Купи слона, або Як стимулювати попит на техніку
Низька рентабельність агропідприємств призвела до падіння попиту на основні засоби виробництва, зокрема техніку. Як працюватимуть дилери та виробники в умовах браку грошових ресурсів на оновлення машинно-тракторного парку та які інструменти зможуть запропонувати, щоб стимулювати продажі?
Агровиробники не поспішають продавати врожай через низькі ціни, зволікаючи тим самим у прийнятті рішень щодо купівлі матеріально-технічних ресурсів. Дистрибутори опинилися заручниками ситуації, що склалася. З одного боку, законтрактувати продукцію від них вимагають постачальники, з другого — клієнти, тобто агровиробники, не поспішають розраховуватися за вже надані ресурси, не кажучи про нові замовлення. Відбулося відтермінування старту сезону активних продажів, і тим самим зросла роль помилки, коли кілька місяців визначатимуть успішність роботи всього року.
Очікування
В агенції AgriSurvey, що провела опитування агровиробників у жовтні-листопаді минулого року, не надто оптимістично налаштовані щодо купівлі техніки під потреби 2014 року. «46% аграріїв не планують купувати техніку наступного року, мотивуючи це серйозним браком коштів, — зазначив Тарас Гагалюк, директор агенції на конференції «Ведення агробізнесу в Україні: перспективи 2014 року». — Минулого року ці цифри були на рівні 36–38%». Водночас попит на насіння та ЗЗР, за даними AgriSurvey, залишатиметься на рівні минулого року.
Деякі продавці техніки зізнаються в зниженні попиту на техніку й обладнання, хоча критично низьким таке зниження й не вважають. «Назвати активним початок сезону не можна. Осінні ціни на зерно були вкрай низькими, і хоча нині дещо зросли, люди все ще очікують і не поспішають продавати зерно», — повідомляє Андрій Воробйов, директор ТОВ «Грет Плеінс Україна» (українське представництво американської компанії — виробника посівної та ґрунтообробної техніки). Проте в компанії налаштовані оптимістично й вважають, що сезон продажів лише розпочинається: «Запити на техніку починають зростати з кінця січня та тривають аж до початку польових робіт, тому, імовірно, попит напередодні весняної посівної може бути не гіршим, ніж минулого сезону», — упевнений А. Воробйов.
Натомість інші знавці ринку вже коригують плани продажів у бік зменшення. «Попит на техніку буде в 1,5–2 рази менше порівняно з минулим роком, — вважає Олег Приходько, колишній директор підприємства — дилера техніки John Deere, а сьогодні директор ПСП «Слобожанщина Агро» (24 тис. га). — Із такою ціною на кукурудзу аграрії не матимуть грошей, адже більшість компаній робили ставки саме на кукурудзу. Якщо техніка купуватиметься, то не за рахунок отриманих прибутків, а за рахунок запозичень, з якими сьогодні є проблема». Олег Приходько не вважає кредити, що надають українські банки, ефективним фінансовим інструментом через високі відсоткові ставки. Цю думку підтверджують в агрохолдингу «Українські аграрні інвестиції» («УАІ»). «Відбувається здорожчання кредитів, треба шукати інші джерела фінансування», — зазначає Володимир Мельничук, заступник директора «УАІ».
«Порівняно з минулим і 2012 роками попит зменшився в рази, — на умовах анонімності ділиться враженнями директор одного з регіональних підприємств-постачальників широкого спектра сільгосптехніки та обладнання. — Починаючи з другої декади серпня 2013 року купівельна активність аграріїв украй слабка, люди посилаються на брак грошей через низькі ціни на зерно». У компанії не беруться прогнозувати подальший розвиток попиту, апелюючи до відсутності системного прогнозу цінових коливань ринку зернових.
