Точка зору

Ситуація на ринку змушує виробників курятини застосовувати короткострокові стратегії

Аліна Сич
генеральний директор ПАТ «Володимир-Волинська птахофабрика»

 

За теперішніх умов виробники курятини стикаються з різними проблемами. Одна з них — занижена ціна на м’ясо птиці. Пов’язано це із сезонним зменшенням споживчого попиту на м’ясо бройлера у зв’язку з початком Великого посту. Паралельно збільшується собівартість виробництва курятини.

 

Наразі птаховиробники активно шукають шляхи здешевлення своєї продукції: змінюють рецептури для виготовлення кормів залежно від ціни складових, збалансовують поживність комбікорму та його вартість, шукають шляхи зменшення витрат на енергоносії й переходять на альтернативні варіанти опалення. Ті підприємства, що мають можливість експортувати товар, нарощують закордонні постачання. Таким шляхом іде й наша компанія: щоб розпочати відвантаження в мусульманські країни, у другій половині 2015 року ми отримали сертифікат Халяль. У 2016 році плануємо активно реалізовувати курятину в арабські країни, а також країни Африки й Азії.

 

Негативно позначилося на ринку курятини скасування спецрежиму для підприємств АПК та введення ПДВ. Скасування спеціального режиму ПДВ негативно вплине на всіх сільськогосподарських товаровиробників. До того ж не передбачаються державні дотації, які підтримали б розвиток сільського господарства. Найімовірніше, обсяги виробництва сільгосппродукції зменшуватимуться. Виробництво багатьох її видів балансуватиме на межі рентабельності, знижуватиметься конкурентоспроможність аграрного бізнесу, через брак обігових коштів підприємства потребуватимуть залучення кредитних коштів, що призведе до збільшення собівартості продукції. Негативним чинником для аграріїв також є збільшення нормативно-грошової оцінки земель сільгосппризначення. Проте слід зазначити хоч і невеликі, але позитивні нововведення: змінилася ставка ЄСВ, що зменшить навантаження на фонд заробітної плати.

 

Зміни в Податковому кодексі також призведуть до того, що птахогосподарства втратять частину обігових коштів, які могли б використати як на розвиток фабрики, так і на підтримку сіл, на території яких розташовані виробничі потужності.

 

Прогнозовано відбудеться збільшення вартості птахівничої продукції, оскільки дорожчають компоненти комбікормів. Також на собівартість курятини впливає здороження ветеринарних препаратів, які здебільшого купуються за валюту.

 

Отже, збільшення податкового навантаження, нестабільний курс валют на тлі падіння гривні утруднюють побудову довгострокових інвестиційних планів. Через це учасники ринку змушені застосовувати короткострокові стратегії. Дуже високі відсотки ставки українських банків також не дають можливості активно залучати фінансові ресурси для розвитку.

 

Незважаючи на сумні прогнози, істотного зменшення виробництва курятини в Україні не відбуватиметься. Є птахогосподарства, що тимчасово утримуються від посадки бройлерів, однак деякі заплановано нарощують виробництво. Наше підприємство не збирається зменшувати обсяги виробництва, а планує вдосконалюватися й відповідати всім європейським нормам, виходити на нові ринки збуту, хоча зміни в Податковому кодексі негативно позначаться й на нашій діяльності.