Ягідний експорт: російський ринок – не панацея
Представники вітчизняного ягідного бізнесу дивляться на нові ринки: азійський, європейський, внутрішній український, а російський вважають втраченим.
«Російський ринок не відкриється не через стосунки між (нашими. – Ред.) країнами, а тому що російський бізнес активно вкладає у розвиток ягідників. Там чудово ростуть і малина, і смородина», – зауважує Ліліана Дмитрієва, директор ТОВ «Брусвяна».
До того ж об’ємний російський ринок вимагає великих експортних партій ягід – по 10-12 тонн, які важко сформувати українським виробникам. «Це під силу або великим підприємствам, або кооперативам», – уточнює Тарас Баштанник, керівник проекту «Українська ягода».
«Нам краще продати у десять рук такий обсяг постійним покупцям по 100-200-300 ящиків, ніж формувати фуру в 2,5 тис. ящиків», – додає Олександр Ткачук, директор ТОВ «Агрофірма «ВЕСНА-2011». Він вважає, що «Росія – не панацея, треба забувати про цей ринок».
У цілому експорт ягідної продукції ускладнює відсутність післязбиральної доробки, інфраструктури по зберіганню й упаковці.
На думку Тараса Баштанника, можливості розвитку ягідного бізнесу в Україні – це кліматична диверсифікація, коли можна вирощувати від ультраранньої до ульрапізньої продукції і бути цікавою європейському ринку, а також низька собівартість, зважаючи на девальвацію.
Україна – ідеальне місце для вирощування більшості ягідних культур, говорить Ліліана Дмитрієва. Ті країни, які мають посушливий клімат, не в змозі приділяти такої уваги ягідним культурам. Тому, каже вона, ринок країн Азії є перспективним для України.
«Найближчими роками будуть вкладені інвестиції в розвиток регіональних центрів переробки ягід. Продаватимемо багато не свіжої ягоди, а переробленої, охолодженої», – наголошує вона.
Олександр Ткачук прогнозує здешевлення собівавартості ягідної продукції та її більшу доступність для українського споживача. «Збільшаться площі під насадженнями, буде більше продукції, буде здешевлена її собівартість, а отже, наш споживач зможе її нормально купувати», – зазначає він.
Українську ягоду треба відправляти не лише на експорт, а й насичувати внутрішній ринок, підкреслює Сергій Феофілов, генеральний директор консалтингового агентства «УкрАгроКонсалт». «Наразі він неплатоспроможний. Проте ця ситуація виправиться», – переконаний він.
Тарас Баштанник підкреслює, що підвищуватимуться й вимоги до якості ягід, а ринок збуту, завдяки зростанню рівня урбанізації, переміщатиметься у бік супермаркетів.
Додати коментар