Агромаркет

Прості речі, якими нехтують

Прості речі, якими нехтують

Що робити керівникові агропідприємства, аби уникнути рейдерської атаки та банального шахрайства.

  

Безсумнівно найважливішим активом для ведення агробізнесу є земля. Саме тому надважливо захистити цей актив як у юридичній, так і фактичній площинах. Аби раптом земельний банк не відійшов до конкурента (якого нині може навіть і не бути, але який зненацька з’явиться завтра, за рік чи два), слід грамотно оформлювати свої орендні відносини з власниками землі.

  

Зареєстроване право оренди на землю, реєстр договорів оренди, своєчасна виплата орендної плати — ці всі питання мають бути в пріоритеті!

 

Якщо договори оренди оформлено неналежним чином, якщо порушуєте строки виплати орендної плати, якщо не знаєте, коли термін цієї оренди закінчується, то самі ж і даєте козирі в руки конкурентам. Це навіть не можна назвати шахрайством, швидше недбалістю й неуважністю, що часто загрожують фатальними наслідками для бізнесу.

 

Про відповідальність і наслідки

 

Якщо конкурент дізнався, що частину ваших договорів не внесено в новий реєстр, і швиденько зареєстрував на ці землі своє право оренди, тоді це справді проблема. Не потрібно бути провидцем, аби заявити, що вам світять тривалі судові процеси. Проте такі, м’яко кажучи, неприємні ситуації можливо (й потрібно) передбачити, аби запобігти їм чи принаймні мінімізувати наслідки.

 

Ідеально було б, аби всі права на землю було зареєстровано в новому реєстрі. Проте не завжди доцільно розривати «старі» договори й нагально їх перереєстровувати. Чому б не запровадити посаду уповноваженого куратора в кожному селі чи районі, де ви обробляєте землю? Такий фахівець контактував би з вашими орендодавцями та тримав би вас у курсі всіх подій і проблем. Окрім цього, вам варто зустрічатися з орендодавцями частіше, ніж раз на рік, коли виплачуєте орендну плату, брати участь у житті сільської громади. Пайовики мають особисто знати того, хто господарює на їхній землі. Здавалося б, нічого складного — прості речі, але керівники часто ними нехтують.

 

Оскільки ж земля перебуває в періодичній ротації, важливо, щоб договорами оренди опікувався окремий працівник. Його відповідальність — це вчасне переукладання договорів й оновлення їх реєстру. Що маємо натомість? Дуже часто навіть на великих підприємствах цю функцію виконує (разом із «енною» кількістю інших) бухгалтер. Це неправильно й малоефективно.

 

Безпека починається не з перевірок

 

«Важковагові» ситуації, чи то пак реальні рейдерські дії, умовно можна поділити на фактичні та «паперові». До фактичних належать збір урожаю з чужих полів, блокування в’їзду на поля, вчинення дій, що знищують або суттєво пошкоджують посіви, врожай. У такій ситуації вкрай важливо грамотно зреагувати. Передусім документально зафіксувати порушення з представниками місцевої влади та правоохоронними органами. Не завжди варто відразу самостійно протидіяти — лише в тих випадках, коли шкода пряма й ви можете її усунути без застосування сили, наприклад, гасіння пожежі на полі чи на фермі тощо. «Паперове» рейдерство дуже часто підпадає під дії, відповідальність за які регламентується Кримінальним кодексом (підробка, викрадення документів, блокування доступу до коштів до банківських рахунків підприємства).

 

Щоб мінімізувати ризики, слід подбати про корпоративну безпеку на підприємстві. Вона, звісно ж, починається не з перевірок і тотального стеження за кожним. Не завадило б створити умови, за яких працівники будуть лояльні до компанії (йдеться не лише про конкурентні умови праці, а й про інші нематеріальні заохочення). Компанії «роблять» люди. Тому не створюйте умов, що провокуватимуть працівників діяти недобросовісно.

