позицію платника податків. Усі вони мають бути надані в податкову за місцем обліку. Розглядаються пояснення протягом п’яти днів. Якщо документи не подано, ви отримуєте відмову в реєстрації ПН. Якщо навіть і після подання пояснень отримано відмову, варто йти до суду.

 

Утім, у превентивних цілях не рекомендую закуповувати міндобрива, ЗЗР чи інші матеріально-технічні ресурси з Європи чи Штатів, якщо ви точно знаєте, що вони «не проходили» митницю. Як і контрагента, не завадить попередньо перевіряти й товар. Адекватно оцінити ефективність нововведення може кожен, кого якоюсь мірою воно стосується. Щоправда, лише через певний час після його застосування. А от для того, щоб забезпечити справедливий баланс інтересів бізнесу й держави, слід уже сьогодні подбати, аби після такої перевірки ПН фіскальна служба в жодному разі не могла оспорити податковий кредит. Тобто аби його відшкодування на користь платників податків відбувалося без будь-яких перевірок.