Агромаркет
Головне:
Точка зору

Коли запит податкової можна проігнорувати

Яна Жолобецька
керівник практики бухгалтерського обліку та аудиту Martyniv Law
Поділитись:

У часи карантину особливої популярності набули запити від податкових органів про надання інформації. Отримуючи такого «листа щастя», мало хто одразу знайдеться щодо виграшної тактики в комунікації з контролерами.

На всіх нас «тиснуть» дедлайни та відповідальність. І належна та вичерпна відповідь на запит від органу контролю – ще той виклик. На те, щоб її надати  платник податків має 15 робочих днів. В іншому разі є велика ймовірність накликати на себе позапланову податкову перевірку. То як вгодити перевіряльникам? У штаті великої компанії зазвичай є компетентні фахівці чи консультанти, котрі точно знають, як діяти в такій ситуації. Втім, обставини в усіх різні й часом фермерові доводиться самотужки ламати голову, складаючи відповідь податковій.

Загалом запити можна розділити на дві категорії: сформовані відповідно до ст. 73 Податкового кодексу України, й ті, що не є такими. Саме від належності до категорії залежить тактика відповіді та обсяг роботи, яку необхідно буде зробити.

Якщо у своєму запиті податківці просять надати інформацію про застосування вами норм пп.198.5 ПКУ під час списання ТМЦ (але не вказують на вчинені вами порушення), то як вихована людина й сумлінний платник податків ви, звісно ж, можете дати відповідь без зайвих деталей. Утім майте на увазі: можна ігнорувати (!) запити, що складено з порушенням вимог статті 73 ПКУ. І це, зауважу, пряма норма податкового законодавства.

Стаття 73 ПКУ дає перелік підстав, за яких платники податків зобов’язані надавати відповідь і документи: 1) якщо за результатами аналізу податкової інформації, виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків законодавства; 2) для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу “витягнутої руки” під час здійснення податкового контролю за ТЦУ; 3) якщо виявлено недостовірність даних у податкових деклараціях; 4) якщо на платника подали скаргу; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) якщо виявлено недостовірність даних у звіті про підзвітні рахунки, поданому фінансовим агентом; 7) якщо надійшло повідомлення від компетентного органу іноземної держави про виявлені ним помилки, неповні чи недостовірні дані, надані фінансовим агентом стосовно підзвітного рахунку особи (резидента відповідної іноземної держави), або ж про невиконання фінансовим агентом зобов’язань, передбачених таким міжнародним договором.

Тому інша справа, якщо в запиті повідомляють, що в результаті аналізу звітності компанії виявлено факти порушення податкового законодавства. На такі запити рекомендую надавати відповідь та надавати інформацію. Щоправда, лише ту, яка стосується предмету запиту. Ось, наприклад, податковий орган повідомляє, що в результаті аналізу декларації з ПДВ за березень виявлено факти порушення податкового законодавства в частині формування податкового кредиту під час купівлі ЗЗР у конкретного постачальника. У відповідь бажано написати листа, в якому пояснити, що податкове законодавство порушено не було. Для цього слід надати в додатках договір, специфікації, сертифікати якості, ТТН, видаткові, платіжні доручення, тощо.

Виваженими реакціями ви можете запобігти позаплановій документальній перевірці. Але не забувайте, що всі документи, які було надано податковій, залишаються там навіки.

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