Чим сушити
Високі ціни на традиційні енергоносії та можливий їх дефіцит спонукають аграріїв застосовувати альтернативні види палива
Для будь-якої галузі нинішня ситуація в країні є потужним стресом, і аграріїв це стосується повною мірою. Енергетична криза спостерігається по всіх видах викопного палива: як по дизелю, так і по пропану й природному газу. Але, незважаючи на це, фермери засівають поля й, відповідно, планують збирати врожай і сушити зерно.
Зважаючи на ситуацію, багато хто вирішив радикально підійти до диверсифікації джерел енергопостачання, про що свідчить кількість укладених угод у 2022 році з компанією Greco Group — на сьогодні 76 підприємств замовили твердопаливні теплогенератори, щоб не залежати від нафтогазового палива.
Ми поспілкувались із директором Greco Group Іваном Корженком, який розповів, як українські фермери збираються сушити зерно в новому сезоні та чим можуть допомогти рішення українського виробника твердопаливних теплогенераторів.
— Пане Іван, розкажіть, як нинішня ситуація вплинула на ринок альтернативного сушіння?
— Якщо раніше замовниками твердопаливних теплогенераторів були фермери, що обробляються від 500 до 15 тис. гектарів, то тепер значно збільшилася частка агрохолдингів, що мають в обробітку сотні тисяч гектарів. Вони замовляють теплогенератори потужністю до 20 МВт для переобладнання великих елеваторів. Проте така ситуація протримається недовго — на наступний рік очікується зміна попиту в бік теплогенераторів потужністю від 6 до 12 МВт.
Близько половини замовлень надходить для нових об’єктів, інші — для чинних. З тим географія замовників практично не змінилась. Найбільша активність спостерігається у Київській, Чернігівській, Житомирській, Рівненській, Вінницькій і Хмельницькій областях. Також активність спостерігається в інших областях Західної України.
— Дехто прогнозує дефіцит твердого палива, чи може це вплинути на рішення аграріїв щодо використання вашого обладнання?
— Якщо порівнювати собівартість тепла з різних джерел, то, наприклад, пропан-бутан на сьогодні дорожчий у 8–12 разів. Це досить потужний аргумент для переведення сушарок на альтернативне паливо. Проте деякі аграрії й далі сумніваються. Через стрибок попиту на пелети є побоювання, що утвориться дефіцит уже на альтернативне паливо, і проблему із сушінням не буде усунено. Однак є кілька причин, що дозволяють почуватися впевнено. Для початку слід зазначити, що теплогенератори Greco Group можуть працювати як на пелетах, так і на щепі, а в деяких випадках — на зернових відходах. У Полтавській області один із клієнтів (потужний агрохолдинг) сушить зерно солом’яними пелетами. Деякі підприємства самостійно виготовляють паливо для власних потреб. Але більшість купує паливо у виробників, і за 5 років нашої роботи дефіцит так і не виник, хоча сумніви завжди були в потенційних користувачів твердопаливних теплогенераторів. Компанія Greco Group обладнала теплогенераторами майже 230 об’єктів, і, попри це, ринок і досі не відчуває браку пелет і щепи. Річ у тім, що виробництво пелет також із кожним роком зростає. Практично всі переробники соняшнику виготовляють пелети з лузги, що створює додатковий дохід.
— Чи важко фермеру погодитись стати вашим клієнтом?
— На сьогодні не треба бути геніальним економістом, щоб зрозуміти вигоду твердопаливного теплогенератора. Інвестиція у таке обладнання повертається протягом одного сезону, тому навряд хтось має сумніви щодо економічного ефекту.
Енергетична складова у вирощуванні кукурудзи має значну частку серед загальної кількості витрат. Але не сушити кукурудзу — не можна, бо зберігатись за підвищеної вологості ця культура не здатна. Тому, незважаючи на складну ситуацію із цінами на зерно на внутрішньому ринку та значні труднощі з експортом, клієнти находять на це кошти.
Оскільки Greco Group є українським виробником, для клієнтів було запропоновано поетапний розрахунок за виконання замовлення. Якщо раніше остаточний розрахунок відбувався після введення обладнання в експлуатацію, тепер є можливість «розбити» платіж на кілька частин і платити протягом 3–6 місяців.
