Точка зору

Кроки, необхідні для рівної конкуренції між автомобільними та залізничними перевезеннями

Валерій Ткачов
заступник директора департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця»

Залізниця є найдешевшим та найекологічнішим (після річкових перевезень) видом транспорту. Як правило розвинуті держави фінансово підтримують залізничні перевезення з метою підтримки власної економіки, а також для загальної декарбонізації економіки (зменшення шкідливих викидів) й збільшення рівня екологічності транспорту. Наприклад, залізничний електровоз одночасно транспортує 57 вантажних вагонів з приблизно 4-4,5 тис. тонн вантажів, це еквівалентно перевезенню партії вантажу 200 вантажними автівками. Рівень викидів шкідливих речовин і шкоди для екології при перевезенні вантажів автотранспортом ви можете собі уявити.

Слід додати, що залізничний транспорт України має великий потенціал для збільшення обсягів перевезення вантажів. Наприклад, в 2007-2009 роках залізничними шляхами України транспортували поняд 500 млн тонн вантажів на рік, у довоєнний період річні обсяги перевезень коливалися у діапазоні 310-370 млн тонн на рік.

Основними причинами зменшення загального обсягу перевезення вантажів залізницею є: загальне зменшення вантажної бази (зменшення кількості вантажів, що генерує промисловість) та перехід вантажів з залізничного на автотранспорт.

Наразі автомобільний транспорт має декілька неконкурентних переваг, що ставлять залізницю у невигідне становище. По-перше, деякі автоперевізники продовжують порушувати вимоги габаритно-вагового контролю (ГВК), транспортуючи автівкою 27-45 тонн вантажу. При цьому такі автівки руйнують автодороги загального користування, а їх власники отримують додаткові доходи. І державна служба УкрТрансБезпека, на жаль, не в змозі своїм обмеженим штатом узяти під контроль майже 152 тис. кілометрів автомобільних доріг загального користування! WIM комплекси (стаціонарні комплекси зважування автівок у русі) допомагають частково вирішити проблему, але не вирішують її повністю.

По-друге, треба відверто заявити, що майже 30% ринку автоперевезень знаходяться у тіні, не сплачують податки, працюють за готівку та інше. Натомість АТ «Укрзалізниця» своєчасно та в повному обсязі сплачує усі податки: держава відслідковує усі вантажі, що перевозяться залізницею! Крім цього, АТ «Укрзалізниця» за свій рахунок утримує залізничну інфраструктуру та додатково сплачує земельний податок, за землю під інфраструктурою.

Які заходи потрібні для створення рівних конкурентних умов до залізничного та автомобільного транспорту?

1.Посилити заходи щодо габаритно-вагового контролю (ГВК). Один із дієвих заходів, який я особисто пропоную, – це нормативно зобовʼязати вантажодержувачів (припортові термінали, інших одержувачів) інформувати УкрТрансБезпека про випадки надходження транспортного засобу з перевищенням ГВК. Адже основні випадки порушення ГВК фіксуються при перевезенні зернових вантажів до портових терміналів та перевезення будівельних матеріалів на будівництво.

2.Прискорити впровадження електронної ТТН (е-ТТН) по автоперевезеннях. Таким чином державні органи зможуть відслідковувати перевезення вантажів автотранспортом. Це буде дієвий захід у боротьбі з сірим ринком автоперевезень. Реалізація цих заходів дозволить залізниці на рівних умовах конкурувати з автотранспортом.

При здоровій конкуренції між залізницею і автотранспортом існує доволі стала практика розподілу перевезень: якщо відстань перевезень не перевищує 250-300 км – вигідніше користуватися автотранспортом. А на більшій відстані перевезень – однозначно дешевше буде транспортувати залізницею. Кожен з видів транспорту має свої переваги та недоліки. Автотранспорт більш мобільний вид транспорту, він залежить від погодних умов; автотранспорт не здатний забезпечити великі обсяги перевезення в короткий час, має більші витрати на завантажувально-розвантажувальні операції в порівнянні з залізницею.

Залізниця навпаки транспортує великі обсяги вантажів за графіком у будь-яку погоду, натомість швидкість потягів нижча, ніж у автомобільного транспорту. У нормально функціонуючій транспортній системі створюються умови для розвитку усіх видів транспорту та прибираються неконкурентні умови. Тому вважаю за доцільним, впровадити запропоновані заходи. Працюємо далі задля перемоги України!