Вибір тягового засобу відповідно до потреб вимагає раціонального підходу без емоцій щодо «кольору»
Вигідна альтернатива
Вибір тягового засобу відповідно до потреб вимагає раціонального підходу без емоцій щодо «кольору».
У розмовах з аграріями дедалі частіше можна почути слова «раціональний підхід» та «економічна ефективність». Часи, коли маржинальність агробізнесу сягала сотень відсотків, завершились. Нині доводиться виживати, і тепер до інвестицій у техніку ставляться зовсім інакше. Якщо раніше багато хто міг собі дозволити купувати найдорожчі трактори, то тепер ті самі аграрії обирають дешевші варіанти, але з потрібним рівнем функціональності.
Коли обставини вимагають економити
Фермерське господарство «Роксолана» має в обробітку близько 700 га земель. Тут вирощують горох, ріпак, озиму пшеницю та ячмінь, соняшник і кукурудзу. Такий набір культур забезпечував стабільні прибутки, проте ситуація змінилась. Через низькі світові ціни на продовольство й подорожчання основних ресурсів, що застосовують в агровиробництві, економічна ситуація на підприємстві погіршилась. Саме тому на наступний сезон планують посіяти 300 га гороху і ввести в сівозміну сою. Ці культури збагатять ґрунт азотом, що дасть змогу зекономити на дорогих добривах.
Іще один шлях оптимізації витрат — техніка. Сьогодні всі намагаються максимально скоротити придбання нових машин, але іноді все ж доводиться це робити. Як розповів Сергій Підкуль, співвласник підприємства, коли довелось шукати заміну 200-сильному трактору, головним критерієм вибору була ціна, а на другому місці — функціональність. У результаті обрали Massey Ferguson 7724 практично в максимальній комплектації, який коштував відчутно дешевше від конкурентів. Була думка придбати вживаний трактор дорожчого бренду, але то була б гірша технологічність і бідніший функціонал. Хотілося все ж отримати машину, яка працюватиме із сучасними технологіями й обладнанням — без цього вже неможливо уявити ефективний агробізнес.
Перший досвід
Трактор розпочав роботу навесні — сіяв ярі культури. Комп’ютер показав витрати пального 5 л/га, що є прийнятним, зважаючи на досить важкі ґрунти. На сьогодні напрацювання становить 200 мотогодин, і поки що з технічного боку все працює без зауважень.
Механізатор, який сів на Massey Ferguson, до цього також працював на імпортному тракторі, але той був 2003 року випуску. Представники дилера — компанія «Квінта Агро» пояснили всі основні нюанси експлуатації, а книжка з інструкцією допомогла розібратись з іншими деталями. Тому перехід на нову машину модель не викликав жодних труднощів і відбувся за кілька годин. За словами Сергія Підкуля, дилер досить уважно ставиться до всіх аспектів експлуатації машини, і коли виникають питання, намагається допомогти, навіть коли ситуація не зовсім стосується трактора. Така позиція може бути прикладом, особливо як порівнювати зі стилем роботи конкурентів.
Для зручності й економії
Модель MF 7724 оснащено 6-циліндровим двигуном AGCO POWER об’ємом 7,4 л, має максимальну потужність 235 к. с. Двигун є досить економним і в більшості операцій показує меншу витрату, ніж у конкурентів. Допомагає ефективності машини роботизована трансмісія Dyna-6 з функцією керування потужністю двигуна (EPM). Тут є по 24 передачі для руху вперед і назад (по шість у кожному з 4-х діапазонів), а максимальна швидкість — 36 км/год. Передачі перемикаються без застосування педалі зчеплення в ручному або автоматичному (функція AutoDrive) режимі.
Трактор оснащено гідросистемою закритого типу із замкнутим центром і можливістю регулювання продуктивності. Для цього тут установлено аксіально-поршневий насос із похилою шайбою. Робочого тиску вистачає для забезпечення вантажності задньої навіски на рівні 9300 кг. Для приводу активного навісного і причіпного обладнання вал відбору потужності має дві швидкості — 540 і 1000 об./хв.
Особливої уваги заслуговує маневровість цієї моделі. Завдяки системі SpeedSteer оператор може налаштовувати передаткове число рульового механізму для пришвидшення повороту коліс на певний кут на поворотній смузі. Систему можна вмикати й вимикати за бажанням, але після досягнення швидкості 18 км/год вона автоматично вимикається задля безпеки під час роботи на високій швидкості в полі або на дорозі.
Надзвичайну прохідність забезпечує поєднання системи повного приводу із системами блокування диференціалів. Залежно від умов роботи або дій оператора повний привід або блокування диференціалів вимикаються і вмикаються автоматично. Наприклад, коли швидкість збільшується до 14 км/год, повний привод і блокування диференціалів вимикається. Також блокування диференціала вимикається за натискання на гальма і знову вмикається, коли гальма відпустити. Крім того, автоматика спрацьовує і в деяких інших ситуаціях, покращуючи безпеку та ефективність роботи.
Виробник акцентував на легкому обслуговуванні трактора, тож оператору не доведеться витрачати зайвих зусиль. Концепція легкого доступу до фільтра кабіни й повітряного фільтра двигуна дає змогу оперативно перевіряти й за потреби очищувати або замінювати їх. До масляного щупа також доступ максимально спрощений. Тому перевірити рівень не є проблемою. Конструктори навіть зробили великим зазор між радіаторами, що можна було легко їх очищувати.
КОМЕНТАР
Сергій Підкуль, співвласник ФГ «Роксолана»
На мою думку, нині бренд трактора значно менше важить, ніж раніше. Якщо оцінити конкурентів, навіть найдорожчі з них уже не мають тих переваг. Тому й виникає запитання — за що переплачувати? Сьогодні найкращий колір трактора — це новий. Тому я спокійно поставився до ідеї — придбати Massey Ferguson, поготів, що йшлося про практично максимальну комплектацію. Наприклад, тут є можливість приєднувати сівалки через ISOBUS і забезпечувати максимальну точність сівби. Елементи точного землеробства, починаючи від паралельного водіння й закінчуючи диференційними внесенням і сівбою, дають значний приріст ефективності. Нам це дуже потрібно, щоб вижити й нормально працювати. До того ж оператору також значно полегшується робота: все керується з кнопок, не потрібно приєднувати додаткові монітори.
Ураховуючи, що земельний банк нашого підприємства — невеликий, і в наймах техніка працює мало, це означає, що кожен самохідний і причіпний агрегат буде експлуатуватись досить тривалий час. Наприклад, комбайн за чотири повних сезони напрацював 991 мотогодину. З тракторами ситуація аналогічна — річні напрацювання є відносно невеликими. Наприклад, Massey Ferguson тільки сіятиме зернові й просапні культури, а також лущитиме стерню після збирання врожаю на площі 500–600 га. З таким навантаженням ресурсу техніки має вистачити на тривалий період. Саме тому вона має бути максимально технологічною, щоб відповідати вимогам складних причіпних агрегатів.
Володимир Василенко