— Чи не заважають працювати труднощі з постачанням матеріалів?
— У грудні минулого року компанія розпочала будівництво нових виробничих приміщень і замовила додаткове обладнання, щоб збільшити власні можливості в продуктивності. Крім того, взимку, ще до початку війни, підприємство закупило значну кількість матеріалів, які застосовують у виготовленні теплогенераторів. Цей крок нині дозволяє працювати без затримок. Імпортні вогнестійкі матеріали, мотор-редуктори й вентилятори, а також електроніка їде в Україну довше, але до цього вже прилаштувалися: замовлення роблять заздалегідь, ураховуючи тривалішу логістику, і клієнти цих затримань просто не відчувають. Тобто замовлення роблять наперед, виходячи тільки з очікувань обсягу виробництва на чотири місяці вперед, а не фактичних контрактів.
— Як активно працює сервісна служба в умовах війни?
— Сервісна служба компанії Greco Group на сьогодні складається із шести мікроавтобусів і двох автомобілів. Незважаючи на те, що частина працівників пішла до збройних сил, на їх місці працюють переселенці. Це хороші спеціалісти, які повністю відповідають потребам компанії за всіма критеріями.
Тож робота з клієнтами триває з такою ж інтенсивністю та якістю. Слід зазначити, що кількість клієнтів, які користуються сервісом компанії, практично не зменшилась. Винятком стали тільки ті підприємства, що потрапили під окупацію й перебувають у зоні бойових дій.
— Що змінилось у виробничих процесах?
— Значну увагу приділено модернізації самого підприємства: взимку вдвічі збільшили площу виробничих приміщень, оновлюємо обладнання, придбали сучасні станки. Це дасть змогу покращити точність, збільшити продуктивність і скоротити вплив людського чинника на якість кінцевого продукту. Наразі компанія має на меті перейти від великої кількості фізичної праці до великої кількості праці розумової. Разом із цим буде збільшуватись ефективність виробництва і сервісу.
На сьогодні виробничі потужності працюють на 120% — ми намагаємось виконувати замовлення максимально швидко. Терміни поставки обладнання виконання замовлень — стабільні, хоча за потреби є можливість пришвидшитись. Наприклад, один замовник поставив завдання переобладнати сушарку протягом 30 днів, і за цей час вдалося виготовити теплогенератор з усім додатковим обладнанням, привезти, змонтувати й увести в експлуатацію. Якщо ж розглядати звичайні умови, термін виконання замовлення не перевищує 2–3 місяці.
— Які технологічні новації впроваджуєте?
— Щороку компанія удосконалює власну продукцію, і поточний сезон не є винятком. Тепер разом із теплогенераторами встановлюють систему рекуперації, яку можна назвати напівтеплообмінником. Завдяки цій системі знижується витрата палива на 20–25%, що в результаті дало змогу вийти на рівень 2,1 кг пелет на зняття тонно-відсотка вологості. Аграрії, яким доводиться сушити великі обсяги зерна, одразу зможуть відчути економічний ефект від такої новації.
Ще один крок було зроблено в напрямі удосконалення систем керування й автоматизації. Теплогенератори оснащують терміналами з можливістю віддаленого доступу, і керівник підприємства може завжди бачити, як працює теплогенератор і які дії виконує оператор. У багатьох випадках сервісна служба може вирішити питання, не виїжджаючи на об’єкт, що значно пришвидшує відновлення працездатності сушильного комплексу. Це вкрай важливо для підприємств, які спеціалізуються на прийманні зерна — трейдерські елеватори, а також спеціалізовані ХПП без власного агровиробництва, які заробляють тільки на послугах. У розпал сезону тут кожна година на вагу золота, тож рішення, що дозволяє зменшувати простої, буде приносити реальний прибуток. Система керування теплогенератором тепер може отримувати інформацію із сушарки й корегувати режим роботи відповідно до заданих параметрів. Іншими словами, сушарка керує теплогенератором, як звичайним газовим пальником. Зникає залежність від людського чинника, зменшується навантаження на операторів, вони можуть приділяти більше уваги обслуговуванню й іншими питанням експлуатації. Результатом якісних змін стало перше постачання обладнання до ЄС, і найближчим часом планується виконати ще два замовлення від європейських клієнтів.
Владислав Олійник