Точка зору

Лохина не може коштувати дорожче, чим малина

Віктор Фарафонов
консультант з ягідництва

Площі під лохиною збільшуються щороку. Навіть цього року деякі українські виробники посадили нові плантації. У першу чергу розширюються ті, хто хочуть стати експортерами.

В Європі на протязі декількох останніх років є тенденція до зниження екстремально високих червневих цін до середньоєвропейського рівня. Додалися нові плантації ранніх сортів у Сербії, Румунії та Іспанії, пік продаж в цих країнах якраз приходиться на червень місяць.

Середньорічні гуртові ціни в Європі, відносно минулого року, очевидно, будуть продовжувати тенденцію до зниження до рівня 3-4 євро/кг. Не можна говорити, що вирощувати лохину стане не рентабельно. Але частково прибутковість знизиться, не тільки за рахунок зниження цін, але і збільшення витрат (паливо, добрива і т.д)

Внутрішні ціни просіли за рахунок зниження попиту та девальвації гривні.

Вартість лохини дещо зросте в серпні та вересні, наприкінці європейського сезону.

Війна додала нервозності невеликим виробникам. За тиждень після початку сезону знижують ціну на 100 грн/кг. Демпінгують дрібні виробники, яким немає де зберігати ягоди. Великі можуть зберігати продукцію до 4 тижнів, а у камерах з модифікованим газовим середовищем до 9 тижнів.

До такого стану речей варто ставитися філософські.

Дрібні виробники при побудові бізнес-плану мають орієнтуватися на ціну 1,5-2 євро/кг, та урожайність 5 (а не 15) тонн/га. Для суперціни у 3-4 євро/кг потрібна суперякість, суперохолодження, значні вкладення в технологію.

Тож слід рахувати виручку та витрати. Прибуток у 100% – дуже гарний результат.

Уже минув час, коли лохина була екзотикою. Тепер ця ягода продається круглий рік. На ринку свіжої ягоди лохина не може коштувати дорожче, чим малина адже малину вирощувати, збирати та зберігати важче. А на ринку переробки ціна малини має бути вищою за ціну лохини.

На внутрішньому ринку гуртову ціну на м’які ягоди від 80 до 150 грн/кг, в залежності від періоду продаж та якості ягід, можна вважати гарною та прибутковою.

Дрібні виробники мають перспективу на внутрішньому ринку за умови кооперації або організації зеленого туризму на плантації чи ніші збуту безпосередньо “від виробника до покупця” на полі, продажу через інтернет з доставкою. В такому випадку вони будуть мати можливість продавати свій товар за екстраціною 200 грн/кг і вище.

Цікава перспектива будівництва тунелів для лохини та інших ягід за допомогою державної грантової програми.