Цікавість до органічної продукції повертається
23 вересня Україна другий рік поспіль відзначає органічний день ЄС. З цієї нагоди був проведений «Органічний день в Україні», на якому ми презентували статистику щодо розвитку органічного внутрішнього ринку у 2022 році та основні тенденції на 2023 рік.
Вже під час підготовки презентації ми очікували, що побачимо у 2022-му істотний спад виробництва і продажу всіх груп органічної продукції. Однак дані, які ми отримали на фініші, навіть оптимістичніші за наші очікування.
Добре те, що виробники продовжують працювати і не втрачають контакту зі споживачами. Навіть ті, хто вимушено призупинив свою діяльність або потрапив в тимчасову окупацію, доволі активно відновилися. Вагому роль у цьому процесі зіграла підтримка з боку держави, громадських організацій та донорських проектів.
Цікаво відзначити, що фреш-група, тобто продаж органічних свіжих овочів, фруктів і ягід, у 2022 році найменше просіла порівняно з іншими групами органічних товарів, зокрема молочною продукцією та круп’яними виробами. Можемо пояснити це тим, що фреш-група дуже чутлива до умов зберігання, тож її потрібно було реалізовувати швидко, без огляду на ціну. Ще один фактор, який сприяв саме цьому сегменту, це загальний високий попит на овочі та фрукти. Через окупацію традиційних овочевих регіонів Півдня України, зокрема частини Херсонської та Запорізької областей, порушилися ланцюжки постачання свіжих овочів і фруктів до супермаркетів та гуртових ринків по всій Україні. Тож загальний ажіотаж і висока ціна на цю продукцію підтягли за собою реалізацію органічних товарів. І якщо у 2021 році органічних овочів і фруктів було реалізовано на 52 млн грн, то у 2022-му – на 82 млн грн, хоча у фізичній вазі їх було продано менше.
У цілому, сегмент продажу органічних овочів і фруктів — другий за величиною після молочної продукції (у якої 54% ринку) і навіть більший за бакалійну групу.
У 2022 році на внутрішньому ринку було реалізовано органічних овочів, фруктів і грибів на суму 82 млн грн, у фізичній вазі – 1760 т. Зокрема, органічних фруктів – на 58 млн грн (1103 т), органічних овочів – на 24 млн грн (656 т), грибів – на 1 млн грн (1 т).
Серед брендів органічної продукції у фреш-сегменті лідирують «Дунайський аграрій», «Агро Стариця» і «Органічна теплиця» («Органік Терра»). Також у десятці кращих органічних брендів — BigBlue, виробник органічної лохини.
Як зазначили під час конференції спікери, що представляли ритейл, зокрема мережі GoodWine та «Сільпо», 2023-й рік за показниками має бути значно кращим за попередній, адже в українців більше впевненості в завтрашньому дні. Після початку повномасштабного вторгнення всі були настільки шоковані, що питання здорового способу життя відійшло на другий, а то й третій план.
Органічна фреш-група стабільно має попит в супермаркетах, оскільки споживачі знають, що їхня якість істотно відрізняється від конвенційної продукції. Зокрема, особливий попит мають органічні кавуни.
Як і раніше, органічні товари фреш-групи практично не експортуються. Зокрема, серед 18 органічних виробників лохини лише 3 підприємства мали досвід експорту свіжої ягоди, решта працює на внутрішній ринок. Оціночно на експорт йде 10-20% вирощеної продукції у вигляді свіжих ягід.
Є значний потенціал продажу органічної дикорослої продукції, але це дещо інший сегмент порівняно з культивованими ягодами. Органічна дикоросла продукція постачається на експорт у замороженому вигляді.