Інтерв'ю

Технологічність у пріоритеті

Роман Семерак
директор ТОВ «РІЛЯ Україна»

В Україні спостерігається тенденція збільшення елеваторних потужностей у західних областях в безпосередній близькості до кордонів.

 Припинення експорту й брак елеваторних потужностей після короткого періоду невизначеності змусили аграріїв повертатися до відбудови або будівництва комплексів. Компанія RIЕLA вже майже 20 років постачає елеваторне обладнання для фермерів або господарств із земельним банком від 1,5 до 10 тис. гектарів з усієї України. Директор ТОВ «РІЛЯ Україна» Роман Семерак розповів The Ukrainian Farmer про реалії та тенденції ринку в умовах війни. — Під кінець 2021-го і на початку 2022 року ми уклали низку контрактів. З початком війни всі клієнти зупинили їх поточну реалізацію. З часом відновили співпрацю і домовилися не зважати на форс-мажорні обставини й працювати далі, — зауважує пан Роман.

 — Цього року ми будували об’єкти як на Сході, так в Центрі й на Заході країни, а от запити на майбутні проєкти зі східних, південних і центральних областей значно зменшились. 

Припинення експорту призвело до розширення потужностей зберігання. 

— З деблокадою морських портів різко постала потреба в додаткових площах для зберігання. Той, хто подбав про розширення або нове будівництво завчасно, — минулого року чи на самому початку цього, — значно виграв. Це дозволило перечекати до вступу в дію «зернового коридору». Хоча реально полегшення від його впровадження відчули господарства у південних і центральних регіонах. Західні й північні області воліють до експорту у Європу попри проблеми з кордонами, чергами, логістикою. 

Чи можна казати, що географія елеваторних потужностей переміщується на Захід України? 

— Усі зрозуміли, що сподіватися тільки на порти — небезпечно. Тому цього року масово транспортували зерно зі східних і північних районів на елеватори Заходу України з подальшим експортом у Польщу, Румунію, Угорщину. 

Уже нині спостерігається збільшення елеваторних потужностей у західних областях, у безпосередній близькості до кордонів. Усі великі компанії ведуть роботу з пошуку ділянок або навіть уже розпочали будівництво елеваторів для перевалки зерна у Європу. Дехто викупив елеватори за кордоном поряд з Україною і веде їх модернізацію. Диференціація експорту зерна буде й далі тривати. 

Високотехнологічні рішення зазвичай коштують дещо дорожче. Чи обирають їх наразі клієнти? 

— Останнім часом — так. Особливо ті, що вже попрацював деякий час, розуміють і знають, чого вони хочуть. Усе залежить від того, скільки клієнти готові вкладати грошей. Маємо приклад, коли підприємство будувало елеватор у кілька черг. Там придбали американське й українське обладнання з власними системами електроживлення й керування. Останню чергу будували ми з нашим обладнанням і нашою системою автоматизації й керування. Після року роботи з нашим обладнанням підприємство вирішило переробити попередні системи за нашими стандартами й технологіями. 

Одним із викликів війни стало те, що працівники тривалий час не мали доступу до елеваторів. Чи є у ТОВ «РІЛЯ Україна» технології,  які б допомогли елеватористам проводити певні операції з зерном на відстані? 

— Є різні системи контролю й керування на відстані. Для цього потрібно мати автоматизовані всі робочі органи й дороги. Більшість клієнтів не хочуть у це вкладати кошти й воліють обрати «середній» варіант. Основне обладнання автоматизують, а решту «люди підуть і включать». Але віддалений доступ може бути небезпечний через несанкціоноване втручання сторонніх осіб, що може призвести до зупинки, крадіжок, збоїв, втрати зерна і коштів. 

Чи є типи несправностей, які за допомогою обладнання можна виправити віддалено? 

— Сучасний рівень контролю дозволяє відстежувати різні параметри в більшості приладів: обороти (їх наявність і частота), температура (нормальна чи перевищення), положення «відкрито/закрито», поточна вага, обсяг, нормальна робота чи аварія тощо. Це все можна застосовувати. Несправності виправляються, де є можливість, шляхом віддаленого доступу до системи керування клієнта сервісною службою нашого підприємства. 

Питання міцності конструкцій силосів та надійність покриття дахів завжди були актуальними. 

— Ми — інноваційна компанія, яка втілює нові розробки. Наші силоси виконано зі сталі S 550 з цинковим покриттям 600 мг/м.. Такі параметри подовжують строк експлуатації. Зокрема, через зміну марки сталі у 2016 році, яку вироблено відповідно до норм і директив ЄС, наші конструкції стали на 57% міцнішими. 

А від впливу шкідливих погодних чинників на дахи силосів ми пропонуємо на вибір два види покриття. Перше — полімерний матеріал SOLANO, а друге — унікальне металеве покриття Magnelis®, що забезпечує безпрецедентний рівень захисту поверхні даху й обрізних крайок навіть у найнесприятливіших умовах. 

Ураховуючи, що ваша компанія використовує складники від провідних світових брендів, чи вдалося налагодити безперебійний процес постачання? 

— Ми виконуємо абсолютно всі взяті на себе зобов’язання згідно з підписаними контрактами. Завдяки партнерам, які допомагають нам складськими запасами, ми не відчуваємо жодних незручностей. Станом на сьогодні практично будь-яке замовлення можна зреалізувати протягом двох місяців.