Точка зору

Кероване запилення дає можливість заробітку для пасіки

Сергій Шаронін
голова ради директорів «Пасіка 21»

Немає жодного сумніву, що кероване запилення бджолами ентомофільних культур підвищує врожай і його якість. Наприклад, урожайність соняшнику додає щонайменше 15-30% ‒ це стверджують вітчизняні й зарубіжні науковці, а також підтверджують наші  практичні дані. Отже, запилення робить внесок у прибутковість агробізнесу, і фермери платять за нього власникам пасік.

Заробіток на послузі запилення у США є основною статтею доходу комерційних (промислових) пасік. Його внесок у бюджет у більшості великих пасік коливається від 60% до 80%. Деякі промислові пасіки взагалі не займаються збиранням меду, використовуючи його за природним призначенням ‒ як фураж для бджіл.

В Україні ж ситуація геть інша. Переважна частина агрономів начебто й не чули, що запилення підвищує врожайність всіх культур і відсоток виходу зерна, що сформувалося, в олійних культур. Часто надії покладаються на самозапильні гібридні сорти ентомофільних культур. Але, судячи з низки наукових робіт, такі сподівання нездійсненні, що б не обіцяла фермерам реклама виробників гібридів.

Довірча розмова з керівництвом кількох великих агрохолдингів засвідчила, що справа зовсім не в необізнаності, а у пріоритетах. Переважна більшість агрохолдингів поки ще не вичерпали прийоми інтенсифікації землеробства, використання яких дає більш очевидний для них результат, хоча весь арсенал уже задіяний. Це означає, що незабаром комерційне запилення бджолами теж постане на порядку денному.

Так, останніми роками значно зросла кількість звернень на «Пасіка 21» з приводу комерційного запилення. Адже маємо близько 5 тис. бджолосімей і повний комплекс засобів транспортування й механізації розвантаження і навантаження, що влаштовує агрохолдинги.

Оскільки задовольнити всі ми не в змозі, то намагаємося обирати найкращі в комерційному сенсі. А запити надходять найрізноманітніші (сад, ріпак, гречка, ділянка гібридизації соняшнику та інші), як і ступінь їхньої адекватності. Кожен уважно розглядаємо і порівнюємо один із одним.

Спочатку це було непросто. Довелося виробити певний алгоритм роботи, який значно спростив ведення переговорів та ухвалення рішень. Оскільки він може бути корисним, хочу поділитися нашим досвідом опрацювання таких запитів.

Насамперед ми розробили анкету, яку просимо обов’язково заповнити ‒ без неї не розглядаємо запити. Для зручності створено версії анкети для комп’ютера та смартфона. Так збирається й уніфікується інформація для розгляду запиту та підготовки комерційної пропозиції. Наш фахівець уточнює в замовника неясні моменти, і тоді заносить усі відомості в базу даних.

Після цього ми ухвалюємо рішення про підготовку комерційної пропозиції. При цьому враховуємо такі питання:

‒ культури, що запилюються,

‒ розташування запилюваних полів і відстань до них;

‒ чи управляє замовник ділянками, що оточують поля (якщо ні, то чи контактує з фермерами, які працюють там);

‒ якість і рівень контактної інформації замовника;

‒ необхідна щільність розстановки і кількість бджолосімей для її реалізації;

‒ відповідність кількості бджолосімей прийнятим у нас модулям транспортування;

‒ необхідність і кількість виїздів для огляду і підгодівлі бджіл;

‒ наявність місця для розміщення бджолосімей і його якість;

‒ якість під’їзних шляхів;

‒ наявність і якість охорони тощо.

Усю цю інформацію допомагає збирати анкета.

Для підготовки комерційних пропозицій ми теж створили уніфіковану форму, яка сильно спростила процес і зробила зрозумілим обґрунтування пропозиції замовнику. На її заповнення фахівець пасіки витрачає не більше 10 хвилин.

Сформована комерційна пропозиція зі встановленим у ній терміном відповіді надсилається замовнику. Ми завжди намагаємося отримати відповідь із реакцією замовника. Якщо це контрпропозиція, то ми торгуємося (якщо бачимо в цьому сенс). Можливості для цього є: наш головний аргумент ‒ власна логістика і гарантована уніфікована якість бджолосімей. Уся зібрана інформація потрапляє теж у базу даних.

Встановленої заздалегідь дати проводимо внутрішній тендер, порівнюємо всі відповіді й обираємо найвигідніші замовлення. Тепер це просто, оскільки всі пропозиції та їхні умови уніфіковані й легко порівнюються.

Ринок є ринок. Ми завжди намагаємося вибрати найвигіднішу для себе пропозицію. Але також завжди прагнемо отримати найвигідніші умови від перевірених замовників, із якими вже працювали.

Кілька років роботи дали нам змогу знайти шлях поліпшення взаємодії із замовниками, особливо з тими, які повертаються. Відомо, що всі питання мають тенденцію вирішуватися тоді, коли вже пізно. Всім потрібно все «ще вчора». Щоб не вганяти у стрес ані себе, ані замовників, намагаємося укладати договори на комерційне запилення якомога раніше ‒ з березня-квітня.