Аграрії адаптуються до нових викликів

Українські агровиробники вже четвертий рік працюють в умовах повномасштабної війни. Вони адаптуються до нової реальності — ракетних обстрілів, складної логістики, кліматичних змін, нестачі персоналу та трансформацій у глобальній торгівлі.
На запитання, де шукати точки зростання у 2025 році, шукали відповіді учасники X ювілейної конференції Grain Ukraine, що відбулася 29–30 травня у Києві.
Відкриваючи конференцію, Андрій Ставніцер, засновник Grain Ukraine, співвласник і CEO порту TIS, а також ініціатор проєкту Superhumans акцентував, що український агросектор залишається ключовим двигуном зовнішньої торгівлі.
За його словами, наша країна експортує 100% надлишків урожаю, а фермери під ракетними обстрілами та дронами роблять свій внесок у глобальну продовольчу безпеку. Весь аграрний ринок України — це постійні виклики, перебудовування процесів, гнучкість та стійкість, які дозволяють нам дивитися у майбутнє та рухати економіку.
Про труднощі на старті сезону говорив Петр Крогман, власник компанії Agromino та президент Українсько-Чеської торгової палати. «У деяких районах Харківщини цього року взагалі не було посівної. Ми в Agromino скоротили посівні площі до 6 тис. гектарів. Якщо не буде підтримки, ці регіони можуть бути втрачені і для агровиробництва, і для інвестування загалом», — наголосив він.
Також Петр Крогман підкреслив необхідність перегляду системи оподаткування в агросекторі з урахуванням європейських стандартів. Зокрема, відсутність податку на прибуток у межах спрощеної системи він назвав негативним сигналом для європейських партнерів, де такий податок є звичною практикою.

Окрім війни додаються зміни клімату та міграція культур. Олег Заплетнюк, генеральний директор компанії ТАС Агро, нагадав: «Клімат не відкотиться назад, і агробізнес має звикати до нового ландшафту. Соняшник уже «переїхав» на захід. Те, що п’ять років тому було звичним для Миколаївщини, тепер характерне для Вінниччини: спека, нестабільні опади, дефіцит вологи. Це не виняток, а тренд. Ми вже адаптувались — перейшли на технологію strip-till, яка дозволяє ефективніше використовувати вологу та ресурси: людей, техніку, час».
Світлана Нікітюк, керівниця департаменту з аграрних питань компанії «Епіцентр К», наголосила на диверсифікації у відповідь на воєнні ризики та зміни клімату: «Понад 20% наших працівників нині у ЗСУ. Ми оновлюємо техніку, впроваджуємо точні сівалки, плануємо індустріальний парк. Це не окремий проєкт, а відповідь на вразливості системи. Працювати над внутрішньою ефективністю — єдиний шлях до стабільної маржі».
Учасники Grain Ukraine вважають кооперацію одним з варіантів ефективної співпраці в умовах викликів та ризиків.
Зокрема, Олександр Головін, комерційний директор по Україні компанії Kernel, переконаний, що без підтримки та співпраці не обійтися: «Наша мета — щоб аграрії вирощували ефективно, а ціни були справедливими. Ми шукаємо точки зростання всередині країни через технології. Бо чим успішніший виробник, тим більш завантажена наша інфраструктура, тим більше збіжжя виробляє країна».
Юрій Скічко, директор «Гермес-Трейдінг», директор з розвитку та інвестицій холдингу «АГРОВІСТА», додав: «Об’єднання — це те, що допомогло нам вистояти під час війни. Через кооперацію ми краще управляємо ризиками, розширюємо можливості та відкриваємо нові горизонти».
Нагадаємо, маржинальність створюється всередині країни.