Експерт розповів про причини утворення багатокілометрових черг на пункті пропуску «Краківець-Корчова»
На пункті пропуску «Краківець-Корчова» вантажівки з швидкопсувними продуктами можуть стоять у черзі на перетин кордону декілька днів, а автівки з зерном – по декілька тижнів.
Про це у своєму Телеграм-каналі «Агробізнес, транспорт, село і люди» повідомив керівник Центру досліджень продовольства та землекористування Київської школи економіки Олег Нів’євський, який мав можливість нещодавно перетинати кордон на переході «Краківець-Корчова» й поспілкуватися з водіями.
За його словами, на підїзді до переходу з української сторони, черга вантажівок починається за 20 кілометрів так за 20. Водії більше тижня можуть стояти в черзі на перетин кордону.
«З польського боку черг не видно, але водії мені сказали, що це тільки тому, що з того боку є облаштовані майданчики для відстою», – констатував Олег Нів’євський.
Фахівець, поспілкувавшись із водіями, назвал причини такого низького вантажопотоку, через які утворюються величезні черги на перетин кордону. Перша причина – значна зміна товаропотоків і навантаження на польську та українську митницю. Адже через блокування українських портів багато агропродукції пішло по суходолу вантажівками.
«До війни багато возилось до балтійських країн через білорусь та московію, ну а зараз все це пішло в основному через Польшу», – уточнив Олег Нів’євський.
Друга причина – митниця не реагує адекватно на збільшення потоку відповідним збільшенням штату та пропускної здатності переходів.
«Це стосується, наприклад, і фітосанітарної та ветеринарної служб, бо перевіряти на шкідливі організми треба в будь-якому випадку. Особливо це проблема з польського боку. Або інший кумедний випадок – перехід розширили (збільшили, грубо кажучи, кількість полос переходу), але кількість ваг не збільшили:) тобто вузька шийка так і залишилась вузькою», – додав Олег Нів’євський.
На його переконання, такий стан речей робить Україну біднішою і вразливішою, оскільки така шалена неефективність зменшує доходи виробників, збільшує ціни для споживачів й робить всю економіку вразливішою, оскільки тоді не можна буде приватному сектору вчасно відреагувати на певні дисбаланси (або завести щось швидко, коли буде дефіцит, або вивезти/експортувати у випадку надлишку). Також він вважає, що черги – це завжди дуже продуктивне середовище для корупції.
Нагадаємо, 20 червня було відкрито рух оновленим пунктом пропуску «Краківець – Корчова». Також ми писали, що середньодобовий вантажопотік через «Краківець – Корчова» вантажівок збільшився на 51%.