Точка зору

Покупці молочної продукції вважають українські марки дуже якісними

Кирило Єжов
директор із розвитку бізнесу Kantar Ukraine

У травні цього року ми робили дослідження про споживачів молочної продукції: чим він живе, що обирає. У фокусі було міське населення віком 18-55 років.

Отже, 91% опитаних купують молочну продукцію, із них 42% вважають, що українські бренди ‒ високої і надзвичайно високої якості. Тобто переважна більшість українців прихильна до якості вітчизняної молочної продукції.

37% купують молочну продукцію, спеціалізовані продукти для дітей.

Рослинне молоко 16% респондентів купують протягом місяця, 5% ‒ регулярно. А 11% думали про купівлю такої продукції. Це свідчить про те, що ця категорія зростає. Так, із 2021 року вона зросла вдвічі: з 8% до 16%.

Для чого українці купують молочну продукцію? Ми виділили два блоки потреб: раціональні й емоційні. 97% опитаних українців послуговуються раціональними потребами. Відгукуються на емоційні потреби 78% наших співвітчизників.

У топі раціональних потреб покупців молочної продукції:

‒ отримання оптимального співвідношення ціни та якості ‒ 36%;

‒ швидке приготування страв ‒ 35%;

‒ доступний за ціною продукт ‒ 32%;

‒ добре підходить для приготування страв ‒ 30%;

‒ продукт із фермерського молока – 28%;

‒ доступна ціна ‒ 27%;

‒ різноманітність смаків і видів ‒ 24%;

‒ корисний продукт ‒ 24%.

Унизу переліку згадуються найраціональніші потреби, які зосереджені на елементах здорового харчування в молочних продуктах. На ці атрибути деякий час тому робили ставку як на рушіїв брендів, категорії. Але вони не стали такими:

‒ протеїновий продукт ‒ 19%;

‒ сприяє травленню ‒ 18%;

‒ містить пробіотики ‒ 16%;

‒ продукт для зміцнення імунітету ‒ 15%;

‒ безлактозний продукт ‒ 14%;

‒ продукт розроблений для дітей ‒ 13%.

Деталізація емоційних потреб споживачів має такий вигляд:

‒ звичний і зрозумілий продукт ‒ 43%;

‒ довіра до марки/виробника ‒ 36%;

‒ підходить усій родині ‒ 33%;

‒ продукт на щодень ‒ 33%;

‒ смачний продукт ‒ 32%;

‒ сприяє здоровому харчуванню/способу життя ‒ 28%;

‒ подібність до домашніх молочних продуктів ‒ 27%;

‒ натуральний продукт ‒ 27%;

‒ улюблений продукт ‒ 26%.

Найбільші зміни, як порівнювати з 2021 роком, зазнали категорії молочних продуктів, що якраз не в топі продажів у вітчизняних споживачів. Так, крем-сир за цей період укарїнці стали купувати на 48% більше, глазуровані сирки ‒ на 42%, вершки – на 32%, молочні коктейлі (молоко з добавками) ‒ 27%. Тоді як закваски у 2024 році купували на 10% менше, ніж у 2021-му. А кисломолочні продукти (крім кефіру) ‒ на 5% менше.

Хоча ці категорії, де переважно не базові продукти на кшталт сметани, свідчать про те, що споживачі хоч і декларують насамперед раціональні потреби у придбанні молочних продуктів, насправді демонструють швидше емоційні пріоритети, обираючи ті ж глазуровані сирки чи вершки.

37% опитаних заздалегідь ухвалюють рішення про купівлю й обирають марку молочних продуктів. 35% ухвалюють рішення про купівлю завчасно, але бренд обирають уже біля полиці. Тому можна говорити про певний тренд у плануванні покупок молочних продуктів. Насправді це наслідок досить високої лояльності до марок, про що вже згадувалося.

При купівлі молочних продуктів для українців найважливішим чинником вибору є ціна – про що зазначили 46% респондентів. На жаль, цей тренд наздоганяє нас майже по всіх категоріях товарів – і не лише продуктових… І нема передумов і очікувань, що найближчим часом це зміниться.

На другому місці ‒ якість (42%). Це ‒ непохитна властивість українців: обирати якісні товари в цілому, і молочна продукція – не виняток. Ба більше: вони хочуть подешевше, але без втрати якості.

На марку/виробника звертають увагу 32% покупців. На натуральність продукту зважають 30%. Для 26% українців важливо, аби це був продукт українського виробника. Чинник акцій/знижок при виборі враховують 20% опитаних.

Про сприйняття брендів споживачами за рівнем якості згадаю без абсолютних цифр, проранжую їх за відсотками:

‒ «Яготинське» лідирує: > 41%;

‒ «Галичина», «Молокія», President, «Ферма» мають приблизно однакові показники: 35-40%;

‒ «Просто наше», «Селянське», «Волошкове поле» ‒ 20-30%;

‒ «Слов’яночка» <20%.