Овочі-Ягоди-Сад

10 років лідерства та якості

10 років лідерства та якості

За роки незалежності українське овочівництво пережило справжню революцію. Завдяки новим технологіям вирощування овочів, активній механізації, зміні смаків українців овочівництво стало прогресивним і прибутковим сегментом сільського господарства. Найбільші й найвідоміші селекційні компанії світу вважають за потрібне бути представленими на українському ринку. Однією з них є Bejo Zaden – голландський лідер із виробництва насіння овочевих культур. Її дочірня компанія ТОВ «Бейо Україна» цього року відзначає 10-річчя роботи в Україні.

 

З цієї нагоди ТОВ «Бейо Україна» влаштувало святкування, на яке зібралися найближчі друзі та партнери компанії: фермери-овочівники з усіх регіонів України та найуспішніші дистриб’ютори насіння Bejo Zaden. Представники журналу «Плантатор» також мали честь приєднатися до свята і скористалися нагодою поспілкуватися з очільниками голландської компанії в Україні. Про ситуацію на світовому та українському ринках овочевої продукції розповів Марсель Крімп, офіційний представник Bejo Zaden у Східній Європі.

 

Марсель Крімп

— Компанія «Бейо» вже десять років працює в Україні. Як за цей час змінився овочевий сектор, які тенденції можна відзначити?

 

— Я бачу лише позитивні зрушення, адже за десять років роботи компанії «Бейо Україна» ми значно розширили асортимент насіння овочевих культур. Коли ми починали працювати в Україні, найпопулярнішими овочами тут були цибуля, морква, столові буряки та капуста. Тепер українці активно звертають увагу на нові культури, такі як пекінська капуста, селера, різні види салатів. Ці культури важливі для нас як для селекційної компанії, адже вони розвиваються і в інших країнах Європи.

 

— Які ключові тренди у світі в овочевому секторі? Яких овочів споживається більше, яких — менше?

 

— Світовий ринок доволі стабільний, хоча простежується зростання обсягів літніх культур, таких як томати, перці й огірки. Натомість білоголова капуста (та її переробка, зокрема квашення) переживає спад і замінюється пекінською капустою, броколі, салатами. Така тенденція характерна як для Європи, так і для України. Ринок моркви характеризується великим асортиментом гібридів, різних за кольором, формою, розміром та призначенням. У світі популярним є використання моркви для приготування соків, концентратів, барвників та сухих сумішей. Аналогічна ситуація на ринку столових буряків: за вмістом заліза буряки випереджають шпинат, а тому їх починають широко застосовувати в здоровому харчуванні. Бейо у своєму асортименті має насіння гібриди столових буряків різних кольорів: не тільки червоного, а й білого та жовтого. Цибуля також є елементом здорового харчування, це друга за популярністю культура у світі після томатів.

 

— Чи збільшуються обсяги переробки овочів у світі?

 

— І переробка, і доробка овочів набувають великого значення на світовому ринку. Якщо говорити про капусту, то споживачі хочуть більше свіжих і хрустких салатів або віддають перевагу тій капусті, яка кваситься недовго. Дуже популярними серед споживачів у Європі є свіжі морквяні снеки: маленькі плоди або нарізана морква, яку можна придбати у супермаркеті та вживати у свіжому вигляді.

 

Споживачі та переробники також звертають увагу на кольори овочів — як моркви, так і буряків. Їх успішно використовують у харчовій промисловості для виготовлення барвників для соків, м’ясних продуктів та йогуртів.

 

Овочі використовують для приготування багатьох свіжих і заморожених сумішей та виготовлення сухих супів. Споживачі хочуть купувати не просто овочі, а готовий продукт для споживання або приготування.

 

— «Бейо» багато уваги приділяє виробництву органічного насіння. Чи зростає цей напрям у світі?

 

— Органічний напрям в овочівництві є дуже важливим для нас. Бейо виробляє великий асортимент саме органічного насіння, ретельно підбирає асортимент, хоча технологія органічного виробництва залишається дорогою. Екологи в усьому світі борються з використанням хімії у виробництві, ми це бачимо, вивчаємо і намагаємося надати варіанти вирощування овочів із меншою кількістю пестицидів та добрив. Бейо Заден активно займається створенням гібридів, які матимуть міцну кореневу систему, потужний листовий апарат, стійкість до хвороб та шкідників, що зменшить частоту використання хімічних обробок та внесення мінеральних добрив. Це призведе до більш раціонального використання потенціалу ґрунту.

 

— Чи можна говорити про те, що в перспективі гібриди повністю витіснять сорти?

