Агромаркет

Ринок птиці та яйця: стабільне зростання

Ринок птиці та яйця: стабільне зростання
Ринок птиці та яйця: стабільне зростання

Розширення присутності на традиційних ринках збуту та освоєння нових — основні тренди птахівничої галузі 2013 року.

 

М’ясо птиці

Протягом останнього року вітчизняна галузь птахівництва інтенсивно розвивалася. За 2013 рік виробництво м’яса птиці зросло на 10,5% — до 1061,5 тис. тонн забійної ваги. Таким чином, приріст до попереднього року становив щонайменше 100 тис. тонн. Обсяг реалізованої на забій птиці збільшився на 11,8%, або на 133,4 тис. тонн відповідно. Якщо у 2011–2012 рр. зростання галузі значною мірою стримували обмежені можливості експорту курятини, то вже 2013 року ситуація змінилася. Експортні поставки вітчизняної курятини збільшилися з 80 до 145 тис. тонн. Україна увійшла в ТОП-10 світових експортерів курятини.

Експорт як можливість нарощування виробництва

 

За попередніми прогнозами світове виробництво курятини 2014 року збільшиться на 2,8% щодо показника 2013-го. Прогнозоване зростання виробництва курятини в Україні становить близько 10%. Внутрішній ринок країни вже близький до насичення — споживання курятини сягнуло 25 кг на душу населення. Тому подальший розвиток галузі можливий лише за рахунок збільшення об’ємів експортних поставок. До кінця 2014 року Україна планує експортувати близько 160–170 тис. тонн курятини.

 

Географічний ареал поставок за кордон розширюється і дещо змінюється. На сьогодні українські виробники курятини експортують свою продукцію практично у 40 країн світу (до 2017-го планують здійснювати поставки у щонайменше 50 країн). На експорт поставляється переважно заморожене м’ясо. До 2014 року найбільшими споживачами української курятини були країни Митного союзу, Середньої Азії, Близького Сходу, Північної Африки. Найбільше м’яса бройлерів експортовано в країни Митного союзу. Та на сьогодні такі поставки для вітчизняних виробників є ризикованими через непередбачувану поведінку країн-імпортерів, яка надто залежить від політики держав. Особливо ненадійним у цьому сенсі залишається ринок Російської Федерації. Це змушує українських виробників максимально диверсифікувати ринки збуту й збільшувати поставки продукції у країни Арабського світу, Африки, налагоджувати торгові зв’язки із Саудівською Аравією та Китаєм. Останній ринок є особливо перспективним. За оцінками експертів, Китай цього року імпортуватиме близько 3 млн тонн курятини, і за прогнозами щонайменш 600 тис. тонн цієї продукції може бути завезено з України. Однак поки що важко передбачити, коли завершаться узгоджувальні процедури щодо експорту українського продукту у цю країну.

 

Вікно у Європу

 

Подією року для українських птахівників став дозвіл на експорт м’яса птиці в країни Європи. Із липня 2013 року чотири підприємства («Миронівська птахофабрика», «Миронівський м’ясопереробний завод «Легко», птахофабрика «Снятинська Нова» і «Агромарс») отримали можливість здійснювати експорт продукції птахівництва у країни Європейського Союзу. І вже у жовтні 2013 року МХП поставив туди перші 448 т курятини. На разі для України виділено квоти на безмитні поставки 36 тис. тонн курятини починаючи з травня 2014 року. Проте європейський ринок не стільки важливий для українських виробників за обсягами реалізації продукції, як значимий отриманням певного визнання та статусності. У Євросоюзі дуже серйозна система контролю безпечності та якості продукції. Тож підтвердження ними якості україн ської курятини збільшує її конкурентоздатність на світових ринках.

 

Основні гравці

 

Ринок бройлерного виробництва в Україні відзначається високим ступенем консолідації, що не сприяє появі нових гравців. На сьогодні понад 80% курятини виробляють на промислових птахофабриках. Протягом останнього року чисельність поголів’я птиці в сільгосппідприємствах України збільшилася на 12% (у господарствах населення – на 2%). Лідерами виробництва за підсумками 2013 року залишаються ПАТ «Миронівський хлібопродукт» (МХП), якому належить близько 50% промислового виробництва курятини в Україні, ТОВ «Комплекс «Агромарс», що займає близько 14% ринку, агропромислова корпорація «Дніпровська» — 7,5%, корпорація «Агро-Овен» — 6%, Володимир-Волинська птахофабрика — близько 3%. Підприємств, що виробляють близько 1 тис. тонн курятини на рік в Україні приблизно 40.

