Точка зору

Світовий ринок овочів за п’ять років зріс на 7%

Ольга Крюкова
аналітик компанії AgriStatis Research

Дослідницька компанія AgriStatis в рамках реалізації проекту з технічної допомоги маркетингу плодоовочівництва в Узбекистані Shirin Meva зробила огляд світового ринку овочів і фруктів. В огляді відзначені країни, які є ключовими гравцями на міжнародній арені овочів і фруктів, найактивніші сезони імпорту, а також продукти, що найчастіше імпортувалися у 2019 році.

Порівнювалися країни станом на 2019 рік, оскільки не в усіх країн вже є статистика за 2020 рік. Так, 41% світового імпорту розділили між собою 5 країн: США з часткою в 16%, Німеччина –– 9%, Великобританія –– 6%, а також Франція і Канада –– по 5%.

З 2015 до 2019 року приріст світової торгівлі овочами становив 7%.

Варто звернути увагу на структурні зміни ринку овочів з 2015 по 2019 роки. Так, більшу популярність серед свіжих овочів отримали: солодка картопля, інша назва –- батат (+79%), селера (+51%), картопля (+42%), брюссельська капуста (+32%), кольорова капуста і броколі (+28%). Серед перероблених продуктів: консервовані гриби роду печериць (+64%), сушені гриби й трюфелі (+53%), картопля заморожена сира або приготовлена на пару (+25%), заморожені суміші овочів (+21%).

Найбільш популярними овочами в імпорті ключових гравців у 2019 році стали картопля і томати, також зафіксований великий обсяг імпорту цибулі й цибулі-шалот, заморожених овочів сирих або приготованих на пару, солодкого перцю. Наприклад, в Індії стрімко збільшується імпорт цибулі, суміші овочів, спаржі й часнику.

Натомість найбільший спад з 2015 по 2019 рр. стався в імпорті бульб маніока –– на -51% (маніок їстівний, або касава — важлива харчова коренеплідна тропічна рослина). Основною причиною стало зниження попиту на внутрішньому ринку Китаю на бульби маніока, оскільки в Китаї зросло виробництво кормової кукурудзи, яка є його головним конкурентом.

Овочі мають певну сезонність імпорту. Найбільше зростання імпорту припадає на період з листопада по березень, а найбільший спад —- на період із липня по серпень, коли у країн доволі високий рівень самозабезпечення овочами.

Що стосується експорту овочів, то на 5 ключових країн припадає 53% світового експорту. У 2019 ними стали: Китай –– 14%, Нідерланди і Мексика –– по 11%, Іспанія –– 10%, а також США –– 7%.

Посилило свої позиції як експортер Марокко –– +54%. Таке збільшення експорту пояснюється стратегічним розвитком сільського господарства країни, суть якого полягає у збільшенні частки сільгоспвиробництва у ВВП Марокко, а також в удосконаленні іригаційної системи агропідприємств плодоовочевої продукції.

Щоб потрапити на стіл до споживача, імпортні овочі подорожують по світу в середньому близько 3 000 км. Наприклад, постачальникам Японії потрібно близько 4 300 км, а Бельгії –– всього лише 1 100 км.

Крім того, за результатами проведеного огляду стала помітною тенденція до урбанізації і збільшення попиту на продукцію швидкого приготування й споживання, таку як: заморожені суміші овочів, чищена картопля, томати. А також те, що все більше країн намагаються самостійно задовольняти попит на продукти харчування і розвивати галузь сільського господарства для самозабезпечення продовольством.