Інструменти
Доступні фінансові інструменти здатні привабити покупців техніки. Як зазначають у «Грет Плеінс Україна», за повною передоплатою нині працюють небагато дилерів. Повна виплата відбувається після збирання врожаю або ж протягом року. Отже, з огляду на в’ялість попиту сьогодні, не виключено, що постачальники техніки пропонуватимуть низку привабливих фінансових інструментів, аби забезпечити виконання зобов’язань перед виробниками техніки.
Прикладом одного з таких інструментів є програма придбання нової техніки в кредит або лізинг від Європейського банку реконструкції та розвитку, ТОВ «Джон Дір Україна» та ПАТ «Райффайзен Банк Аваль». Як розповіли в ТОВ «Механі К» (дилер техніки John Deere в західному регіоні України), програма має популярність. «Уже багато агропідприємств користуються програмами, що є в банківському секторі. І це є тенденцією останніх місяців, — зазначає Сергій Щетінін, заступник директора ТОВ «Механі К». — Майже весь фінансовий ресурс, що був виділений на програму, вичерпано». Нагадаємо, під дію програми було виділено 50 млн дол. на 2013–2014 рр. У «Джон Дір Україна» цю інформацію підтверджують, зазначаючи, що освоєння коштів протягом 2013 року перевищило очікування на 60–70%. До того ж попит на кредитні та лізингові схеми у валюті був вищим, аніж у гривні, через порівняно низькі відсоткові ставки (1–8% у доларах США та 13,95–19,85% у гривнях).
У представництві компанії Claas в Україні зазначають, що для підвищення купівельної спроможності аграріїв пропонують дуже широкий спектр фінансових послуг включно з іноземними фінансовими продуктами. «Платоспроможність аграріїв коливається завжди з року в рік та від сезону до сезону. Відповідно, ми так само завжди пропонуємо різні варіанти розрахунку за техніку», — каже Іван Паламар, директор представництва Claas в Україні. — Інструменти від Claas — це лізингова схема, виплата з відтермінуванням платежу та банківське кредитування. Також пропонуємо програми фінансування у євро з німецькими фінансовими установами під гарантії німецької страхової агенції Germes. Є багато деталей, що роблять ту чи іншу схему фінансування найвигіднішою. Не було жодного року, коли б програмою з іноземними фінустановами не скористалися», — зазначає І. Паламар.
Водночас у Claas не вважають, що сезон-2014 буде особливим з боку попиту. «Не можна сказати, що щось особливо зміниться. В один рік купують більше, в інший — менше, з різних причин», — дипломатично коментує І. Паламар питання щодо ймовірного погіршення попиту на техніку.
Дещо іншої думки Вадим Андрущак, директор ТОВ «Пьоттінгер Украна»: «Буму попиту ми не очікуємо. Розуміємо, що 2013 рік був непростий і треба буде боротися за кожного клієнта». Попри це, якихось нових фінансових інструментів порівняно з минулим сезоном компанія наразі не пропонує. «Напевне, усі розуміють, що ми торгуємо технікою, а не відтермінуванням платежу чи знижками. — зазначає В. Андрущак. — Можливості є, але не для всіх і більше за індивідуальною домовленістю». «Пьоттінгер Україна» працює з основними банками, які кредитують аграрний сектор, компанія частково може впливати на величину відсотків, а також, за потреби, залучати власні інструменти, зокрема відтермінування платежу.
Серед усіх опитаних нами компаній найбільш оптимістично на прийдешній сезон налаштовані у ТОВ «Агробудівельний альянс «Астра». «Урожай 2013 року був найкращий, тому аграрний сектор нині інвестиційно привабливий», — зазначає Володимир Замай, керівник відділу фінансів АБА «Астра». У компанії не очікують росту зниження попиту на техніку. Відповідно, компанія не розглядає можливостей впровадження нових, порівняно з минулим роком, фінансових програм. Принаймні, поки що.
Андрій Федорчук
Усі авторські права на інформацію розміщену в газеті АгроМаркет та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посилання на газету АгроМаркет з гіперлінком https://agrotimes.ua/journals.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».