 

Виграти час у податкової

 

Як уберегтися від фінансового рейдерства? Відповідь на це запитання є доволі простою й складною водночас — мова про незалежний зовнішній фінансовий аудит діяльності вашого підприємства. Власник бізнесу не може детально розбиратися в усіх питаннях, особливо вузькоспеціалізованих. Тож аби перевірити, як якісно та добросовісно виконують свою роботу штатні працівники, зовнішній аудит (раз на рік) буде незайвим. По-перше, ви матимете уявлення, чи ефективно використовують кошти й формують витрати на підприємстві. Ви отримаєте відповідь на запитання, чи не зловживає персонал прямим доступом до коштів компанії. І, по-друге, ви зможете виявити проблемні моменти до перевірок податкової, інспекції праці, а отже, матимете час, щоб максимально владнати все з документами, можливо навіть подати уточнення до вже поданої звітності. Тобто таким чином керівник зможе вберегтися від реальних штрафів з боку контрольних органів. Слід зауважити, що більша компанія, то більшою є потреба у проведенні такого аудиту.

 

Шаблон «під усіх» не діє

 

Наступне, ключове питання — це правильний розподіл і контроль праці на підприємстві. Варто подбати про те, щоб процеси, які відбуваються на підприємстві, були стандартизовані й автоматизовані. Це забезпечується введенням посадових інструкцій і чітким розподілом особистої відповідальності та як і хто ухвалюватиме головні рішення. Де-факто всі ці процеси, звісно, налагоджено на кожному підприємстві. Проте варто описати їх де-юре. Тут слід бути вкрай обережними, щоб стандарти й порядок не перетворилися на паперову бюрократію. Ви, як власник бізнесу, повинні знати й розуміти, скільки потрібно закупити виробничих факторів, які норми їх експлуатації, який працівник відповідає за ту чи іншу ділянку роботи на підприємстві. Звісно ж, персоналу потрібно обов’язково забезпечити безпеку праці, а собі — безпеку від персоналу. У керівника має бути власна служба безпеки. У цій ситуації немає шаблонної схеми «під всіх», організація внутрішнього процесу взаємодії між працівниками підприємства, земельними кластерами завжди є унікальною та вибудовується й апробується під кожне підприємство окремо.

 

***

 

Шахрайство в аграрній галузі має свою специфіку, все перебачити й усього уникнути не можна. Підсумуємо ті аксіоми, що неодмінно треба взяти на озброєння. Перше — лад і порядок із договорами оренди як у питаннях реєстрації права оренди, так і у формуванні єдиного електронного реєстру таких договорів. Друге — на підприємстві має бути уповноважений працівник, що опікуватиметься виключно питаннями діловодства за такими договорами: відповідатиме за оновлення реєстру, за своєчасне направлення листів-повідомлень власникам землі, який буде знати «все і більше» про ваш земельний банк. Третє — стандартизація й автоматизація всіх процесів на підприємстві, особливо в частині виробництва. Ви повинні знати, скільки та чому придбано добрив, насіння, і доступ до такої інформації має бути простим. Уже сьогодні є багато сучасних електронних систем, що дозволять контролювати такі процеси в режимі реального часу. Наступне — зовнішній фінансовий аудит, що продемонструє реальну ситуацію з використання ваших грошей і дозволить уникнути в майбутньому захмарних штрафів від контрольних органів. Украй важливо забезпечити наявність на підприємстві ефективної служби безпеки.

 

Наголошуємо, всі ці елементи працюють в комплексі, і їх реальне поєднання та застосовування має здійснюватися унікально, тільки під ваше підприємство і не інакше. В іншому разі ви ризикуєте перетворити свій бізнес на демоверсію канцелярської бюрократії. Невже ви цього прагнули?

 

 

Андріана Мартинів, юрист

газета “АгроМаркет”, червень 2017 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».
 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