 

Ціна реалізації

 

Протягом останніх двох років вартість курятини в Україні майже не змінювалася. А 2013 року ціни на м’ясо птиці були на 4–6% нижчими, ніж 2012  року. Це пов’язано насамперед зі збільшенням обсягів виробництва та низькою купівельною спроможність населення. Ціни на курятину для кінцевих споживачів були в середньому 21,20–21,80 грн/кг. Найвищі ціни зафіксовано в Севастополі, а найнижчі — у Львівській області.

Ринок курячого яйця

На сьогодні Україна посідає 8-е місце у світі за обсягом виробництва курячого яйця. 2013 року виробництво зросло на 2,5%, до 19,59 млрд шт. На 1 січня 2014 року поголів’я курей-несучок у сільгосппідприємствах України становило 41 438,5 тис. голів.

 

На початок 2014 року оптово-відпускна ціна на куряче яйце зросла щонайменше на 6% порівняно з аналогічним періодом 2013 року. За словами Євгена Хайлова, директора «Полтавської птахофабрики», позитивна динаміка закупівельних цін на яйця спостерігалася ще з середини 2013 року. «Минулий рік був періодом нарощування обсягів виробництва та поголів’я курей-несучок і стабільно високих цін на столове яйце. У попередні роки з 12-ти місяців лише 3–4 місяці птахівники яєчного напряму працювали в прибуток, усі інші, у ліпшому разі, — у нуль, у гіршому — собі в мінус. Минулого ж року ця тенденція змінилася. Із середини року ціна на яйця почала зростати й до кінця року так і протрималася стабільно високою», — розповідає Є. Хайлов. На його думку, стабільно висока ціна зумовлена зменшенням поголів’я курей-несучок в одного з найпотужніших гравців ринку, що призвело до зменшення кількості товарного яйця на ринку.

Основні гравці

Ринок курячого яйця є достатньо сформований, нові потужні гравці на ньому не з’являються, а між тими, що є, наявна жорстка конкуренція. Близько 70–75% ринку займають три компанії — AVANGARDCO, ГК Ovostar Union і ГК «Інтер-Агросистеми». Вони активно розвиваються й нарощують виробництво. Так, в AVANGARDCO минулого року поголів’я курей-несучок було збільшено на 18% (до 27 млн гол.), ГК Ovostar Union наростили загальну кількість поголів’я птиці на 19% (до 5,0 млн гол.), до того ж поголів’я курки-несучки зросло на 24% (до 3,9 млн гол.).

Перспективи розвитку

Структура ринку товарного яйця найближчим часом не зміниться. 2014 року передбачається ріст виробництва на 1,5–2%. Збільшаться також обсяги його експорту приблизно до 1,5 млрд шт.

2013 року поставки за кордон українського яйця збільшилися на 20% порівняно з 2012 роком. Україна отримала квоту на поставку 3 тис. тонн яєчної продукції у країни Європейського Союзу, тож цього року планується розпочати продаж сухих і пастеризованих яєчних продуктів. Також наразі закінчуються узгоджувальні процедури щодо поставок яєчних продуктів на промислову переробку у Європу. Питання експорту курячого яйця у Європу поки що залишається відкритим. Наразі більше всього яєць вітчизняні виробники експортують в Ірак, Арабські Емірати, Ліберію, Молдову, Анголу та інші країни.

Чого чекати у 2014 році

Галузь птахівництва в Україні інтенсивно розвивається. Усупереч мало привабливому інвестиційному клімату, який відштовхує інвесторів нестабільністю законодавчої бази, корупцією, складною політичною ситуацією, у птахівництво вкладають значні кошти, зокрема закордонних інвесторів.

Цього року зростання курсу долара та євро призводить до підвищення собівартості виробництва птахівничої продукції (більшість ветеринарних препаратів, ферментів, компонентів преміксних груп, племінної продукції тощо компанії імпортують). Також на ціноутворення вплине підвищення ціни на газ, пальне, комбікорми. Уже на початок квітня 2014 року вартість кукурудзи, основної складової раціону птиці, зросла на 150–200 грн/т. Пшениця теж подорожчала приблизно на 100–150 грн/т.Ціни на ці культури й далі ростуть, що пов’язано з девальвацією гривні. Тож найближчим часом собівартість виробництва продукції птахівників зросте, а підвищити відпускні ціни виробники не зможуть через низьку купівельну спроможність населення. Вихід із цієї ситуації гравці ринку вбачають у поліпшенні технологій, які мають призвести до зменшення собівартості виробництва продукції та нарощування експорту.

 

 

 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