Від селекціонера до фермера
В Україні з’явився новий гравець на ринку кукурудзи
Протягом 30 років в Остерхофені (Баварія) на базі власного науково-дослідного селекційно-генетичного центру компанія Farmsaat створює високоврожайні гібриди кукурудзи, які далі успішно продовжують своє життя на полях європейських фермерів. Рік тому виробництво гібридів німецького бренду з’явилося і в Україні. Попри доволі нетривалу присутність на українському ринку, ТОВ «Фармзаат Україна» уже пишається рекордними врожаями своїх гібридів. Як новому гравцю вдалося досягнути блискавичного успіху, розповів генеральний директор компанії Євгеній Авраменко.
— Пане Євгенію, нині складні часи, і почалися вони ще до початку війни, тож небагато компаній наважуються заходити в Україну. Навпаки, чимало згорнули тут виробництво. Чим керувалася Farmsaat, коли розпочинала бізнес у нашій країні?
— Компанія Farmsaat має стратегічний напрям — створення гібридів кукурудзи, а віднедавна й селекція сої. Відповідно, ринок України, як одного з головних виробників кукурудзи, цікавий світовим і локальним гравцям.
Ще до офіційної реєстрації компанії в нашій країні в листопаді минулого року ми протягом трьох років випробовували гібриди кукурудзи на дослідних ділянках у різних кліматичних зонах і впевнилися, що вони ідеально підходять до умов України — і за морфологічними характеристиками, і за виробничими показниками, зокрема продуктивності, вологовіддачі, стійкості до хвороб тощо. Нині ми маємо стаціонарні пункти випробовування нового дореєстраційного матеріалу, розташовані в кукурудзяному поясі країни — на Полтавщині, Кіровоградщині, Тернопільщині. Після проведених випробувань гібриди подаємо на державну реєстрацію, після чого вони з’являються на ринку. На сьогодні зареєстровано 12 гібридів кукурудзи, ще сім гібридів з’являться в державному реєстрі й, відповідно в нашому портфоліо, найближчим часом. Окрім того, минулого року ми зареєстрували дуже багато батьківських ліній для виробництва кукурудзи в Україні.
Завдяки приєднанню України до схем міжнародної сортової сертифікації за системою OECD (Організація економічного співробітництва та розвитку — англ. Organisation for Economic Cooperation and Development), торік ми змогли завезти в Україну батьківські лінії кукурудзи, закласти ділянки гібридизації на площі майже 500 га, виробили насіння, сертифікувавши його за правилами OECD, і поставити весь урожай на європейський ринок. Загалом така схема виробництва насіння відкриває нові можливості для селекціонерів, виробників насіннєвого матеріалу України на європейському ринку.
Цього року були плани розширити виробництво — на площі 1500 га, але через війну довелося їх скоротити до 850 га. Ділянки закладені по всій території України, де ґрунтово-кліматичні умови дають змогу отримати повноцінний урожай гібридного насіння. Ми вдячні нашим німецьким колегам, які довірили нам виробництво гібридного насіння в цей тяжкий для країни час, а не перенесли виробництво у Європу.
Доробка насіння відбувається у два етапи. Післязбиральна доробка та калібрування на заводах компаній-партнерів, кінцева доробка — на європейських заводах Farmsaat. Це пов’язано з бажанням європейського споживача мати насіння кукурудзи, оброблене певним протруйником, який незареєстрований в Україні й неактуальний для умов України. Український же фермер отримує повністю дороблений, сертифікований посівний матеріал вироблений як в Україні, так і в Європі. До речі, ми можемо постачати в Україну й непротруєне насіння кукурудзи для органічного виробництва.
— Гібриди Farmsaat на європейському ринку 30 років. А в чому специфіка роботи самої компанії?
— Наш провідний селекціонер Людвіг Фельдмайєр своє життя присвятив селекції кукурудзи класичними методами, тому фактично селекційний досвід компанії становить 30 років. Власне селекційно-насіннєва компанія FARMSAAT AG була заснована 2007 року.
Farmsaat спеціалізується на селекції та виробництві насіння гібридів кукурудзи ФАО 200–300. Відповідно, діяльність компанії сконцентрована здебільшого в країнах центральної Європи, де кліматичні умови найбільш придатні для вирощування цієї групи гібридів. На сьогодні відкрито ще одну селекційну програму зі створення нових гібридів зубовидного типу з ФАО 300+.
Другий принцип діяльності Farmsaat — просуватися на ринки, де вона може знайти відповідальних партнерів, які підтримують філософію компанії. Цю філософію можна сформулювати слоганом «Від селекціонера до фермера». Це означає, що кінцеві споживачі продукції Farmsaat завжди мають прямий зв’язок із селекціонерами, топменеджментом компанії і можуть розраховувати на їхню підтримку. І ми в Україні також дотримуємося таких принципів у роботі.
