Агромаркет

Торгівля продовольством між Україною та державами Азії значно скоротилась

За результатами восьми місяців 2022 року оборот зовнішньої торгівлі агропродовольчою продукцією між Україною та Азією становив 5164 млн дол. США. Це на 38 % менше відповідного показника 2021 року у 8356 млн дол. США.

Про це повідомляє пресслужба Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки».

За словами заступника директора ННЦ, академіка НААН Миколи Пугачова, загалом у поточному році вітчизняний експорт (‑3030 млн дол. США) знижується в абсолютному виразі відчутніше, ніж імпорт (‑163 млн дол. США). Тому позитивне для України сальдо аграрної торгівлі з країнами Азії скоротилось до 3655 млн дол. США.

Основними покупцями вітчизняної агропродовольчої продукції в азійському регіоні цьогоріч є Туреччина, Китай, Індія, Саудівська Аравія, Іран, Південна Корея та Ірак. Сумарно на ці країни припало 81 % вартості українських поставок до цієї частини світу, зазначив науковець.

Найбільшими постачальниками, які відіграють вирішальну роль для України в імпорті сільськогосподарської сировини і продовольства з Азії, 2022 року виступають Туреччина, Китай, Індонезія та Індія. Їх спільна частка перевищила 4/5 від вартості вітчизняних закупівель у даному регіоні.

У січні-серпні 2022 року Азія традиційно фокусується на придбанні ключових груп вітчизняного експорту – зернових культур (1954 млн дол. США), олій та жирів (1350 млн дол. США), олійних (334 млн дол. США), м’ясопродуктів (267 млн дол. США), а також залишків і відходів переробної промисловості (264 млн дол. США), зауважив Микола Пугачов.

Водночас імпортні закупівлі в азійських країнах включають переважно ті продукти, яких бракує в Україні: цитрусові фрукти, пальмова олія, різні овочі, насіння соняшнику, кава та чай.

У 2022 році суттєве зниження взаємної торгівлі агропродовольчою продукцією між Україною та Азією спричинене повномасштабним вторгненням рф в Україну та довготривалим блокуванням наших морських портів, що зруйнувало напрацьовані логістичні ланцюги, наголосив експерт.

Хоча через форс-мажорні обставини азійський регіон зараз втратив статус основного ринку збуту для продовольства українського виробництва, він залишається серед найбільш пріоритетних і перспективних. Наявність тут країн із великою ємністю внутрішнього ринку – Китай, Індія, а також високим платоспроможним попитом – Близький Схід, Японія, Південна Корея, разом зі здатністю до швидкого відновлення колишніх обсягів поставок у разі успіхів України на фронті й стабілізації соціально-економічної ситуації виглядатиме багатообіцяюче для вітчизняного експорту, підсумував Микола Пугачов.

Нагадаємо, Україна експортувала продтоварів на $18,5 млрд.