Точка зору

В тому, що лохина із року в рік дешевшає, катастрофи не бачу

Олег Шишмарьов
директор ТОВ «Ягоди Галіївки», Житомирська обл.

Наші 19 га були закладені біля села Галіївка Чуднівського району на Житомирщині в 2018–2020 роках. Можна сказати, що серед виробників ми –– новачки, ті, хто прийшов у лохиновий бізнес на хвилі буму. При цьому ми відразу усвідомлювали, що ринок стрімко розвивається й не виключено, що невдовзі пропозиція перевищить попит, а ціни падатимуть. Тому, коли складали бізнес-план, за ринкової ціни у 6 доларів за кілограм, що була на той момент, розрахунки вели, виходячи з ціни у 3 долари. За ними наші вкладення мають окупитися впродовж шести років. 

Цього року врожаї добрі. Таких приморозків, як у минулому сезоні, не було. Тому на високі ціни сподіватися було не варто. Сезон стартував наприкінці червня із 400 грн/кг. У липні ціни почали швидко знижуватися. 18–20 липня на «Столичному» оптові партії віддавали по 100–130 грн/кг. Роздрібні ціни, залежно від регіону, встановилися на рівні 160–220 гривень. 

Не думаю, що з лохиною станеться так, як свого часу із садовими суницями чи малиною, коли фермерам було невигідно навіть збирати врожай. Це ягода зовсім іншого ґатунку. Наразі йде освоєння свіжого ринку. Коли він насититься і ціни впадуть, то, по-перше, розшириться коло споживачів, і ми будемо мати прибуток за рахунок обороту, а по-друге, лохина стане привабливою для переробників. Іншими словами, відкриються нові можливості, тож будемо працювати на них. Крім того, насадження лохини довготривалі, розраховані на 30–40 років, тому встигнемо і вкладення окупити, й заробити. 

Серед найближчих планів ТОВ «Ягоди Галіївки», засновником якого є компанія «АІК Груп», –– будівництво холодильника для швидкого охолодження і пролонгованого збуту, придбання рефрижератору. Наразі продаємо весь урожай гуртовикам, які самостійно забирають його. Для них достатньо ягоди трохи охолодити в затінку. Для торговельних мереж, у які ми збираємося увійти, температура продукції не повинна перевищувати 3 °С, тож поступово вивчаємо шляхи реалізації в супермаркетах. Я трохи розчарований тим, що не відчув під час спілкування з менеджерами великого бажання працювати з виробником напряму, хоча це єдиний спосіб розмістити на полицях якісну продукцію. 

Головним завданням нашого господарства наразі є вирощування високоякісної та солодкої ягоди великого розміру. Адже, чим далі, тим вибагливішими стають споживачі, і для успішної конкуренції на цьому ринку якість продукту має бути на першому місці.