— Ринок кукурудзи в Україні дуже насичений, конкуренція висока. Якими конкурентними перевагами плануєте на ньому закріпитися?
— Ринок не лише насичений, а й складний. Зокрема, через проблеми з експортом зерна багато фермерів змінюють структуру посівних площ на користь інших культур. На таке рішення впливає і газовий чинник, адже високі ціни на газ підвищують собівартість виробництва зерна. Через затягнуту цьогорічну збиральну кампанію наразі навіть важко прогнозувати посівні площі під урожай кукурудзи — 2023.
Але в цій ситуації проглядаються цікаві тенденції. Навіть переважна кількість виробників, які висівали кукурудзу ФАО понад 300, почали більше звертати увагу на гібриди з меншим ФАО, щоб раніше їх зібрати й менше витрачатися на досушування. А наша компанія якраз має сильні позиції в селекції кукурудзи ФАО 200–300. Наші результати на демопосівах у центральній, північній, західній частинах України переконують, що ми можемо конкурувати щодо продуктивності таких гібридів з будь-якою селекцією. Наприклад, на минулорічному Західноукраїнському чемпіонаті на кращий гібрид кукурудзи та цукрового буряку, який відбувся на базі ПАП «Агропродсервіс» Тернопільської області, наші гібриди Вільям (ФАО 250) та Євробос (ФАО 290) посіли перші місця у своїй групі стиглості з результатами 13,7 та 15,2 т/га у перерахунку на базову вологість відповідно. Загалом на цьому полі було представлено 168 гібридів різних компаній, присутніх на ринку України.
Хочу наголосити, що ці результати не були випадковими. Наприклад, того ж року в ТОВ «Бучачагрохлібпром» гібрид Євробос показав результат 15,1 т/га, а гібрид Вільям — 13,9 т/га в сухому зерні. Загалом на жодному з 30 демопосівів, закладених минулого року по всій Україні, ми не пасли задніх. Цього року заклали вже близько 50 демополів.
Можу сказати відповідально: ми лише нещодавно почали освоювати український ринок, але переконані: якщо наша команда впевнена у наших гібридах, то й українські фермери їх оцінять і матимуть від них прибуток, як це вже зробили європейські фермери.
— Окрім високого потенціалу врожайності на які ключові характеристики гібридів ви покладаєтеся в цьому?
— У портфоліо компанії Farmsaat більшість гібридів типу «стей грін», які довго лишаються зеленими в період дозрівання зерна. Це відповідь селекціонерів компанії на потреби європейських фермерів, які багато сіють кукурудзи на силос і біогаз. В українських реаліях переважає зерновий напрям використання. Ми пропонуємо гібриди кременисто-зубовидного типу, які добре віддають вологу і мають високий потенціал урожайності.
Хочу нагадати: селекційна робота в компанії проводиться в безпосередньому контакті з фермерами з урахуванням усіх їхніх побажань. Ось таким чином були створені гібриди з доброю холодостійкістю, стартовою швидкістю росту, високою пластичністю до несприятливих умов. Тому низка агрономічних показників є не тільки конкурентними, а й вищими, порівнюючи з показниками гібридів інших селекцій.
— Над чим нині працюєте і які завдання ставите перед собою?
— Ми маємо амбітні плани розширювати виробництво в Україні для українського та європейського ринків. Зокрема, сподіваємося, що після кількох сезонів наполегливої роботи на ринку наші ранні та середньоранні гібриди кукурудзи займуть значні площі у виробництві. А поки що активно налагоджуємо схеми роботи і дистриб’юторами на взаємовигідній основі, хочемо створити мережу надійних відповідальних партнерів, з якими буде комфортно працювати і нам, і фермерам. Тож ми відкриті до співпраці.
Наразі завдання великих продажів не стоїть перед нами. Можливо, це й на краще, що ми не обтяжені великими планами — на відміну від компаній, що через війну корегують свої плани в бік зменшення. Нині наша головна мета — налагодити роботу з дистриб’юторами, презентувати виробникам свій продукт. Бо ситуація на ринку тепер залежить від дуже багатьох складників: як довго триватиме війна, чи працюватиме й надалі зерновий коридор, чи будуть і надалі зменшуватися посівні площі під кукурудзою. Все це впливає на насінництво в Україні. Але впевнений: кукурудза для нашої країни, як і для світу, є стратегічною культурою. І в Україні селекція Farmsaat має добре майбутнє.