Українське підприємство з переробки часнику «Єврошок» готове скласти конкуренцію Китаю й Європі
Шок для Європи
Українське підприємство з переробки часнику «Єврошок» готове скласти конкуренцію Китаю й Європі.
Ви відкриваєте пачку чіпсів зі смаком часнику або пляшку кетчупу з часником, але часником там у буквальному значенні навіть не пахне. Це перша ознака того, що виробник використовував у цьому продукті швидше за все китайський часник. Таким «лафхаком» ділиться Сергій Шиш, директор групи компанії «Єврошок» із Запоріжжя, яка виробляє та реалізує часник та часникові продукти під торговою маркою «Все по часнику» для харчової промисловості.
Це гранули, порошок, жиро- та водорозчинні екстракти, смако-ароматичні добавки, в яких справді «все по часнику» – адже це натуральні, а не синтезовані інгредієнти для виробництва найрізноманітніших харчових продуктів – від снеків до ковбас. Секрет натуральності простий – у них використовується український та іспанський часник плюс українські харчові технології.
«Китайська, індійська, узбецька сировина сьогодні нам не цікава – вона дешева та неякісна, в ній немає ефірних олій, а відповідно, і ароматики, та інших важливих та корисних компонентів», – каже Сергій Шиш.
Готові прийняти все
Сергій Шиш починав з того, що у 2012 році посадив звичайне поле часнику, а сьогодні керує єдиним у Східній Європі сертифікованим виробництвом із переробки та консервації часнику.
«Згодом вирішили піти далі і підтримати українського харчового виробника, забезпечивши його вітчизняною якісною сировиною, – пояснює він цю еволюцію, – адже переважний обсяг часнику до сьогоднішнього дня завозиться з Китаю».
Китайський часник Сергій категорично не рекомендує використовувати у харчовій промисловості, та й у звичайному приготуванні їжі. «Для того, щоб була ароматика і при цьому демократична ціна для такого продукту, – єдине, що потрібно, – це купувати у ТОВ «Агроіновейшн», яка входить до групи компаній «Єврошок», яка використовують українську та іспанську сировину. Це єдині регіони, де у часнику найбільше ефірних олій, гостроти та якості», – розповідає він.
Щоправда, з вітчизняним часником сьогодні напружено – його суттєво не вистачає на ринку. Після початку війни сам «Єврошок» втратив понад 70% площ під часником на окупованих територіях у Донецькій та Херсонській областях. У зоні окупації залишилися й інші великі виробники цієї культури.
«Професійних площ, дай Боже, щоб набралося в країні до 300 га, – додає директор «Єврошока». – Такою самою популістською цифрою є офіційна оцінка обсягів виробництва – 100 тис. т. Адже Україна промислово вирощує не більше 3,5 тис. т».
Щоб покрити дефіцит, Сергій Шиш закликає фермерів садити часник. І в цьому він готовий допомогти їм, адже ще один напрямок діяльності його компанії – продаж насіння, надання послуг та техніки для посадки та збирання часнику, консалтинг із вирощування. «Ми готові закуповувати у будь-яких обсягах вітчизняну сировину в агровиробників», – каже Шиш.
Наступного року «Єврошок» планує переробити понад 10 тис. т., і при цьому очікує на дефіцит часнику в обсязі понад 3 тис. т.
Композиція продукту
Компанія Сергія Шиша виготовляє продукцію для великих харчових підприємств. Серед її клієнтів – торгові марки «Чемпіон», «Приправка», «Оліс». Наразі «Єврошок» у процесі оформлення контракту із ПРАТ «Укроптбакалія» (ТМ «Мрія» та інші). Переробники готують умови для виробництва певного розміру гранул, які потрібні саме для цієї компанії.
«Ми єдине підприємство в Україні, на якому працюють найбільші лінії переробки часнику, – розповідає Шиш. – У виробництві використовується обладнання компанії J.J.Broch – найкраще у світі для вирощування та переробки часнику».
Підприємство може підготувати понад 30 т насіння за 1 добу, а також гранули розміром від 0,5 до 2 мм, порошок, жиро- та водорозчинні екстракти (для будь-яких харчових продуктів – від соусів до напівфабрикатів та ковбас), смако-ароматичні добавки (для снеків), пасти і таке інше.
«При цьому наші технологи можуть скласти ту композицію продукту, яка потрібна клієнтові, – наголошує Шиш. – Ми використовуємо лише натуральну, не синтезовану сировину. На ринку продається безліч екстрактів під виглядом натуральних – яблучні, томатні, часникові – переважно вони штучно синтезовані».
«Єврошок» – також єдине у своєму сегменті українське підприємство, яке має міжнародний сертифікат ISO 22000 . В Україні є невеликі переробники часнику, але ніхто з них не сертифікований, стверджує Шиш, це, по суті, “гаражне” виробництво.
Часник в обороті
У часниковій продукції «Єврошок» без перебільшення має намір скласти конкуренцію китайському та іншому імпороту. Щоб, як каже директор товариства, зробити Україну в цьому напрямі самодостатнішою. Запорізькі переробники часнику також хочуть показати українським споживачам та агровиробникам, що можна не просто виростити вітчизняний часник, а й пустити його в обіг.
«Україна імпортує багато часнику з Іспанії, тож коли іспанці дізналися, що ми почали виробляти порошки, пасти тощо, вже ведуть з нами переговори про те, щоб їхню сировину, перероблену ТОВ «Єврошок», викуповувати назад, тому що у нас технологи та технології перевершують іспанські», – розповідає Сергій Шиш.
Як харчовики, так і часник, вирощений в Україні, може цілком скласти конкуренцію іспанському, не кажучи вже про європейський, стверджують засновники «Єврошока».
«Найкращі із сортів часнику – це українська Любаша (не плутати з Любавою), але її вирощують в основному городники, – розповідає Сергій Шиш. – Для промислової переробки ми радимо лише іспанську селекцію – наприклад, Спрінг Білий та Спрінг Фіолетовий. Їхні головні якості: довго зберігаються, не усихають, гострота, зручність для переробки. Є ще не менш якісні, хоч і трохи менш урожайні європейські сорти».
Весь часник, що промислово вирощений в Україні, підходить для переробки в якісну сировину для харчової промисловості, наголошують технологи «Єврошоку». Він відповідає вимогам споживача, а перше, що той просить, – ароматика, і перше, що покупець оцінює в часнику, та й у будь-якому продукті, коли відкриває упаковку, – колір, аромат та смак.
Смак та аромат українського часнику технологи «Єврошока» вміло зберігають у своїх продуктах так, щоб вони залишалися потім у кінцевому харчовому виробі. Наприклад, жиророзчинний екстракт витримує велику температуру за рахунок масляної основи, тому насичений смак часнику та гострота з нього менше випаровується в процесі виробництва продуктів, і корисні компоненти зберігаються. Наприклад, це важливо для випічки та інших продуктів, які виготовляються за допомогою термообробки.
Насамкінець Сергій Шиш нагадує про надзвичайну корисність часнику. І мова далеко не лише про зміцнення імунітету, про що доречно згадували у розпал епідемії ковіда, а й про те, що часник очищає судинну систему. Особливо, він корисний у цьому сенсі для чоловіків, які більше, ніж жінки, схильні до атеросклерозу.
«Однак, є люди, які не можуть їсти часник у свіжому вигляді, оскільки може підвищуватись кислотність, артеріальний тиск, але в переробленому вигляді натуральний продукт з часника не матиме жодного протипоказання», – резюмує засновник «Єврошока».
Дмитро Громов