Полуниці й лохина –– в зоні ризику через коронавірус
Ситуація з коронавірусом однозначно внесе корективи в роботу агросектору. Питання лише в тому, наскільки швидкими й масштабними вони будуть.
Слід очікувати, що матиме місце нестача робочої сили.
За даними, які надходять із США, у них можуть бути проблеми зі збиранням полуниць та інших ягід. Так само за збирання полуниць найбільше порівняно з іншими ягодами хвилюються українські фермери, оскільки це рання ягода, масове плодоношення якої припадає на травень-червень. Сподівань на те, що ситуація з коронавірусом до цього часу стабілізується, небагато.
По-перше, як пишуть аналітики в США, буде ускладнений сам процес збирання, який передбачає дотримання певних відстаней між працівниками на всіх виробничих етапах.
По-друге, ускладнене переміщення людей всередині країни, а це серйозна проблема, оскільки на ягідні підприємства з’їжджаються збиральники з різних регіонів, а в деяких випадках і з інших країн.
По-третє, у разі, якщо хтось із робітників на зміні захворіє на коронавірус, усю зміну треба відправляти на карантин і замінювати іншими людьми.
Це проблема не лише для України чи США, це проблема для ягідного сектору в усьому світі.
Виробники лохини й ремонтантної малини поки зберігають оптимізм, сподіваючись, що до часу достигання ягід ситуація врівноважиться. Однак і в них є проблеми.
Наприклад, у США є проблема з запиленням лохини. Відомо, що лохина є самозапильною культурою, але для якісного врожаю потребує додаткового запилення. Проте в умовах карантину це може стати проблемою, оскільки в США бджіл для запилення може використовувати декілька виробників лохини в різних регіонах, а перевезення бджіл дещо ускладнене. Отже, американські виробники вже говорять про те, що врожайність лохини через цей фактор може бути меншою.
Але крім коронавірусу, не варто забувати й про інші фактори стресу для агросектору, зокрема про погодні катаклізми: заморозки, повені чи посухи.
Щодо попиту на свіжі органічні овочі та фрукти в США, напевно можна прогнозувати, що він зменшиться. Люди втрачатимуть дохід через карантин і пандемію, тож і купуватимуть менше, особливо преміальної продукції.
Багато підприємців намагалися зустріти стрибок попиту на початку карантину, коли населення масово закуповувало продукти, щоб якомога рідше виходити з дому. Цей понаднормовий попит може зменшитися так само різко, як і почався, виходячи з досвіду Китаю та США. Звісно, люди продовжують купувати харчі, однак уже не так активно. Значна частина попиту перемістилася в інтернет.
Я раджу всім виробникам розглядати різні сценарії розвитку, завжди мати план Б і поставити собі питання: «Якщо карантин і криза триватимуть вічно, як за таких умов ваша компанія буде розвиватися?». Це допоможе Вам пристосуватися, оскільки працювати в змінених реаліях доведеться тривалий час.