Елеватор

З початку року змінилась структура експортних маршрутів агропродукції

З початку року змінилась структура експортних маршрутів агропродукції

Впродовж останніх 6 місяців ціни на елеваторах зросли: на 38%  – для зернових культур і на 14% – для олійних у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Ціни в українських портах також збільшились, але не так відчутно, адже вартість логістики залишається доволі високою.

Про це йдеться у четвертому випуску дослідження «УКРАЇНА: Вплив війни на прибутковість сільськогосподарського виробництва». Аналіз проведений  Мінагрополітики спільно з Українським клубом аграрного бізнесу (УКАБ) за підтримки Глобального фонду зі зменшення ризиків катастроф і відновлення (GFDRR), який адмініструється Світовим банком. 

Зокрема, впродовж 3 останніх місяців темпи зростання цін на українському ринку пригальмували, а на олійні культури навіть зменшилися через суттєве зменшення експортних запасів сої та ріпаку та практично припинення експорту цих культур.

З початку 2024 року змінилась структура експортних маршрутів. Логістика агропродукції через річкові порти Дунаю відіграла важливу роль для України, коли глибоководні порти Одеси не працювали. Однак на сьогодні потенціал експортного шляху Дунаєм не використовується на повну через більшу вартість логістики в цьому напрямі в порівнянні з глибоководними портами Одеси.

Наразі експорт до портів Гданська/Гдині практично не здійснюється через збільшену пропускну спроможність та вищу рентабельність інших каналів експорту. У квітні 2024 року майже не здійснювався експорт олійних культур через румунський порт Констанца, що було частково пов’язано зі зменшенням залишків олійних культур для експорту.

Нагадаємо, у 2024 році рентабельність рослинництва зросте, а тваринництво втратить позиції.