 

— Так, я переконаний у цьому. Великий вихід товарної продукції, насичений колір, смак, стійкість до хвороб, потужна коренева система — усі ці якості характеризують гібридні форми овочевих культур. Створюючи гібриди, ми маємо можливість підібрати саме ті характеристики, які потрібні для споживання, запрограмувати стійкість рослин до хвороб та шкідників, що набагато складніше із сортами. Тому ми підбираємо найкращі материнські та батьківські форми, щоб отримати якісний селекційний матеріал.

 

Селекція завжди працює над тим, чого потребує виробник. Наприклад, у світі прісна вода є проблемою для багатьох країн, зокрема для Близького Сходу. Бейо Заден працює над створенням гібридів, які матимуть потужнішу кореневу систему, потребуватимуть меншої кількості води й будуть придатними для вирощування на засолених ґрунтах.

 

— Як розширюється географія експорту компанії, які ринки на сьогодні є найбільш перспективними?

 

— Компанія «Бейо Заден» активно розвиває ринки Південної Америки, Африки та Азії. Там ми представлені менше, але ці регіони мають великий потенціал. Через глобалізацію у світі задумуються над тим, чи доцільно, наприклад, везти цибулю в Сенегал, якщо можна підібрати гібриди для вирощування саме в цій країні. Це спонукає нас розвиватися далі. Загалом, маємо наразі 35 країн-партнерів, серед них Україна є одним з пріоритетних напрямів.

 

Наша глобальна мета — створити дочірні представництва компанії у кожній країні світу, передусім там, де є великий потенціал ринку. Крім того, ми шукаємо можливості для вирощування нашого селекційного насіння в інших країнах, які мають відповідні для цього умови.

 

— Чи в перспективі бачите українські овочі на європейському ринку і чи зможуть вони конкурувати з європейськими?

 

— Якщо ми говоримо про овочі для переробки, то це реальна перспектива. Можливо, польські переробні компанії будуть купувати частину продукції в Україні й далі переправляти на заводи в Європі. Натомість овочами для свіжого ринку Європа повністю сама себе забезпечує. Хоча завдяки тому, що український клімат дозволяє вирощувати ранню продукцію, навіть ранішу, ніж у Польщі, вона може бути цікавою для європейських покупців. У майбутньому бачу кооперацію між українськими та західними фермерами, адже вартість землі, наприклад у Голландії, значно вища, ніж в Україні, тому вирощена продукція там дорожча. В Україні виробництво овочів значно дешевше, але українським фермерам ще треба навчитися вирощувати продукцію європейської якості, але з меншою собівартістю. 

 
 

 

Говорить учасник 

 

Каролін Спаанс, радник з питань сільського господарства Королівства Нідерландів в Україні

 

Голландія є світовим лідером із виробництва не тільки овочів, а також і посадкового матеріалу та насіння овочевих культур. Провідні насіннєві компанії з Нідерландів постійно впроваджують інноваційні продукти, які не тільки мають покращені смакові властивості, стійкість до хвороб та шкідників, спрощують логістику та зменшують витрати природних ресурсів під час вирощування. Гарним прикладом таких інновацій є те, що компанія Бейо, займається виробництвом насіння картоплі. Ринок картоплі в Україні більш ніж наполовину складається з імпортованого посадкового матеріалу. Логістика насіння картоплі буде набагато дешевшою та зручнішою, вважаю, це стане новим напрямом у галузі картоплярства.

 

Україна — дуже важливий ринок для Нідерландів, тут працює кілька відомих голландських насіннєвих компаній. Я рада, що компанія Бейо вже протягом 10 років не просто забезпечує українських виробників високоякісним насінням, але й робить свій вклад у збагачення раціону українських споживачів смачними та корисними овочами.

 

Після введення обмежень на торгівлю з Росією, українські фермери почали активно шукати нові ринки збуту та, як результат, впроваджувати нові культури та технології, щоб відповідати світовим тенденціям. Зміни, які відбулися за останні 3–4 роки, досить помітні: Європейський Союз — вже не лише постачальник посадкового матеріалу, насіння та технологій, але й торговий партнер для української продукції. Звичайно, для цього українським виробникам доводиться адаптуватися, вирощувати та переробляти продукцію так, щоб вона мала попит за межами України. Світова тенденція — це переробка та доробка овочів, а також споживання корисної та зручної їжі. У супермаркетах Європейського Союзу можна побачити очищені, нарізані та запаковані овочі, які використовують як снеки, а не лише для приготування страв. В Україні ця тенденція лише набирає обертів, але я рада, що в ваших супермаркетах вже можна придбати овочеві снеки, вироблені в Україні, зокрема і з насіння Бейо. Наразі в Україні помітно збільшується виробництво овочів, значно розширюється асортимент та покращується якість продукції. На жаль, поки що залишається невтішною ситуація в тепличній галузі України у зв’язку з високими витратами на енергоносії. Ця ситуація зменшує конкурентні переваги української тепличної продукції та стримує попит на місцевому ринку. Сподіваюся, що завдяки впровадженню енерго-ефективних тепличних технологій та розбудові мережі овочесховищ та переробних підприємств свіжі овочі будуть більш доступними українцям круглий рік.

