Бізнес страждає від блокування податкових накладних, - ЄБА
З моменту, як в Україні відновив функціонування Реєстр податкових накладних (27 травня 2022 року) питання їх реєстрації та, загалом, відшкодування ПДВ постійно залишається проблемним.
Про це повідомляє пресслужба ЄБА.
Періодично у Податкової служби виникають ідеї щодо змін, періодично проблема набуває більш гострого характеру (як у жовтні 2022 року). Водночас, станом на зараз проблема все ж не знята – бізнес страждає від блокування та труднощів з відшкодування. Більшість податкових накладних, що було заблоковано протягом жовтня 2022 року, на жаль, не змогли бути оскаржені в адміністративному порядку, і компанії будуть змушені звертатись до суду, де, на жаль, розгляд справ може тривати роками – ну а обігові кошти компаній буде до тих пір заблоковано. Обіцяне автоматичне розблокування на підставі таблиць інформації не працює на практиці. Система реєстрації і алгоритм розблокування накладних створені так, щоб на кожному етапі ручне втручання могло завадити автоматичній роботі системи та створити умови для подвійної сплати податків для наповнення бюджету країни.
Водночас, протягом усього періоду воєнного стану компанії повідомляють про отримання запитів від регіональних підрозділів Державної податкової служби України надати пояснення щодо задекларованих збитків компанії. І особливо зухвало звучить завчена податківцями фраза, що «війна то не причина декларувати збитки…».
Компаніям відмовляють у прийнятті річної звітності у разі якщо компанія задекларувала своє право на пільги по чотирьох видах податків (земельний, орендна плата за землю державної та комунальної власності, екологічний, майновий) на територіях, які були окуповані чи на них велись активні бойові дії.
Також з незрозумілих причин податківці відмовляють прозорим компаніям у праві скористатись діючими нормами Податкового кодексу щодо неможливості подання звітності чи відсутності первинних документів через втрату таких внаслідок активних бойових дій чи окупації.
Водночас, є і прикрі випадки, пов’язані з мобілізацією ключового персоналу. До прикладу, коли на малому підприємстві мобілізовано директора і одного з двох працівників і саме в цей період Податкова починає блокувати податкові накладні за недостатню кількість працівників. Пояснення від бізнесу до уваги, на жаль, не беруться, а рекомендацією є – звертатись до суду, знаючи що це дуже тривала в часі та дороговартісна процедура доведення справедливості.
При цьому, вимоги при проведенні камеральних чи невиїзних перевірок стають все більш жорсткими – за відсутності повноцінних умов для роботи для бізнесу в деяких регіонах (відсутність електроенергії, інтернету та безпечних умов існування) податкова просить в стислі терміни (наприклад, 1 робочий день) надати величезні обсяги документів, в тому числі, і первинних.
На переконання прозорого бізнесу, постійне збільшення тиску на білий бізнес з боку контролюючих органів в період війни є абсолютно недоречним! Тож спільнота просить переглянути такі підходи до роботи з прозорим бізнесом і звертається до Кабінету Міністрів України, Офісу Президента з проханням посприяти у захисті законних прав та інтересів представників бізнесу.
Нагадаємо, змінено порядок блокування податкових накладних.