 

 

Ігор Сольський, директор ТОВ «Бейо Україна»

 

Зміна овочевого асортименту компанії Бейо відбувається синхронно зі зміною споживчих смаків і вподобань. За десять років, протягом яких компанія працює на українському ринку, ми бачимо значне зниження попиту на білоголову капусту. Натомість іде заміщення цієї культури пекінкою та салатною групою. Дуже успішно останні три роки компанія представлена в сегменті огірків для свіжого ринку. Як ми й очікували, зріс попит на броколі та цвітну капусту, збільшився попит на зеленні культури. Петрушка та інші пряно-ароматичні культури, які є в нашому асортименті, рекомендуються дієтологами для здорового харчування. Краще себе почувають ті фермерські господарства, які розвиваються та мають поля поблизу великих міст. Ціна дає перевагу одноосібникам та невеликим фермерам, які мають хороший набір салатів. Відбувається укрупнення більш професійних господарств, які мають склади і пропонують овочі впродовж усього року. За останні кілька років, крім асортименту для свіжого ринку, у структурі продажу значно збільшилася частка насіння овочевих культур борщового набору, які придатні для тривалого зберігання без втрати смакових якостей.

 

Бейо Заден — одна з компаній, яка має окремий цех із виробництва органічного насіння. Це насіння має спеціальне маркування на упаковці, спеціальний колір і відповідає європейським стандартам органічного виробництва. Щороку попит на органічну продукцію у Європі зростає, але купівельна спроможність європейських споживачів та українських дещо відрізняється. Найбільшим споживачем органічної продукції, виробленої в країнах Європи, є Німеччина. В Україні ми постійно працюємо з двома сертифікованими невеликими органічними фермерськими господарствами. Вони купують органічне насіння моркви, огірків, столових буряків, ранньої капусти та петрушки. Девіз нашої компанії: «Бейо — це якість». Передусім це означає, що в упаковці насіння ми гарантуємо наявність саме того продукту, який заявлений у рекламі. Бейо постачає кожному фермеру якісний насіннєвий матеріал. Враховуючи те, що клімат у світі змінюється, перед початком комерційного продажу насіння ми організовуємо широкомасштабні випробування.

 

В Україні такі випробування стали доброю традицією: за їх результатами український фермер вирішує, який гібрид підходить для тієї зони, де він працює. Через це ми спостерігаємо різницю в асортименті фермерів південних та західних регіонів. Тут відіграє роль регіональне вирощування, тому фермер вибирає гібрид, а Бейо гарантує його якість.

 

«Бейо Україна» має в асортименті 186 сортів та гібридів овочів, а загалом у світі — близько 10 тис. Щоб вчасно забезпечувати підготовку насіннєвого матеріалу, у «Бейо Заден» було прийнято рішення в найближчі п’ять років удвічі збільшити потужності виробництва. «Бейо Україна» активно працює в напрямі покращення якості й оновлення гібридного складу цибулі, з урахуванням визначених плюсів і мінусів у своїх найпопулярніших гібридах. Найближчим часом розширимо лінійку столових буряків за рахунок білого та помаранчево-червоного. Змінилися також вимоги клієнтів щодо капусти. Фермер хоче вирощувати капусту в два обороти, тому ми пропонуємо пізню капусту з періодом вегетації до 120 днів. Морква, яку пропонує Бейо, повністю задовольняє вимоги ринку. Маємо широкий асортимент ранньої та пізньої моркви, зареєстрували два нові гібриди та працюємо над задоволенням попиту на насіннєвий матеріал перспективних гібридів Кордоба F1 і Курасао F1. Найближчим часом фермери матимуть змогу протестувати на своїх полях нові культури, які ми включили до свого асортименту: кавуни, салати, помідори та перці.

 

 

Юлія Довгопол

журнал “Плантатор”, листопад 2017 року

   

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “Плантатор” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа». 
 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